محمدرضا عارف با هدف «نوسازی و بازسازی فضای سیاسی» می آید؟

محمود عزیزی: به گزارش خبرآنلاین، در حالی که گمانه زنی ها درباره حضور جدی محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته، خود او هم در گفت وگویی این مساله را رد نکرده است.

 این چهره سیاسی اصلاح طلب درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به ایسنا گفته که این موضوع را بحثی زودرس و «زود هنگام» می داند و تاکید کرده است: «باید تلاش کنیم فضا برای مشارکت حداکثری فراهم شود.»

وی تصریح کرده است:«باید تلاش این باشد که فضا به سمت مشارکت حداکثری پیش رفته و تمام مردم با انگیزه تشویق شوند که در انتخابات حضور داشته باشند.»

 گزینه آتی انتخابات؟

 شیوه پاسخ دهی عارف به این معنا است که او را باید یکی از گزینه های انتخابات آتی ریاست جمهوری دانست. برخی اخبار  غیر رسمی هم از آغاز به کار فعالیت های انتخاباتی او حکایت دارد.

پله پله تا سیاست

عارف ۶۱ ساله که استاد رشته مهندسی برق است و علایق علمی بر سیاسی در وی ترجیح دارد بعد از مسئولیتش در سالهای ۷۳ تا ۷۶ در قامت ریاست دانشگاه تهران شناخته شد.

با پیروزی اصلاح طلبان و ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن در آن دوران انتخاب شد و تا سال ۷۹ در این سمت بود.

در ادامه هم در سال ۷۹ با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شد و یک سال در این سمت بود. در نهایت در دولت دوم خاتمی به معاون اولی در دولت رسید.

واکنش به احتمال حضور عارف در انتخابات ریاست جمهوری

با جدی شدن  موضوع حضور عارف در انتخابات، برخی از اصلاح طلبان به این حضور واکنش نشان دادند آنچنان که محمد جوادحق شناس عضو حزب اعتماد ملی در گفت وگویی این پرسش را مطرح کرده که عارف تاکنون کجا بوده است و چرا  در چند سال اخیر هیچ گونه اظهار نظر سیاسی نداشته است.

 در مقابل، اصولگرایان تمایل جدی به حضور عارف در انتخابات دارند و وی را به عنوان یک رقیب معتدل می شناسند. آنچنان که نخستین بار حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه از حضور قطعی عارف در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نبی حبیبی حضور اصلاح طلبان در انتخابات را ضروری دانست.

انتصاب مجدد عارف از سوی رهبر انقلاب به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله فاکتورهایی است که احتمال موفقیت وی را در انتخابات و گذشتن از فیلتر شورای نگهبان افزایش می دهد.

عارف درباره‌ی نوسازی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری گفته است: در عرصه‌ نوسازی و بازسازی فضای سیاسی باید تلاش شود تمام اعضا و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی نوسازی را یکی از ضرورت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی دانست و افزود: در تمام زمان‌ها انتظار این است که احزاب و گروه‌های سیاسی خود به عنوان نقدی بر عملکردشان اقدام به نوسازی کنند. ظاهرا باید نام عارف را به عنوان اولین نامزد ریاست جمهوری یازدهم که حضورش قطعی شده به شمار آورد.

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.