قیمت‌هایی که بیدار نگه‌تان می‌دارد

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

بلندترین شب سال برای ایرانی‌ها شبی خاص است. شب نشینی در یلدایی که قرار است نماد مقاومت در برابر تاریکی باشد، این سال‌ها با گرانی آجیل و میوه در آستانه شب اول زمستان، تبدیل به دغدغه دیگری برای خانواد‌ه‌ها شده است.

به گزارش گروه نبض بازار ممتاز نیوز، هر چند امسال با وجود نزدیکی به ایام عزاداری انتهای ماه صفر انتظار برپایی مراسم شب یلدا به مانند سال‌های گذشته نمی‌رود، اما ما به این بهانه وضعیت بازار آجیل و میوه را در آستانه آغاز زمستان بررسی کردیم.

مرور قیمت‌ها نشان می‌دهد که کافی است در شب یلدا یاد این قیمت‌ها بیفتید تا هوش و خواب هر دو به یک‌باره از سرتان بپرد.

باز کردن دیوان حافظ برای فال و شب نشینی‌های خانوادگی یکی از آن کارهایی است که خانواده‌ها در صورت برپایی مراسم «شب چله» بدان مبادرت می‌ورزند. اما بیشتر رسوم شب یلدا ارتباط مستقیمی با خوراکی‌ها دارد. مانند خوردن هندوانه و جمع شدن دور ظرف آجیل مخصوص این شب، باعث می‌شود تا سرپرستان خانواده‌ها بسته به قدرت جیب‌شان تصمیم بگیرند چه میوه و آجیل‌هایی را بخرند. چرا که خوراکی‌ها برای غلبه بر بلندی این شب حرف اول را می‌زنند.

در فاصله چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال گشتی در آجیل‌فروشی نشان می‌دهد که آجیل مخصوص شب یلدا با قیمت متوسط کیلویی ۳۷ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. هر چند بسته به موقعیت مکانی آجیل فروشی قیمت‌ها تفاوت دارد و آجیل مخصوص این شب گاه تا ۴۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

در واقع پس از روز‌های پایانی اسفند که اصلی‌ترین دوره زمانی برای خرید آجیل و خشکبار است، در آستانه شب یلدا بار دیگر بازار آجیل و خشکبار رونق بیشتری می‌گیرد. هر چند رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در خصوص وضعیت بازار آجیل در آستانه شب یلدا به «حمایت» می‌گوید: امسال به دلیل مصادف شدن شب یلدا با ایان عزاداری آخر ماه صفر، مردم خرید آنچنانی نداشته و به عبارتی شب یلدا نخواهیم داشت و به همین خاطر قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد.

البته مصطفی احمدی در ادامه خبر می‌دهد که خشکبار و آجیل طی هفته‌های گذشته افزایش قیمتی نداشته است و به گفته وی، با توجه به اینکه هر سال قیمت مشخصی برای آجیل مخصوص شب یلدا تعیین می‌شود امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد و طی روزهای آینده طی مصوبه‌ای، قیمت اصلی آن مشخص خواهد شد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار هر گونه افزایش قیمت را در آستانه این شب رد می کند و می‌گوید: «بازرسان و گروه بازرسی ما نظارت کافی به اصناف داشته و به شدت پیگیر هستیم که تخلفی صورت نگیرد و قیمت‌هایی که هم اکنون در بازار و خرده فروشی ها وجود دارد زیر نظر اتحادیه نیست.»البته او چند توصیه هم به مردم دارد و تاکید می‌کند: «مردم هنگام خرید خشکبار به تازه بودن محصول توجه داشته باشند و از آجیل فروشی‌هایی که جواز کسب دارند اقدام به خرید آجیل کنند و به هیچ‌وجه از دستفروش‌ها خرید نکنند. چرا که دستفروش‌ها، اجناس مانده را از سرد خانه‌ها تهیه کرده و می‌فروشند.»

اما جدا از آجیل مخصوص شب یلدا، پسته شور یکی از محبوب‌ترین آجیل‌هاست و کیلویی ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. فندق نیز کیلویی ۵۰ تا ۶۸ هزار تومان، بادام شور کیلویی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان، بادام هندی کیلویی ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان و نخودچی کیلویی ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر چند به گفته تعدادی از فروشندگان آجیل و خشکبار، فروش این محصولات در این روز‌ها نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است. هر چند که بالا بودن قیمت برخی اقلام خشکبار و آجیل بر میزان خرید و مصرف آن‌ها تاثیر گذاشته است. برخی دیگر از آجیل‌فروش‌ها هم گفته های رییس اتحادیه خود را تایید می‌کنند و معتقدند قیمت محصولات خشکبار در این روز‌ها تغییری نداشته است؛ هر چند اظهار امیدواری می‌کنند که قیمت‌ها با نزدیک شدن به شب یلدا افزایش چشمگیری پیدا نکند.

قیمت میوه هم ممکن است ظرف چند روز آینده گران شود و به گفته معاون اتحادیه بارفروشان، وضعیت بازار میوه نشان می‌دهد قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. علی امامی با انتقاد از عدم کنترل مغازه‌های سطح شهر می‌گوید: «مغازه‌داران به هر قیمتی دوست داشته باشند میوه‌ها را به فروش می‌رسانند و به عنوان مثال مغازه‌داری که سبزی را از میدان به قیمت هر کیلوگرم ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده، آن را ۲۵۰۰ تومان به مشتری عرضه می‌کند یا کرفسی را که ۴۰۰ تومان خریده ۱۰۰۰ تومان می‌فروشد.» معاون اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه قیمت انار و هندوانه در آستانه شب یلدا تنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند، اضافه می‌کند: «بلافاصله پس از شب یلدا قیمت‌ها افت می‌کند. »

 

پایگاه خبری – اقتصادی ممتاز نیوز آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.