قیمت هر شانه تخم مرغ معادل یارانه یک نفر + علت گرانی تخم مرغ

درحالی‌که قیمت مرغ در بازار آرام گرفته و به قیمت ۲۰‌هزار و ۴۰۰تومان به فروش می‌رسد، قیمت هر شانه تخم‌مرغ کم‌تر از دو کیلوگرم در بازار آزاد ۳۵هزار تومان تا ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد؛ به‌عبارتی قیمت هر شانه تخم‌مرغ معادل یارانه هر نفر شده است که این امر موجب تنگ‌تر شدن سفره‌های معیشتی مردم می‌شود. بی‌تدبیری و ضعف مدیریت رمز گران شدن کالاهای اساسی است، روزی شاهد گران شدن کره و محصولات لبنی و روزی دیگر نظاره‌گر افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت هستیم.

افزایش هزینه‌های تولید در نرخ تمام‌شده تأثیرگذار است

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، در این‌ باره به تابناک گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلو تخم‌مرغ هم‌اکنون ۱۵هزار و ۵۰۰تومان است؛ اما پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی بر توزیع تخم‌مرغ با نرخ مصوب همچنان اصرار می‌ورزند و در مقابل قرار است ۱۰۰درصد نهاده دامی را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند.

ناصر نبی‌پور با انتقاد از بالا بودن قیمت نهاده‌های تولید گفت: قیمت کنونی متیونین از ۲۱ تا ۲۲هزار تومان به ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان و مکمل به ۳۰هزار تومان رسیده، همچنین قیمت کارتن و شانه لحظه‌ای افزایش می‌یابد. قیمت نهاده‌هایی که شامل سهمیه نیست، لحظه‌ای افزایش می‌‎یابد که در نرخ تمام‌شده تولید اثرگذار است.

این درحالی است که محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، در نشست خبری کنفرانسی یکم دی‌ماه گفت: دومیلیون تن نهاده تاکنون تولید و ۵/۲میلیون تن هم خریداری شده و طبق برنامه‌ای قرار است تا پایان سال این رقم به سه‌میلیون تن برسد.

به گفته این مقام مسئول، محموله‌ها از اول آذر وارد کشور شده و تا دی و بهمن ورود آن‌ها ادامه خواهد داشت و همچنین طی دوماه گذشته ۱۰۰درصد نیاز داخل به خوراک دام و طیور تأمین شده و تا پایان سال هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود نخواهد داشت.

علت گرانی تخم مرغ

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: تولید تخم‌مرغ بیش از نیاز در کشور وجود دارد و تنها دلالی و واسطه‌گری باعث بالا رفتن قیمت شده است. طلایی گفت: تولید تخم‌مرغ در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده و حتی در برخی از استان‌ها میزان تولید افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۵‌هزار و ۵۰۰تومان است. این محصول با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار برای توزیع موجود است. عرضه تخم‌مرغ خارج از قیمت مصوب به‌خاطر دلال‌بازی‌ها و تخلف است؛ دستگاه‌های نظارتی باید اقدامات لازم را انجام دهند. اصناف برای دریافت و عرضه تخم‌مرغ به قیمت مصوب با در دست داشتن تأییده وزارت صنعت به شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه کنند.

درصورتی این حرف زده می‌شود که ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، در شهریور ماه سال‌جاری گفته بود: اگر دولت در تأمین خوراک دام و طیور راهکار اساسی در نظر نگیرد، تخم‌مرغ به کیلویی ۲۳ و هر شانه ۵۰هزار تومان هم خواهد رسید و این امر در روزهای گذشته به‌وقوع پیوست.

ترفندی برای گران‌تر کردن تخم‌مرغ

اخیرا پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، تمام تولیدکنندگان تخم‌مرغ موظف به بسته‌بندی می‌شوند. این امر در این وضعیت آشفته بازار این محصول می‌تواند به افزایش قیمت دامن بزند. با این اجبار حدود ۵۰درصد افزایش قیمت تخم‌مرغ بابت هزینه بسته‌بندی از جیب مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود و با هدر رفتن منابع ملی زباله بیش‌تری برای کارتن و نایلون بسته‌بندی تولید خواهد شد.

گران شدن مجدد تخم‌مرغ به بهانه الزام بسته‌بندی

نماینده کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ در ایران و رئیس هیئت مدیره انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار در با پاسخ به این سؤال که آیا بسته‌بندی تخم‌مرغ موجب گران‌تر شدن تخم‌مرغ می‌شود، به راهبرد معاصر گفت: تخم‌مرغ در ایران در سه گرید به مشتریان عرضه می‌شود. گرید A که دارای بسته‌بندی با تاریخ و مشخصات است که اینک تقریباً پنج‌درصد ‌تخم‌مرغ‌هایی که در بازار عرضه می‌شود، شامل گرید A هستند.

مهدی معصومی افزود: دو گرید بعدی، تخم‌مرغ‌هایی هستند که در بازار دیده می‌شوند؛ البته در گرید B تخم‌مرغ‌های شکسته جدا می‌شود و در بسته‌بندی‌ها گذاشته می‌شود که حدوداً یک‌درصد از تخم‌مرغ گرید C گران‌تر است.

معصومی درخصوص گران‌تر شدن این دو گرید تخم‌مرغی بیان داشت: به این دلیل دو گرید A و B گران‌تر فروخته می‌شود که با بسته‌بندی‌های خاص و این‌که تخم‌مرغ اصلاً شکستگی ندارد، به مشتری عرضه می‌شود. گرید بعدی که گرید تنظیم بازار است، به قیمت خود تخم‌مرغ حتی با زیان فروخته می‌شود؛ یعنی هزینه‌های سر بار تولید و سود از مشتری گرفته نمی‌شود و فروشگاه‌ها و تره‌بارها متعهد به فروش با همان قیمت هستند؛ چراکه این گرید مختص گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه است؛ لذا تنها پنج‌درصد تخم‌مرغ کشور بسته‌بندی می‌شود و مشتریانی که در مناطق مختلف کشور مایل به خرید تخم‌مرغ بسته‌بندی شده‌اند، خریدار این نوع تخم‌مرغ هستند.

رئیس انجمن هیئت‌مدیره تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار درباره فواید تخم‌مرغ بسته‌بندی شده، گفت: تخم‌مرغ‌هایی که در مراکز فروش مثل تره‌بارها فروخته می‌شود، گران نمی‌شود؛ یعنی نباید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم، هر چند که اصولاً بسته‌بندی تخم‌مرغ به نفع مشتری است؛ چراکه مشتری و مصرف‌کننده تخم‌مرغی را خریداری می‌کند که شکسته نیست، قابل حمل و نقل است، تاریخ مصرف و انقضاء دارد و از همه مهم‌تر قیمت روی بسته‌بندی مشخص است.

با توجه به وضعیت معیشتی مردم، تنگ شدن سفره‌های مردم و محسوب‌شدن تخم‌مرغ به‌عنوان یک کالای اساسی برای طبقات متفاوت جامعه، سفره‌های معیشتی مردم خالی‌تر می‌شود. قانون‌گذاران نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها مانع ملزم کردن تولیدی‌ها برای بسته‌بندی تخم‌مرغ شوند. گزارش‌ها نیز حاکی از عدم‌تأمین نهاده‌های دامی از سوی دولت و با قیمت مصوب است که این امر تبدیل به معضلی برای تولیدکنندگان و در نهایت افزایش قیمت مواد غذایی برای مصرف‌کننده شده است. به نظر می‌رسد دولت از سیاست‌های اشتباهی برای تأمین نهاده‌های دامی تولیدکنندگان تبعیت می‌کند؛ چراکه این موضوع ماه‌هاست در کشور مطرح است و نه‌تنها رفع نشده، بلکه تشدید نیز شده است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.