محمدی:با بدقولی‌ شهرداری، دیگر مجسمه شهری نمی‌سازم

۳۰م دیماه ،

گلایه‌های مجسمه‌ساز پیشکسوت از مدیران شهری

ایرج محمدی دیگر قصد ندارد مجسمه‌های غول پیکر شهری بسازد. او سببش را عدم رعایت تعهدات شهرداری مناطق اعلام می‌کند و می‌گوید: بخش عمده تمرکزم را روی ساخت مجسمه‌های شاعرانه و در ابعاد کوچک گذاشته‌ام.

ایرج محمدی،که به ساخت مجسمه‌های غول پیکر شهری مرعروف است در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر آن قدر از سوی شهرداری‌های مناطق دچار مشکل شده‌ام و آنها به تهعدات قراردادهای خود در زمان خود عمل نکرده اند که قصد دارم دیگر مجسمه بزرگ شهری نسازم.

وی افزود: من یک مجسمه سازم و دغدغه‌ام و تمرکزم را نباید بر روی این موضوع بگذارم که مجسمه‌ای که چهارسال پیش ساخته شده است و هنوز اقساط آن پرداخت نشده است و برای زنده کردن پولی که در زمان خود ارزش داشت زمانم را بگذارم. اگر شهرداری‌ها و سفارش دهنده‌ها به تعهدات خود عمل کنند من مجسمه‌ساز، در کارگاهم مجسمه‌ام را ‌می‌سازم و وقتم در اتاق‌ها مدیران شهرداری و معاونشان هدر نمی‌رود.

محمدی با بیان این مطلب که با گذشت سه سال از تحویل مجسمه امیرکبیر هنوز پول و هزینه‌های ساخت این مجسمه به من پرداخت نشده است و اگر مدیران شهرداری به تهعدات خود عمل نکنند من مجسمه ساز که حساب میلیاردی ندارم که براساس آن مجسمه بسازم و در شهر نصب شود؛ مگر بابت ساخت یک مجسمه غول پیکر یک مجسمه ساز چقدر سود ‌می‌برد و آیا ما مجسمه سازان درآمد دیگری هم داریم که بخواهیم فارغ از جان مان برای شهروندان و زیبایی شهرمان هزینه کنیم؟

به گفته این مجسمه ساز پیشکسوت ساخت مجسمه بزرگ چند متری انگیزه بالا ‌می‌خواهد و این بی مهری‌ها به مجسمه‌سازان سبب دلسردی آنها ‌می‌شود.

وی افزود: من در چند سال قبل توانسته‌ام دینم را به شهر و همشهری‌هایم ادا کنم و مجسمه‌های که به نوعی در آن تفکر بود را بسازم و در شهر نصب شود؛ حالا قصد دارم جایم را به یک مجسمه ساز جوان تر بدهم. اما امیدوارم بی مهری‌های که به من مجسمه ساز پیشکسوت شده است مشمول حال مجسمه سازان جوان تر نشود.

محمدی دربارهٔ مجسمه‌های که این روزها مشغول ساخت و تحویل آنها است گفت: آخرین سفارش مجسمه شهری که در دست دارم و به زودی نصب ‌می‌شود؛ یک مجسمه سه متری از ابوریحان خارجی است که به سفارش دانشکده جغرافیای ساخته‌ام که در حیات این دانشکده نصب خواهد شد.

وی افزود: با نصب این مجسمه قصد دارم که مجسمه‌های کوچک در ابعاد ۲۰ سانتی متر تا دو متری که قابلیت استفاده در فضای داخلی خانه‌ها را بسازم. این مجسمه‌ها در ادامه مجسمه‌های پیشینم همچون مجسمه نی لبک زن که در حیات خانه هنرمندان نصب شده اند؛ خواهند بود.

ایرج محمدی بهمن ماه ۱۳۲۴ در تهران به دنیا آمد. این مجسمه‌ساز و عضو هیأت‌مؤسس انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران است.او بنا به استعداد ذاتی، از همان زمان کودکی با گل مجسمه‌هایی می‌ساخته و سپس در مدرسه به طراحی و نقاشی گرایش پیدا کرد.
او ضمن تحصیل درهنرستان در کارگاه مرحوم قهاری نیزبه‌یادگیری مجسمه‌سازی مشغول شد و پس از گذراندن خدمت سربازی، تصمیم گرفت تا به ایتالیا برای ادامه تحصیل برود.

در این زمان به طور اتفاقی در فراخوان ساخت مجسمه شاه عباس در اصفهان شرکت می‌کند و برنده می‌شود به این ترتیب اولین مجسمه‌اش را در فاصله سالهای ۵۲ـ۱۳۵۰ می‌سازد.

این مجسمه شش متری برنزی که شاه عباس را سوار بر اسبی نشان می‌داد در یکی از میدان‌های اصفهان نصب می‌شود.
ایرج محمدی از سال ۱۳۵۲ در ایتالیا مشغول به تحصیل می‌شود و دررشته مجسمه‌سازی زیر نظر پروفسور”فتسینی” از مجسمه‌سازان همدوره شاگال و پیکاسو موفق به دریافت مدرک لیسانس می‌شود.

او درادامه مشغول به تحصیل در رشته نقاشی می‌شود اما با وقوع پیروزی انقلاب اسلامی، درس را نیمه تمام رها ‌میکند و به کشور بازمی‌گردد.

او نمایشگاه‌های متعددی ازآثارش را در شهر رم برپا کرده است و درشهر سینمایی رم نیز سال‌ها مجسمه ساخته است.

محمدی مدرس رشته مجسمه سازی درهنرستان هنرهای تجس‌میاست و آثار وی در سطح شهر تهران نصب شده اند که ازجمله مجسمه امیرکبیر در پارک قیطریه به ارتفاع ۳/۵ متر از برنز، مجسمه معماری در خیابان حافظ روبروی پارک بهجت آباد ازبرنزو بتن به ارتفاع ۴/۵ مترو نیزمجسمه یادبود رفتگر به ارتفاع ۴/۵ متر از جنس برنز در پارک رفتگر را ‌میتوان نام برد .

انتهای پیام/

۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.