مشارکت جهانی ، کلید دستیابی به آرمان های توسعه هزاره

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، ‘بان کی مون’ در این مراسم که دراجلاس عالیرتبه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحده در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار شد، افزود: گزارش ۲۰۱۲ آرمان های توسعه هزاره، فراگیرترین تصویر از پیشرفتها به سوی آرمان های توسعه هزاره ارایه می دهد.

وی تصریح کرد: دستیابی به آرمانها اگرچه چالش برانگیزه بوده، ولی امکانپذیر است به شرط آنکه دولتها به تعهدات خود که در دهه گذشته ملزم به اجرای آنها شدند، عمل کنند.

براساس این گزارش، رهبران جهان در سال ۲۰۰۰ در اجلاس مجمع عمومی با عنوان ‘اجلاس هزاره’ شرکت کردند که طی آن اعلامیه ای با هشت هدف و آرمان را به تصویب رساندند.

این مصوبه که سال ۲۰۲۴ را به عنوان سال هدف برای دستیابی به این آرمان های توسعه هزاره در نظر گرفته است، شامل ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید، محقق ساختن آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، جلوگیری از گسترش بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری ها، حصول اطمینان از پایداری محیط زیست و ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه است.

برآوردهای اولیه نشان می دهد در سال ۲۰۱۰، برای نخستین بار از زمانی که روند فقر در جهان مورد توجه قرار گرفت، تعداد افرادی که درآمد آنان روزی یک دلار و ۲۵ سنت بوده در مقایسه با سال ۱۹۹۰ به نصف کاهش یافته است. این به معنی دستیابی به آرمان اول یعنی ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید قبل از سال هدف یعنی ۲۰۲۴ است.

در این گزارش آمده است هدف به نصف رساندن مردمی که دسترسی به آب سالم آشامیدنی ندارند، تا سال ۲۰۱۰ به دست آمده است. به عبارت دیگر میزان مردمی که دسترسی به منابع آب آشامیدنی بهداشتی دارند از ۶۷ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۸۹ درصد در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

همچنین میزان مردم زاغه نشین جهان در حال توسعه از ۳۹ درصد در سال ۲۰۰۰ به رقم ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش یافته است. در عین حال ۲۰۰ میلیون نفر حاشیه نشین به منابع آب بهتر، امکانات بهبودیافته دفع فاضلاب و مسکن پایدار یا کمتر متراکم دسترسی پیدا کردند.

اقتصام ** ۱۵۷۴ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۲۱۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.