مرکز آمار ایران اطلاعات سفرهای کشور را اعلام کرد

مرکز آمار ایران اعلام کرد که در فصل بهار ۶۴ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۲۵ سفر در سطح کشور انجام شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط ‌عمومی مرکز آمار ایران اعلام کرد: نتایج طرح در فصل بهار سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که خانوارهای کشور در این فصل ۶۴ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۲۵ سفر داشته‌اند که از این تعداد ۴۸ هزار و ۸۹۷ هزار و ۹۳۸ سفر با حداقل یک شب اقامت و ۲۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۸۷ سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی ۶۲ درصد سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان و بستگان و هدف اصلی ۴۹ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه داخلی خانوارها، گردش و تفریح بوده است.

همچنین بر اساس نتایج فصل تابستان سال ۱۳۹۰، خانوارها در این فصل ۴۸ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۹۷ سفر داشته‌اند. از این تعداد ۳۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۳ سفر از نوع با اقامت شبانه و تعداد ۱۶ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۵۲۴ سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی ۴۹ درصد سفرهای با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان و بستگان و هدف اصلی ۳۲ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه‌خانوارها، گردش و تفریح بوده است.مقایسه نتایج سفرهای فصول بهار و تابستان سال ۱۳۹۰نشان می‌دهد: نسبت سفر در فصل بهار بیشتر از فصل تابستان بوده است.

در هر دو فصل بیشتر سفرهای خانوارها از نوع سفرهای با اقامت شبانه‌ بوده است و افراد بیشتر با هدف دیدار دوستان و بستگان سفر کرده‌اند و بیشترین اقامتگاه مورد استفاده گردشگران داخلی نیز منزل بستگان و آشنایان بوده است.

طرح آمارگیری از گردشگران ملی یکی از طرح‌های جدید مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه داده‌های آماری مناسب برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، به صورت فصلی در سطح کشور توسط مرکز آمار ایران و با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌‌های کشور به اجرا درآمد. در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر ( با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر(دیدار بستگان و دوستانف گردش و تفریح، درمان، آموزش، زیارت و …) نوع اقامتگاه گردشگران(منزل بستگان و آشنایان، اقامتگاه‌های عمومی، چادر و کمپ شخصی و …) هزینه‌های سفر و … جمع‌آوری شد.

منظور از سفر در طرح مزبور عبارت است از جابجایی و ترک محیط معمول توسط یک فرد و بازگشت مجدد به آن، و تنها در برگیرنده سفرهایی است که علاوه بر خارج شدن از محیط معمول زندگی فرد، مدت آن از یک سال پیوسته کمتر بوده و با هدفی به جز انجام کار و دریافت دستمزد در محل مورد بازدید انجام شده باشد.

نتایج تفصیلی طرح مذکور در قالب نشریه در دست چاپ و انتشار است کاربران می‌توانند از طریق سایت مرکز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir یا از طریق واحد اطلاع‌رسانی به آن دسترسی داشته باشند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.