محمد علی مجاهدی: مداحان به هیچ کس پاسخگو نیستند

۲۰م آذر ،

محمد علی مجاهدی در مراسم معرفی برگزیدگان اولین کنگره شعر آیینی شفق که دوشنبه در حوزه هنری برگزار شد طی سخنانی انتقادی و دلسوزانه خطاب به مداحان و شاعران آیینی گفت: امیدوارم شاعران آیینی متوجه شوند که بدون مراجعه به منابع صحیح و دسترسی به سرچشمه نمی توانند از دیگران رفع عطش کنند.
محمد علی مجاهدی –دبیر هنری این کنگره – با اشاره به جنبه های محتوایی شعر آیینی اظهار کرد: در روزنامه ای نوشته شده بود که شخصی به عنوان مداحی معاصر، شعری را خوانده است که این روزها دست به دست مردم می گردد و مایه مضحکه مجالس عزاداری شده است. واقعا انسان احساس شرم نمی کند که خود را شیعه حسین (ع) بداند و این مزخرفات را تحویل شیعیان بدهد؟
وی ادامه داد: نمی دانم کانون شاعران و مداحان استان تهران که ظاهرا چندین کانون است چه کار می کنند. این ها روی برنامه های مذهبی و مداحی ها نظارتی دارند یا نه؟ و اگر ندارند چرا؟ و اگر دارند چرا این گونه است؟ بعد از گذشت ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این است شعر عاشورایی مان؟
این شاعر پیشکسوت آیینی با قرائت شعر «خانه های قدیم را دیدی همچنان که درش بزرگتر است، گر که میخی به داخل در خورد، این سر از آن سرش بزرگتر است، حسنی (یعنی امام حسن (ع)!) که کنار مادر خود هر قدر قد کشیده است به چشم، دیده دست کثیف آن ملعون از سر مادرش بزرگتر است» با ابراز تاسف و ناراحتی گفت: این شعر معاصر آیینی ما است! یا مساله عروسی حضرت قاسم در شب عاشورا که مساله مجهولی است و هیچ پشتوانه روایی و تاریخی ندارد و مداحی اولین بار در مقتل روضه شهدا بدون هیچ پشتوانه و ارجاع دادن به منبع موثقی آورده است و بعد هم به آن شاخ و برگ داده اند.
وی با انتقاد از این که نمونه های شعر آیینی سخیف روز به روز بیشتر می گردد، افزود: این گونه شعرها نشان می دهند که شاعر هیچ اشراف واژگانی ندارد و احترام و حرمت ائمه را نگه نمی دارد و به معصومین (ع) با اشعارش جسارت می کند و برای این که شعر هیاتی است، باید چشم در چشم مخاطب بدوزد تا گریه کند ولو این گریه به ضرب چماق باشد.
او ادامه داد: کجای مقتل نوشته شده است که از باقیمانده خیمه های سوخته بانوان حرم برای خودشان معجر درست کرده اند؟ این ادبیات را چه کسی در کشور رواج می دهد؟ از به ضرب چماق گریه گرفتن این ادبیات در می آید.
مجاهدی اظهار داشت: امیدوارم شاعران آیینی متوجه شوند که بدون مراجعه به منابع صحیح و دسترسی به سرچشمه نمی توانند از دیگران رفع عطش کنند.
وی همچنین گفت: مداحان به هیچ کس پاسخگو نیستند، از رییس جمهور گرفته تا پایین ترین شخص. واقعا متاسفم، بعد از ۵۰ سال قلم زدن در این عرصه این گونه مسائل را که می بینم شب ها خوابم نمی برد. دشمن و وهابیان این گونه وارد فرهنگمان نشده اند که ما به عنوان خودی داریم به آن تبر می زنیم.
/۳۰۴۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.