مجلس بنزین روی آتش چاپ اسکناس نپاشد

خبرگزاری فارس: بانک مرکزی را خزانه دولت نکنید/مجلس بنزین روی آتش چاپ اسکناس نپاشد

بینا- یک اقتصاددان در واکنش به طرح برخی نمایندگان برای الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد اظهار داشت: این طرح که توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس ارائه شده، به منزله پاشیدن بنزین بر آتش تورم و چاپ اسکناسهای بدون پشتوانه است.

به گزارش بینا، محمد حسین ادیب در واکنش به طرح اخیر برخی از نمایندگان مجلس برای الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد و استدلال آنها مبنی بر پاسخگو نبودن بانک مرکزی به مجلس به فارس اظهار داشت: این طرح در واقع اعتراض با صدای گوشخراش به تز استقلال بانک مرکزی است. زیر سئوال بردن تز استقلال بانک مرکزی با استخدام کلمات خشن برای اولین بار است که در ایران انجام می شود.

 

* استقلال بانک مرکزی یک اصل پذیرفته شده در دنیا

وی در پاسخ به این سئوال که آیا طرح برخی نمایندگان مجلس نظیری نیز در جهان دارد، گفت: در همه جهان تز استقلال بانک مرکزی به عنوان یک اصل پذیرفته شده و حتی در یک کشور جهان تز استقلال بانک مرکزی به صورت رسمی و علنی و در چارچوب قوانین نقض نشده است.

این استاد دانشگاه در خصوص انگیزه کسانی که این طرح را ارائه داده اند، گفت: مجلس احساس می کند در مقابل تورم سنگین ایجاد شده کاری باید انجام دهد و تعداد نادری از نمایندگان این کار را با زیر سئوال بردن تز استقلال بانک مرکزی آغاز کرده اند.

به گفته وی، ادبیات این افراد در این حوزه مشروعیت و مقبولیت علم اقتصاد را زیر سئوال می برد و در برخی موارد کسانی به عنوان نماینده انتخاب شوند به اقتصاد کلان نگاه خرد دارند.

وی در خصوص ارائه راهکار در این زمینه تصریح کرد: اگر انسان پارادایم فکری نداشته باشد، فاقد هارمونی در تصمیم‌گیری می‌شود و به ندرت دو تصمیم هماهنگ می گیرد. مجلس باید دارای پارادایم فکری در حوزه اقتصاد باشد. حداقل دو تا سه پارادایم فکری در مجلس برای حفظ رقابت ضروری است و مردم باید به پارادایم فکری در حوزه اقتصاد رای دهند.

 

* تبدیل بانک مرکزی به خزانه دولت با الحاق به وزارت اقتصاد

این اقتصاددان در خصوص مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از الحاق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گفت: اجرای چنین طرحی به منزله تبدیل شدن بانک مرکزی به خزانه دولت بدون هیچ محدودیتی است. معمولا دولتها به هنگام عدم تعادل بین منابع و مصارف از آسانترین شیوه استفاه می کنند و آسانترین شیوه استفاده از منابع بانک مرکزی و یا اسکناس بدون پشتوانه است .

به گفته ادیب، در وضعیت موجود معادل ۵۰ درصد یارانه نقدی و ۱۰۰ درصد طرح مسکن مهر از محل منابع بانک مرکزی تأمین می شود.

وی افزود: به عبارت دیگر از محل اسکناس بدون پشتوانه به مردم یارانه پرداخت می شود و از محل منابعی که وجود ندارد هزاران واحد مسکن مهر ساخته می شود اگر بدون داشتن منابع دولتها بخواهند مشکلات اقتصادی را حل کنند به گردش یک قلم همه مشکلات با چاپ اسکناس حل می شد اما به فاصله ۱۰۰ روز اسکناس چاپ شده به تورم تبدیل می شود.

این استاد اقتصاد به عنوان راهکار نهایی اظهار داشت: عامل اصلی تورم که نمایندگان مجلس به حق نسبت به آن حساسیت فعال نشان می دهند چاپ اسکناس بدون پشتوانه است و پرداخت یارانه نقدی طی دوسال گذشته بوده است. به عبارت دیگر عامل اصلی تورم فقدان استقلال بانک مرکزی در مقابل دولت است.

ادیب یادآور شد: طرح این دسته از نمایندگان تنها بنزین بر آتش پاشیدن است و مشکل تورم و چاپ اسکناسهای بدون پشتوانه را تشدید می کند.

 

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.