مختاری: باید فکری به حال گونه‌های نمایش های آیینی سنتی کرد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

در استقبال از شانزدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی/

یک کارگردان و بازیگر نمایش های آیینی سنتی گفت: تنها جایی که هنرمندان تئاتر آیینی سنتی می توانند کار خود را ارائه کنند، همین جشنواره است، اما متاسفانه بسیاری از گونه های نمایش های آیینی سنتی در حال مرگ اند و باید فکری به حال آن ها کرد.

به گزارش هنرآنلاین، محمدرضا مختاری که نمایش “ظفرنامه موش و گربه” را برای اجرا در جشنواره نمایش های آیینی سنتی در اداره تئاتر تمرین می کند، در مورد نمایشنامه و شیوه اجرایی آن اظهار کرد: این اثر تلفیقی از نمایش و شبیه خوانی است، سه سال پیش این نمایشنامه را نوشتم که نام اول آن “شبیه نامه موش گربه” بود، سپس آن را به حسین کیانی دادم تا بتوانم از نظراتش در بازنویسی استفاده کنم. در نهایت با راهنمایی هایش این متن را بازنویسی کردم و نامش را به “ظفرنامه موش و گربه” تغییر دادم. در این نمایشنامه سعی کردم از تلفیقی از نمایش های ایرانی مثل زن پوشی مضحکه و سفید بازی در کنار شبیه خوانی استفاده کنم.

وی، که سال هاست در حوزه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در نمایش های آیینی سنتی و همچنین پژوهش در این زمینه فعالیت می کند، درخصوص برگزاری این جشنواره، اذعان کرد: به نظر من این جشنوار نیز باید به صورت سالانه برگزار شود و همانند جشنواره فجر مورد حمایت مالی و معنویی بهتری از سوی مدیران فرهنگی و هنری قرار گیرد، اما نباید از تلاش های بی وقفه کسانی مثل استاد داوود فتحعلی بیگی برای برپایی این جشنواره چشم پوشی کرد. اگر پیگیری ها و تلاش های ایشان نبود، شاید اکنون این جشنواره هم برگزار نمی شد.

مختاری در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش و تربیت هنرمندان در حوزه نمایش های آیینی سنتی، تصریح کرد: باید جایی داشته باشیم که علاقه مندان بتوانند فقط آموزش های تخصصی مربوط به این حوزه را فرا بگیرند و تحت تعلیم پیش کسوتان این امر باشند. البته تا جایی که من خبر دارم استاد فتحعلی بیگی در حال پیگیری بودند تا امکان تدریس رشته نمایش های آیینی سنتی به عنوان یک زیر شاخه از تئاتر در دانشگاه فراهم شود، ولی تا به حال هیچ اتقاقی نیفتاده است. امیدواریم مسئولان پیگیر باشند، چون واقعا در تئاتر ما کمبود این مسئله مشهود است.

وی در پایان با اظهار امیدواری از در نظر گرفتن هنر نمایش به عنوان یک شغل و نه فقط به عنوان یک امر تفریحی خاطرنشان کرد: باید قدر پیش کسوتان و موسفیدان هنر، مخصوصا هنرمندان تئاتر، را دانست. در همین چند سال هنرمندان بسیاری از بین ما رفتند، چه بسا بیشتر آن ها در کنج تنهایی و فقر رفتند و همه ما در قبال آن ها کم کاری کردیم.
نمایش “ظفرنامه موش و گربه” داستان گربه ای را روایت می کند که انبار را قرق کرده و از رفت و آمد موش ها جلوگیری می کند. موش آقا که دلداده موش خاتون است، قرق را می شکند و …

عوامل اجرایی این نمایش عبارت اند از: محمدرضا مختاری آزادفرد نویسنده و کارگردان، کرامت رودساز، حسین توکلی، داوود معینی کیا و توحید نوروزی بازیگر، مسعود عزیزی، جمشید کیاری، حسن احمدی و آرمان ابوحمزه موسیقی.

گفتنی است، شانزدهمین دوره جشنواره نمایش های آیینی سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی، شهریورماه امسال برگزار می گردد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.