معرفی سفال زرین‌فام ایران در هند

هنر > نمایشگاه
رئیس انجمن هنرمندان سفال و سرامیک از برپایی نمایشگاهی از آثار سرامیکی خود و معرفی سفال زرین‌فام ایران در کشور هندوستان خبر داد.

به گزارش فارس، بهزاد اژدری رئیس انجمن سفال و سرامیک ایران درباره نمایشگاه آثارش در کشور هندوستان توضیح داد: این نمایشگاه با همکاری سازمان میراث فرهنگی ایران در کشور هندوستان برگزار شد که بازتاب‌هایی را در روزنامه‌ها و تلویزیون هند به دنبال داشت.

این نمایشگاه ۵ روزه بود که علاوه بر نمایش آثار سفال و سرامیک مدرن ایران به معرفی سفال زرین فام ایران نیز پرداختم.

وی افزود:‌ در این نمایشگاه ۲۰ اثر سرامیکی از کارهای تازه‌ام ارائه کردم که بیشتر با موضوعات اسب و گونه‌های مختلف پرنده‌ها بود و با فرم‌ها و تکنیک‌های مختلفی کار شده بود.

اژدری درباره فروش آثارش هم گفت: محل برگزاری نمایشگاه در یکی از هتل‌های مجلل هندوستان بود که محل رفت و آمد متمولین هندو بود و به همین دلیل فروش آثار بسیار خوب بود.

بهزاد اژدری متولد ۱۳۴۸ اهواز، دیپلم تجربی و فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی سلولی و مولکول از دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران است و از سال ۱۳۷۲ سفالگری را آغاز کرده است.

این هنرمند سفالگر که رئیس انجمن سفالگران ایران است، تاکنون نمایشگاه های متعددی را در زمینه سفال و سرامیک برگزار کرده و دبیری دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک ایران را نیز بر عهده داشت.

او در دوسالانه‌های چهارم، پنجم و ششم سفال و سرامیک، موفق به کسب جوایز برتر شده است و از چندین نمایشگاه خارجی نیز موفق به دریافت جایزه شده است که از آن میان می‌توان به جشنواره سرامیک میلان ایتالیا اشاره کرد.

به نشاندن لایه‌های نازک از فلز بر روی لعاب از پیش پخته شده، زرین فام می‌گویند؛ یعنی سفالینه‌های با جلای فلزی و طیف رنگی مایل به طلایی.

سفال زرین فام تکنیک خاص ایرانیان بوده است. درخشندگی زیبایی که در این لعاب وجود دارد به دلیل وجود نانو ذرات نقره و مسی است که در طی عملیات ساخت بر روی سطح سفال بر جای می‌ماند.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.