مذاکره با شرکت ملی نفتکش برای ساخت ۳ کشتی ۹۳ هزار تنی

مدیر کارخانه کشتی سازی شرکت صدرا با اعلام آمادگی برای ساخت ۳ نفتکش افراماکس ۹۳ هزار تنی گفت: هم اکنون در مرحله مذاکره های اولیه با شرکت ملی نفتکش برای ساخت این سه نفتکش هستیم.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، مدیر کارخانه کشتی سازی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) تصریح کرد: قرارداد ساخت این سه فروند نفتکش در سال های گذشته با شرکت ملی نفتکش امضا شد و شروع پروژه منوط به تامین منابع مالی بود ولی با توجه به مشکلاتی که در روند تامین اعتبار این پروژه ایجاد شد، این نفتکش ها ساخته نشدند.

سلمان ضربی از رایزنی با مدیران شرکت ملی نفتکش برای ساخت سه نفتکش خبر داد و گفت: به تازگی مساعدت هایی از سوی دولت برای ساخت این نفتکش ها در حال شده است و هم اکنون در مرحله مذاکره  اولیه برای ساخت این سه نفتکش هستیم.

وی افزود: جلسه ای با حضور مسئولان این شرکت و صدرا برگزار و آنها از یارد شرکت بازدید و علاقه مندی خود را برای ساخت نفتکش های خود در یارد شرکت صدرا ابراز کردند.

مدیر کارخانه کشتی سازی شرکت صدرا با بیان این که چهار نفتکش ۱۱۳ هزار تنی به سفارش کشور ونزوئلا در یارد این شرکت در حال ساخت است، افزود: نخستین نفتکش دوم مرداد امسال به آب انداخته می شود و امیدواریم این پروژه به عنوان یک تجربه خوب، در کارنامه شرکت صدرا ثبت شود، ضمن آن که کشتی های ساخته شده از سوی شرکت صدرا گواهی دریانوردی در همه بنادر دنیا را دارند.

ضربی تصریح کرد: ۶۰ درصد مواد به کاررفته در نفتکش های ونزوئلایی ساخت شرکت صدرا داخلی است و ۱۵ میلیون یورو از هزینه ساخت این نفتکش ها مربوط به هزینه مواد به کاررفته در بدنه کشتی و این مواد در داخل کشور قابل تولید است.

به گفته وی، با ساخت چهار کشتی ونزوئلایی در این کارخانه، رکورد ساخت کشتی های ۲۵۰ متری از نوع افراماکس به نام شرکت صدرا در خاورمیانه ثبت می شود.

مدیر کارخانه کشتی سازی شرکت صدرا با تاکید بر توانمندی این شرکت برای ساخت انواع مختلف کشتی گفت: تا کنون هیچ سفارش داخلی برای ساخت  کشتی در این کارخانه نداشته ایم و یکی از نگرانی های ما این است که با وجود زیرساخت ها و تجربه های زیادی که در زمینه کشتی سازی در این یارد ایجاد شده است، پس از اتمام ساخت چهار نفتکش ونزوئلایی سفارشی برای ساخت نداشته باشیم.

ضربی اظهار امیدواری کرد که یارد کشتی سازی شرکت صدرا علاوه بر سفارش های خارجی ساخت کشتی، سفارش هایی از شرکت های داخلی نیز داشته باشد.

وی با اعلام آدمادگی برای ساخت کشتی ها لوله گذار گفت: تا کنون سفارشی در این زمینه نداشته ایم ولی توانایی ساخت این گونه کشتی ها در کارخانه کشتی سازی شرکت صدرا وجود دارد.

مدیر کارخانه کشتی سازی شرکت صدرا ساخت جرثقیل یک هزار تنی در شرکت صدرا برای شتاب دهی در ساخت نفتتکش ها را یکی از اقدام های مهم این شرکت اعلام و تصریح کرد: یکی از چالش های ما در گذشته نداشتن جرثقیل برای ساخت کشتی ها بود که با ساخت داخلی آن پیش بینی می شود سرعت کار کشتی سازی به ۲ برابر برسد.

به گفته وی، ارتفاع این جرثقیل از سطح زمین ۱۱۸ مترو وزن آن سه هزار و ۸۰۰ تن  است و توانایی حمل یک هزار تن وزن را دارد.

ضربی گفت: این جرثقیل که با اعتبار ۲۵ میلیون یورو در شرکت صدار ساخته شده است، تا یک ماه آینده نصب می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.