مراقبت از دندان‌های شیری

جام جم آنلاین: «دکتر سلام» عنوان برنامه‌ای است که از سوی شبکه آموزش سیما تولید و در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر انصاری، متخصص دندانپزشکی کودکان به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

چرا حفظ و نگهداری از دندان‌های شیری اهمیت دارد؟

مرواریدهای سفید و زیبایی که برای اولین بار در شش ماهگی در لثه پایین نوزاد ظاهر می‌شود، دندان‌های شیری است که رویش آنها یکی پس از دیگری تا دو سالگی ادامه می‌یابد و این دندان‌ها باید تا زمان رویش دندان‌های دائمی جایگزین، در دهان کودک باقی بماند و عملکرد مناسب خود را داشته باشد. اما متاسفانه بسیاری از کودکان این دندان‌ها را بسیار زودتر از موعدی که باید به‌ طور طبیعی بیفتد، از دست می‌دهند.

مهم‌ترین علت از دست دادن زودهنگام دندان‌ها، پوسیدگی آنهاست که به دلیل کم‌توجهی والدین و مراجعه نکردن برای معاینات منظم توسط دندانپزشک و کشف پوسیدگی‌های اولیه و انجام درمان‌های لازم ایجاد می‌شود. بنابراین ضایعات دندان کودک، بتدریج افزایش می‌یابد و برای کودک درد و ناراحتی ایجاد می‌کند.

بسیاری از والدین با تصور این‌که دندان‌های شیری دندان‌های موقتی است، آنها را محکوم به فنا می‌دانند و هیچ‌گونه مراقبتی را برای آنها لازم نمی‌دانند و حتی با دیدن پوسیدگی در دندان کودک، آنقدر صبر می‌کنند تا دندان درد بگیرد و کودک قادر به تحمل آن نباشد و بعد برای کشیدن آن به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

این نگاه از نظر دندانپزشکان به هیچ وجه قابل قبول نیست. تغییر رنگ دندان یا ایجاد لکه روی دندان به هیچ وجه طبیعی نیست.

باید از ابتدای رویش دندان در بچه‌ها دقت کنیم، چرا که تخریب دندان‌ها در مرحله اول با زردی رنگ دندان شروع می‌شود که نشانه تاثیر تخریبی مواد غذایی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. کم‌کم مینای سطح دندان تغییر حالت پیدا می‌کند.

این تغییر حالت به صورت نرمی و جذب مواد رنگی محیط خود را نشان می‌دهد و پس از سه یا چهار ماه تیره می‌شود.

این تیرگی در ابتدا بدون تغییر ساختار شکستگی و سوراخ شدن است که بتدریج دندان سوراخ می‌شود و ما متوجه پوسیدگی می‌شویم.

والدین باید بدانند وقتی تغییر رنگ در دندان کودک صورت می‌گیرد، در واقع پوسیدگی شروع شده است، حتی در نواحی‌ای که سخت دیده می‌شود باید دقت کنیم و تمام سطوح دندان بچه‌ها را هرازگاهی بررسی کنیم.

به این ترتیب که زیر زبان، بغل گونه شیارهای سطح جونده دندان و پشت دندان‌های جلویی را به‌دقت نگاه کنیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.