مراسم گرامیداشت داریوش صفوت برگزار می‌شود

۳۱فروردین۱۳،

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد داریوش صفوت امروز(شنبه ۳۱ فروردین) در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، این مراسم با حضور اهالی موسیقی و شاگردان و دوستداران داریوش صفوت از ساعت ۱۶ تا ۳۰/۱۷ برگزار خواهد شد.

همچنین روز قبل مراسم خاکسپاری پیکر داریوش صفوت در آرامستان بی بی سکینه کرج برگزار شد و اهالی موسیقی با این هنرمند فقید و تاثیرگذار وداع کردند.

داریوش صفوت نوازنده سنتور و سه‌تار و از شاگردان حبیب سماعی، ابوالحسن صبا و حاج آقا محمد ایرانی مجرد بود که درسال ۱۳۴۷ مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را بنیان گذاشت.

او هفتم آذرماه سال ۱۳۰۷ در شیراز و در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر متولد شد. به واسطه‌ شغل پدر، تا هفت‌سالگی در شیراز و بقیه‌ تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و در مدرسه‌ دارالفنون و مدرسه‌ دارایی به پایان رساند.

صفوت ابتدا فراگیری ویولُن و سه‌تار را نزد پدر آغاز کرد و سپس حبیب سُماعی آموزش سنتور را به وی عهده‌دار شد. او در سال ۱۳۲۶ در وزارت دارایی اشتغال یافت و تحصیلات دانشگاهی را در رشته‌ حقوق دانشگاه تهران آغاز کرد. او به تکمیل هنر موسیقی نزد استاد ابوالحسن صبا پرداخت و این ارتباط را به مدت ده سال، یعنی تا پایان عمر استاد صبا، ادامه داد.

این هنرمند در اواخر سال ۱۳۳۹ برای تدریس در مرکز مطالعات موسیقی شرقی در انستیتو موزیکولوژی سوربن به فرانسه رفت و به موازات آن، در رشته‌ حقوق بین‌الملل دکترا دریافت کرد.

صفوت همزمان با تشکیل مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران در این مرکز به تربیت شاگردان فراوانی پرداخت و در سال های پایانی عمر خود نیز تالیفاتی در زمینه موسیقی داشت.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.