مقبره‌ای به وسعت ۷هزار متر مربع برای شمس

معماری ایرانی باز هم قرار است شاهکار بیافریند، اما این بار در قرن ۲۱؛ قرنی که آسمانخراش‌ها و برج‌ها در شهرها جا خوش کرده و گویی قرار نیست به این زودی‌ها بارشان را از دل شهرها بربندند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن، قرنی که هر روزش شاهد تخریب بناهایی بوده‌ایم که هزاران سال نظاره‌گر تحولات تاریخ ایران بوده‌اند و این روزها شاهد تخریب تک‌تک آنها به دست انسان دوپا هستیم.

می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود و حالا قرار است تاریخ معماری ایرانی بار دیگر تکرار شود و معماران ایرانی شاهکاری دیگر برای آرامگاه شمس تبریزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مفاخر ادبی ایران بیافرینند.

به تایید سفرنامه جهانگردان مختلف و خاطرات و تذکره‌های بزرگان و شاهان و نیز به نقل مقالات و کتب متعدد، آرامگاه شمس تبریزی در خوی شناخته شده که در تمامی اینها با ذکر منابع و اسناد تاریخی معتبر مدفن شمس تبریزی را در آذربایجان غربی واقع در شهرستان خوی و در محله‌ای به نام محله شمس و در کنار مناری باستانی به نام منار شمس تبریزی عنوان کرده‌اند.

آنچه از مجموع روایت‌ها می‌توان استنباط کرد این است که شمس پس از ترک مولوی در قونیه به سمت آذربایجان رفته و بنا به علل متعددی که آنها را هم در منابع مختلف تاریخی و سفرنامه‌ها می‌توان دید، در سر راه خود به تبریز در خوی رحل اقامت افکنده و به سیر آفاق و انفس پرداخته است.

اما متاسفانه وقوع زلزله سلماس و خوی به سال ۱۲۲۲ هـ . ق و سیل مهیبی که حدود ۱۲۰ سال قبل درست در محل منار شمس به وقوع پیوسته است موجب تخریب گنبد و بارگاه آرامگاه و تخریب دو منار از سه منار موجود شده و بعد‌ها بر اثر بی‌توجهی به آثار باستانی کم‌کم مدفن شمس مورد بی‌مهری قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است.

حالا پس از گذشت قرن‌ها برای رونق گردشگری معماران ایرانی به فکر افتاده‌اند و قرار است مقبره این عارف ایرانی را خـــــــود طـــــراحی کنند و بر این اساس نیز یک مسابقه معماری برای انتخاب طرح برتر برگزار شده است.

مسابقه معماری طراحی آرامگاه شمس تبریزی از سوی بنیاد شمس تبریزی پیشنهاد شده است و این بنیاد با همکاری بنیاد معماری میرمیران قرار است آثار ارسالی را داوری کنند.

طه مرقاتی، عضو هیات موسس بنیاد شمس و مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم می‌گوید: فراخوان طراحی معماری آرامگاه شمس تبریزی را همراه فضاهای جانبی آن در اسفند ماه منتشر کردیم که با توجه به استقبال معماران ایرانی در داخل و خارج از کشور برای حضور در این مسابقه، در ابتدا زمان ارسال آثار تا پایان خرداد اعلام شد.

او با بیان این‌که زمان ارسال آثار با توجه به استقبال بیش از حد معماران تا پایان تیر ماه تمدید شد، درباره نحوه طراحی مقبره شمس توضیح می‌دهد: این مقبره قرار است در مساحتی به وسعت هفت هزار متر مربع در شهرستان خوی که محل فعلی آرامگاه شمس‌ تبریزی است، ساخته شود. قطعاً اثر معماری ساخته شده می‌تواند به یکی از شاهکارهای معماری ایرانی تبدیل شود که برای نسل‌های آینده نیز ماندگار خواهد شد.

مرقاتی درباره داوران این مسابقه نیز می‌گوید: داوری آثار با حضور هیاتی متشکل از فریار جواهریان، ایرج اعتصام، حسن بلخاری، محمد بهشتی، داراب دیبا، علی‌اکبر صارمی و شهاب کاتوزیان انجام می‌شود و طرح‌های منتخب این مسابقه در یک نمایشگاه اختصاصی به نمایش گذاشته خواهد شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.