معلم در عصر اطلاعات و ارتباطات

فاوانیوز: هدف این نوشتار، بیان اهمیت و ضرورت کارآموزی و باز آموزی معلمان درعصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

 در این مقاله، با محور قراردادن این هدف، لزوم آموزش معلم، و آگاهی او از مراحل و موانع آموزش، همراه با توصیه هایی، مورد توجه قرار گرفته اند.

سرآغاز

با وجود آن که فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله ی درمانگر تمامی مسائل حوزه ی تعلیم و تربیت مطرح نیست، اما امروزه این فناوری ها، ابزاری ضروری در فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می شوند.

 
از این رو، برای استفاده ی اثر بخش و کارامد از آن ها، معلمان به چشم اندازهایی روشن از امکانات بالقوه ی فناوری، فرصت های کاربرد آن، حمایت به موقع، کارآموزی و نیز کسب تجربه، نیاز دارند. در این صورت معلمان را نسبت به استفاده از فناوری های جدید آگاه و هوشیار دانست و برا ی کار آموزش توأم با فناوری آن ها برنامه ریزی کرد.

یکی از عمده ترین چالش های حرفه ای جوامع امروزی آن است که دانش به طور مداوم گسترش می یابد. از سوی دیگر، پیشرفت های نوین فناوری، امکانات و فرصت هایی را برا ی تدریس حرفه ای فراهم می آورد که نیازمند یادگیری چگونگی بهره مندی مفید و مناسب از این فناوری ها در فرایند یاددهی و یادگیری است. این چالش ها ایجاب می کنند، معلمان به طور مداوم کار آموزی و بازآموزی داشته باشند و دانش و مهارت های نوین را در حین کار آموزش خود کسب کنند.

معلم در عصر اطلاعات و ارتباطات

تغییرات و پیشرفت فناوری، نه تنها بر شیوه ی زندگی و برقراری ارتباط انسان ها با یکدیگر، بلکه بر روش های تدریس و یادگیری نیز مؤثر بوده است. مراکز آموزشی و پرورشی و در رأس آنان معلمان در هزاره ی جدید، در حین فعالیت خود با این مهم دست به گرییان اند که چگونه خودشان را برای فائق آمدن بر تغییرات و فرصت های ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات آماده کنند.

ورود رایانه های شخصی و دست رسی گسترده به اینترنت، محیطی را به وجود آورده است که نظام های تعلیم و تربیت در سطح جهان را به تغییراتی بس عمده در ساختار آموزشی و پرورشی خویش ملزم کرده است.

در محیط های یادگیری فاوا محور، چند نقش اساسی را می توان برای معلمان در نظر گرفت:

    ۱- معلم به مثابه فراگیرنده: معلمان باید بپذیرند، دانش آموزان در برخی از زمینه های تخصصی، نسبت به آنان عملکرد بهتری دارند و لذا باید در یادگیری آن فناوری ها بکوشند؛
    ۲- معلم به منزله ی راهنما: امروزه معلم صرفاً متخصص موضوع درسی نیست، بلکه تسهیل گر فعالیت های یادگیری، ایجاد کننده ی چالش، و به روز سازنده ی محتوای درسی نیز محسوب می شود؛
    ۳- معلم به عنوان همکار دانش آموز؛ فعالیت های فاوا محوری زیادی وجود دارند که چالش در آن ها مستلزم یادگیری پروژه محور است. در این فعالیت ها، معلم باید هم چون همکار دانش آموزان، به مشارکت با آنان بپردازد؛
    ۴- معلم به عنوان تدوین کننده؛ معلم مواد یادگیری را به طور عمده در قالب راهبردهای الکترونیکی تدوین می کند؛
    ۵- معلم به منزله ی پژوهش گر؛ معلم باید درباره ی نو آوری هایی که در کلاس اتفاق می افتد، تأمل، تعمق و پژوهش کند؛
    ۶- معلم به مثابه کار آموز مادام العمر: فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بی نهایت متنوع و متعدد هستند و هر روزه به ابزارها و نسخه های جدیدی از آن ها عرضه می شوند. از این رو، کارآموزی مادام العمر برای معلمان ضروری است.
    ۷- معلم به عنوان عضوی از گروه معلمان؛ در محیط های یادگیری فاوا محور، معلم عضوی از گروه معلمان است و به طور انفرادی فعالیت نمی کند؛

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.