مراقب اشخاص ناقل بدون علامت باشید!

اردیبهشت ۱۴۰۳

اسهال اگرچه بیماری غیرواگیر است اما قرار گرفتن در معرض بیماران ناقل آن سبب تشدید این بیماری می‌شود.

احمدرضا تحویلیان، دبیر کانون پزشکان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اسهال یک بیماری عفونی است که اشخاص بیشتر از طریق مواد غذایی آلوده و آب آلوده به آن دچار می‌شوند. 

وی در ادامه تصریح کرد: شستن دست‌ها قبل از مصرف غذا، سالم نگه‌داشتن مواد غذایی، نحوه صحیح استفاده از آن‌ها، از جمله مواردی است که از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند. 

دکتر تحویلیان با اشاره به اینکه بعضی غذا‌ها از جمله گوشت پخته شده را حداکثر ۱۰ ساعت می‌توان در یخچال نگهداری کرد، افزود: مصرف این مواد بعد از این مدت زمانی فرد را دچار اسهال می‌کند. 

دبیر کانون پزشکان با اشاره به اینکه در ۸۰ درصد موارد اگر اشخاص بهداشت مواد غذایی و آب‌ها را رعایت کنند دچار این بیماری نمی‌شوند، اظهار داشت: در درصد کمی سبب ابتلا به اسهال مربوط به ارتباطات با اشخاصی است که خودشان دچار بیماری نیستند اما آن علامت را به عنوان ناقل بدون علامت همراه‌شان دارند. 

وی در ادامه تشریح کرد: اشخاص ناقل بدون علامت اشخاصی می باشند که بیماری‌های میکروب بیماری‌زا را در دستگاه گوارش خود دارند اما به سبب مقاومت دستگاه گوارششان بیمار نمی‌شوند. 

این پزشکی عمومی ادامه داد: ‌این اشخاص می‌دانند بیماری را به اشخاصی که از سطح ایمنی پایین‌ برخوردار می باشند و یا گروه سنی آسیب‌پذیر از جمله کودکان، اشخاص مسن، زنان باردار و یا اشخاصی که داروهایی مانند کرتن مصرف می‌کنند انتقال دهند. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.