مرد طلایی: “جمشید” را نمی‌شناسم

بینا- زمستان سال ۹۰ بود که بازار ارز و طلای کشور رکوردهای تاریخی را ثبت کرد. به ‌دنبال دلار، بازار سکه حرکت عجیب و غریب خود را به سمت اوج‌گیری قیمت آغاز کرد و طی ۱۰ روز از ۶۵۰ هزار تومان به بالاتر از یک میلیون تومان رسید.
در همان روزها تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار پول بارها و بارها با ناکامی مواجه شدو آنچه از بررسی اقدامات بانک مرکزی جهت تنظیم بازارهای طلا و ارز برمی‌آمد و امروز نیز اینچنین است این بود که همه برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار اثر موقت داشته‌اند و همگی اقداماتی دفاعی بوده‌اند که در پاسخ به آخرین حرکت بازار صورت گرفته است؛ برنامه‌هایی که اغلب بدون توجه به سازوکارهای قیمت‌گذاری بازار اعمال شده‌اند و همگی عدم تعادل‌های بازار را تشدید کرده و در نهایت عموما به بروز رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی بازیگران بازار دامن زدند. حالا نیز، در آخرین اظهارات دولتی‌ها، معاون اول رییس‌جمهور از شخصی مجازی نام برده که معلوم نیست از کجا و چگونه پیدا شده است.
اسمی ناشناس برای صرافان
«جمشید بسم‌الله» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. این خبری است که روز گذشته محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد. روز شنبه هم معاون اول رییس‌جمهور از فردی به نام «جمشید بسم‌الله» سخن گفت که به تنهایی قیمت ارز را در بازار تعیین می‌کند.
به گزارش مهر، معاون اول رییس‌جمهور دیروز از دستگیری «جمشید بسم‌الله» که از وی به عنوان عامل اختلال در بازار ارز یاد شده، خبر داد. رحیمی با بیان اینکه جمشید بسم‌الله توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است، گفت: همچنین روزهای گذشته ۲۰ نفر ازاخلالگران ارزی دستگیر شدند اما بنده اسامی آنها را ندارم و باید از وزیر اطلاعات سوال کرد.
خبرنگار با محمد کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تماس گرفت و از او درباره جمشید بسم‌الله پرسید.
می‌خواستم درباره خبری که آقای رحیمی دادند از شما سوال کنم
چه خبری؟

جمشید بسم‌الله. شما ایشان را می‌شناسید؟
نه. اصلا ایشان را نمی‌شناسم. اسمش را هم نشنیده‌ام. من اصلا تهران نیستم، از جریان هم خبر ندارم.
خبرنگار« اعتماد» با یکی از صرافان معروف تهران تماس می‌گیرد.
شما جمشید بسم‌الله را می‌شناسید؟
نه. من فقط جمشید… را می‌شناسم. تا به حال اسم جمشید بسم‌الله به گوشم نخورده.
شاید جمشید بسم‌الله نام شناخته شده‌یی نباشد اما بدون شک از روز شنبه او شخصیت معروفی شده است. چون نام او بر زبان یکی از مسوولان درجه اول مملکتی رفته است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.