مخالفت مقامات مالزی با آتش‌بس یک‌جانبه شبه نظامیان فیلیپینی

۱۶م اسفند ،

در حالی که گروهی از پیروان سلطان‌نشین سولو در فیلیپین از آتش‌بس یک‌جانبه خود با نیروهای امنیتی مالزی که در تعقیب آنها در استان صباح در جزیره بورنئو می باشند، خبر داده‌اند اما این پیشنهاد از سوی نخست وزیر مالزی رد شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی امروز (پنج‌شنبه) گفت که پیشنهاد آتش‌بس مردان قبایل فیلیپینی را رد کرده و به نقل از وی، شبه نظامیان تحت تعقیب می‌بایست بدون قید و شرط خود را تسلیم کنند.

نجیب رزاق در پاسخ به اینکه تا چه زمان عملیات برای تعقیب مردان مسلح باقیمانده ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: تا هر زمان که برای نابودی آنها نیاز باشد عملیات ادامه خواهد یافت.

همچنین احمد زاهد حمیدی، وزیر دفاع مالزی نیز اظهار داشت که مالزی یک آتش‌بس یک‌جانبه را نخواهد پذیرفت تا زمانی که شبه‌نظامیان ‌بی‌قید و شرط تسلیم شوند.

وی اظهار داشت: این پیشنهاد آتش‌بس از سوی جمال‌الکریم را باور نکنید. می‌بایست برای آرامش مردم مالزی و استان صباح همه شبه‌نظامیان اول از بین بروند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درگیری‌های اخیر میان گروهی از اشخاص مسلح خاندان “جمال الکرام” که یک سلطان فیلیپینی است و نیروهای امنیتی مالزی آسیب‌های سیاسی برای مالزی و کشور فیلیپین که همسایه آن به شمار می‌آید را در پی داشته است.

جرقه این بحران هنگامی زده شد که شبه نظامیان خاندان “جمال الکرام” متعلق به سلطان نشین “سولو” هجوم آوردند تا ایالت “صباح” مالزی را برای پادشاه خودخوانده فیلیپینی یعنی “سلطان جمال الدین کرام سوم” مطالبه کنند.

حدود ۲۰۰ تن از اعضای این قبیله مسلمان فیلیپینی یک دهکده مالزیایی را کاملا تصرف کرده و مدعی تعلق جزیره بورنئو که به نقل از آنها زمین اجدادی آنها است به خود شدند.

روز سه‌شنبه مالزی حملات هوایی و خمپاره‌ای علیه این اشخاص مسلح انجام داد اما اغلب این اشخاص به تپه‌ها و جنگل‌های این منطقه فرار کردند.

در چند روز قبل در درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی مالزی و اشخاص مسلح و همین‌طور هم‌پیمانان آنها در ایالت صباح مالزی دست‌کم ۲۸ تن از جمله هشت مامور پلیس مالزی کشته شدند.

این اشخاص مسلح در تاریخ ۹ فوریه از طریق دریا و از جنوب فیلیپین وارد استان صباح مالزی شدند.

رهبری این اشخاص را برادر “سلطان جمال‌الکرام سوم” بر عهده داشت.

وی مدعی است که سلطان استان مسلمان‌نشین سولو در جنوب فیلیپین است.

ابراهیم ادریجانی، یک نماینده مردان قبایل فیلیپینی اظهار داشت که جمال‌الکرام به گروه هم‌پیمان خود در استان صباح دستور داده تا از روز پنج‌شنبه آتش‌بس یک‌جانبه‌ای را آغاز کرده و در عین حال با وضعیت دفاعی موضع فعلی خود را حفظ کنند.

ادریجانی خاطرنشان ساخت: ما امیدواریم که مالزی نیز متعاقبا این کار را انجام دهد. ما به دنیا نشان می‌دهیم که اول سلطان ما می‌خواهد این وضعیت را به طور صلح‌آمیز حل و فصل کند.

به گفته ادریجانی، آتش‌بس در راستای اظهار نگرانی بان‌ کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نسبت به درگیری‌های مالزی برقرار شده است.

ا

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.