ماه با سیاره سرخ همنشین می گردد

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

یگانه قمر زمین ماه، روز بیست وششم جمعه با سیاره سرخ منظومه شمسی مقارنه خواهد داشت.

فاطمه خراسانی،  مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگاردانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:  یگانه قمر زمین ماه حاوی قطری معادل ۳ هزار و ۴۷۶  کیلومتر است و سرعت چرخش آن ۳۷/۲  کیلومتر بر ثانیه می باشد.

وی افزود: این کره سنگی در اطراف خود جوی ندارد که همین موضوع علاوه بر برخورد سیارک ها و شهاب سنگ ها با سطح ماه سبب اختلاف دمای بسیار بسیار در این کره نیز شده است iبه طوری که دمای آن در شب ۱۷۳- و در روز ۱۱۷+ درجه است.

 وی تصریح کرد: قمر ماه برای یک دور چرخش iبه دور زمین ۲۷ روز ، ۷ ساعت و ۴۳ دقیقه نیاز دارد و پس از طی یک دور زمین یک ماه زمینی شکل می گیرد.

خراسانی عنوان کرد:سیاره مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی است که با سرعتی کمتر و کندتر از سرعت زمین در حال چرخش iبه دور خورشید است و برای طی یک دور کامل نیازمند ۶۷۸ روز زمین است .

خراسانی عنوان کرد: iبهرام تقریبا نصف زمین است و قطری حدود ۶ هزار و ۷۹۰ کیلومتر را iبه خود اختصاص داده و حاوی خاکی سرخ است که iبه همین سبب با چشم غیر مسلح در آسمان iبه صورت یک ستاره سرخ رنگ دیده می گردد.

 وی جو این سیاره را حاوی ۹۵ درصد دی اکسید کربن، ۳ درصد نیتروژن و ۶/۱ درصد آرگون دانست و افزود: ۱/۴ درجه شمال و شمال غربی سیاره مریخ قرار می گیرد.

خراسانی خاطر نشان کرد:  این مقارنه با فاصله ۳۴ درجه ای از خورشید آسمان عصر اتفاق می افتد که iبه سبب روشنایی هوا در آسمان قابل رویت نیست./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.