مشکلات طرح شبنم بررسی شد

نشست هماهنگی و برررسی روند اجرای طرح الصاق شناسه رهگیری و موانع و مشکلات طرح شبنم درحالی روز جاری (سه شنبه)‌درمحل ستاد مرکزی مبازره با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که اظهارات عنوان شده شرکت کنندگان نشان از وجود مشکلات متعددی در این طرح ملی دارد .
به گزارش ایرنا، کم توجهی برخی دستگاه ها به مراحل اجرای طرح ،‌همکاری نکردن دستگاه های مرتبط ،‌پیش بینی نکردن حجم فعالیت های مورد نیاز برای اجرای طرح و فشار آوردن به صنوف برای اجرا از جمله مسائلی است که منتقدان مطرح می کنند.
با این وجود درحالی که نمایندگان شورای اصناف، اتحادیه ها و مجامع صنفی برفرصتی دوباره برای تمدید اجرای طرح اصرار داشتند، ما معاون ستاد مرکزی عنوان می کرد که به اندازه کافی به اصناف فرصت داده شده است .
طرح شبنم به عنوان یکی از پیشرفته ترین روش های پیگیری و ردیابی کالا از یکم تیرماه به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شده است ، دراین طرح پنج گروه کالایی شامل لوازم خانگی ، لوازم و تجهیزات پزشکی، کالاهای صوتی و تصویری ،‌‌مکمل های غدایی و دارو و ‌لوازم ساختمانی از طریق الصاق برچسب کد رهگیری شناسایی می شوند .
در حقیقت این طرح برای نشان دادن اصالت یک کالا وعدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود. رهگیری و شناسایی توسط یک گوشی موبایل که نرم‌افزار مربوطه در آن نصب شده‌باشد، قابل انجام است.
روش دیگر برای اطمینان از اصالت کالا، پیامک کردن کد ۱۶ رقمی روی کالا به سامانه‌است و مشتری می‌تواند اطلاعات روی کالا را با اطلاعات دریافتی از سامانه تطبیق دهد به در صورت مغایرت، به سیستم بازرسی گزارش دهد. سیستم بازرسی فروشگاه هدف را مورد بازرسی قرار می‌دهد و در صورت تایید تخلف بازرسی، سامانه به مشتری پاداش می‌دهد.
مدیر بازرسی و نظارت شورای اصناف دراین نشست ضعف اطلاع رسانی را از مسائل کنونی طرح شبنم عنوان کرد و گفت: قبل از طرح باید اطلاع رسانی لازم داده می شد ، موضوع مهمی که به دلیل کمبود امکانات و اعتبارلازم در توان اصناف نیست .
‘ رضا کرمی’ ، ‌نصب بارکد در کالاهای انبار شده را امری زمان بر و دانست و گفت :‌باید جلسات بیشتری در سطح عرضه برگزار شود.
وی همچنین از موضع گیری وزارت بهداشت در باره اجرای طرح شبنم در لوازم و تجهیزات پزشکی ابراز شگفتی کرد و گفت :آنها حاضر به همکاری نیستند .
کرمی با بیان اینکه هم اکنون اجرای طرح شبنم درفروشگاه های زنجیره ای نیز توام بامشکلات بسیاری است، افزود: درروش اجرا باید تجدید نظرکرد .
وی می گوید:‌درحالی ۱٫۵ میلیون صنف را مکلف به اجرای طرح شبنم می کنیم که هیچ اجباری برای ۱۰۰ هزار صنف تولیدی به کار نمی بریم .
کرمی همچنین از نحوه همکاری تعزیرات با بازرسی اصناف انتقاد کرد و گفت : گاهی اوقات می بینید مامور تعزیرات ساعت ۱۰ می آید و ۱۱ می خواهد برود این وضعیت ما را در بازرسی با مشکل مواجه می کند .
مدیر بازرسی و نظارت شورای اصناف با تصریح براینکه بیش از ۹۸ درصد از صنوف و مجامع صنفی به دنبال کسب و کار حلال هستند ، گفت :‌عمده تخلف اصناف در باره نصب برچسب قیمت کالا و عدم ارایه فاکتور است .
به گزارش ایرنا ، این اظهارات کرمی در واکنش به برخی جملات معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ، بیان شد .
ابویی گفت :‌اگر صنوف از اظهار کالای خود خودداری می کنند به این دلیل است که می دانند بخش عمده اقلامشان قاچاق است .
وی با استناد به سخنان ‘ ابراهیم درستی ‘ رییس اتحادیه صوتی و تصویری گفت که ۴۰ درصد موبایل های در سطح بازار قاچاق است .
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در این نشست و درفواصل مطالب بیان شده از سوی شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های ستاد می پرداخت و گفت: ‌برگزاری جلسات توجیهی وظیفه ما نیست سازمان حمایت باید این کار را انجام دهد که از طریق کمیته راهبری قابل پیگیری است .
وی با بیان اینکه اقلام طرح شبنم، جزو کالاهای ضروری نبوده و هیچ تاثیر در تحریم ندارد ، گفت :سرعت انجام در طرح شبنم ما را به سمت مبارزه جدی تر با کالاهای قاچاق یاری می کند .
ابویی تاکید کرد : باید همه برای اجرای طرح شبنم یکپارچه باشیم تا از این طریق کالاهای سطح عرضه کنترل شود و به مرور شاهد کمترین کالای قاچاق در سطح بازار باشیم که این امر نیازمند همکاری همه دستگاه ها است .

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.