مهریه متعادل عامل اصلی کاهش آسیب های اجتماعی

۱۵م آذر ،

محمد حسین خوانین زاده کارشناس معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اسلام، مهریه را برای زنان به سبب تأمین نیازهای اقتصادی و جلوگیری از آسیب ها و انحراف های اجتماعی تعیین کرده است.

وی افزود: مهریه حضرت زهرا (س) و مهر سنت، مهر مسمی با توافق دختر و پسر، مهر المثل، مثل و مانند مهریه هایی که از سوی اسلام بر عهده ی مردان قرار داده شده است.

خوانین زاده اشاره کرد: در هنگام عقد دائم میان دختر و پسر وکیل هایشان با مراجعه به مهرالمثل متناسب با شأن خانواده دختر، مهریه ی نزدیکان،‌اقدام یا آشنایان آنها، مهریه را تعیین می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت تعیین مهریه در هنگام عقد گفت: در ازدواج های موقت هنگام عقد در صورت عدم تعیین مهریه برای بانوان از سوی مردان، صیغه باطل و ازدواج آنها حرام است.

خوانین زاده با اشاره به اهمیت پرداخت مهریه به بانوان در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: با توجه به اهمیت الزام تعیین امر واجب مهریه از سوی مردان به عنوان حقوق زنان، در هنگام طلب مهریه از جانب زنان، با پرداخت همان لحظه یا به مرور زمان حتی بعد از فوت مردان قبل از تقسیم ارث مگر در صورت بخشش کامل مهریه عامل پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی در خصوص استفاده بعضی از دختران از مهریه به عنوان سلاح برای پیشگیری از آسیب های احتمالی گفت: متأسفانه بعضی از خانواده های دختران با این باور غلط زمینه فروپاشی، افزایش طلاق و پرونده های بسیار در دادگاه ها می باشند.

خوانین زاده افزود: مردان بدلیل ناتوانی در پرداخت مهریه با ایجاد فشارهای روحی و روانی زنان، اجبار در بخشش مهریه از سوی آنان و قبول طلاق، عامل ایجاد آسیب های فراوان بر زنان خواهند بود.

وی در ارتباط با آسیب های احتمالی مرتبط با حذف مهریه از سوی مردان گفت: بانوان پس از طلاق به سبب فقدان اقتصادی، عدم دریافت مهریه، فقر، دچار فساد، اعتیاد، فحشا، عامل گسترش آسیب ها و انحراف های اجتماعی در جامعه می شوند.

خوانین زاده با اشاره به تعیین مهریه های سنگین از سوی بعضی از خانواده ها در ایجاد آسیب های احتمالی بر جوانان و جامعه گفت: جوانان به سبب مهریه های سنگین و عدم توانایی پرداخت آن به سبب فشارهای روحی و روانی با گرایش به اعتیاد، دزدی، کلاهبری و قتل، عامل گسترش آسیب و انحراف های اجتماعی در جامعه می باشند.

وی افزود: برای جلوگیری از اضطراب، استرس، آسیب های روحی و روانی، اعتقادی و اجتماعی بر جامعه باید با نزدیکی به قشرهای مختلف مردم، شرایط زندگیمان با آنها، زمینه ایجاد رفاه ، ساده زیستی، ایجاد امنیت آرامش، زمینه را برای کاهش این آسیب ها فراهم سازیم./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.