مهم ترین علت چربی پوست در مرحله بلوغ …

داشتن پوست چرب، یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد، به ویژه در سنین بلوغ با آن رو به رو هستند. پوست چرب در بین نوجوانان و جوانان شایع است. چرب بودن پوست ممکن است بعد از دوران بلوغ خود را نشان دهد، زیرا تغییر در میزان هورمون ها باعث تحریک غده های چربی و ترشح مواد چرب بر روی پوست می شود و ظاهری براق روی پوست ایجاد کرده و جوش های معمولی و چرکی زیادی در آن به وجود می آید. در پوست چرب ترشحات غدد چربی زیاد می باشد. افزایش ترشحات غدد چربی به فعالیت هورمون های جنسی مربوط می شود.

 

بیشتر کسانی که پوست چرب دارند، در مرحله ی بلوغ هستند و باید از پوست شان بیشتر مراقبت کنند. به این شکل که باید همیشه پوست شان را تمیز نگه دارند و برنامه ی درستی برای تغذیه داشته باشند. این پوست، ضخیم و خشن به نظر می رسد. به طور معمول پوست های چرب از نظر رنگ نسبت به دیگر پوست ها تیره بوده و دیرتر دچار چروک می شوند. افرادی که پوست چرب دارند، پوست شان همیشه براق و درخشان به نظر می رسد و همواره لایه ای از چربی روی پوست شان نمایان است.

مهم ترین علت در بروز چربی پوست، مسائل ارثی است. رطوبت زیاد محیط می تواند باعث ایجاد پوست چرب شود. همچنین عدم مراقبت صحیح از پوست می تواند موجب چرب شدن پوست گردد. پوست بعضی از افراد آن قدر چرب است که احساس می کنند به پوست شان روغن مالیده اند و همیشه از این بابت در عذاب هستند. در خانم ها قبل از عادت ماهانه، پوست شان چرب تر می شود، زیرا هورمون های آن ها در طی این چند روز تغییر می کند. معمولا پوست های تیره رنگ از نوع پوست های چرب هستند. این نوع پوست دارای منافذی باز و ظاهری چرب است و به علت تولید بیش از اندازه ی چربی، پوست به سرعت چوش سر سیاه می زند و متأسفانه بیش از دیگر انواع پوست، مستعد ابتلا به آکنه می باشد. با این وجود همین چربی موجب می شود که پوست بتواند طی مدت زمان طولانی تری جوانی خود را حفظ کند. به عبارت دیگر مزیت پوست چرب این است که شما را به پیری زودرس دچار نمی کند و برای مدت طولانی تر جوان خواهید ماند. با افزایش سن، چربی پوست کم کم از بین می رود. برای مراقبت از پوست چرب باید سعی کنیم که تولید چربی پوست را کاهش دهیم و منافذ آن را تمیز نگه داریم تا از بروز دانه های سر سیاه بر روی پوست جلوگیری شود.

پوست های چرب به خاطر برخورداری از لایه چربی به خوبی محافظت می شوند و دیرتر از پوست های خشک، پیرو چروکیده می شوند. این نوع پوست در مقابل برخی عوامل خارجی مانند باد، سرما، گرما و… مقاوم تر است. ولی از سوی دیگر، کسانی که پوست چرب دارند نسبت به صابون ها، آب ها و لوازم آرایشی حساسیت بیشتری دارند و پوست آن ها زودتر از انواع دیگر، دچار تحریک و سرخی می شود. مواد آرایشی و داروهای مالیدنی موجب تحریک سریع پوست های چرب می شوند. بیشترین میزان چربی در قسمت هایی از بدن مانند بینی، پیشانی و چانه متمرکز شده است. پوست چرب در زنان شایع تر از مردان است. مهمترین راه های شناسایی پوست چرب این است ماده ی هیدرات کننده طبیعی از غدد چرب پوست به مقدار فراوان ترشح می شود که در نتیجه نقاط و لکه هایی روی پوست ایجاد می شود. غدد چربی در این نوع پوست، چربی زیادی تولید می کنند و در نتیجه پوست براق و روغنی به نظر می آید. پوست های چرب، آب و صابون و تغییرات درجه حرارت و آب و هوا را به خوبی تحمل می کنند. بزرگ ترین مزیت پوست های چرب این است که آهسته تر از انواع دیگر پوست ها پیر و شکسته می شوند. معمولا این گونه پوست به علت داشتن چربی زیاد دارای جوش های فراوانی هستند و ضخامت بیشتری نسبت به دیگر پوست دارند. توصیه می شود در صورت مصرف کرم های آرایشی کرم هایی که به کنترل کننده ی چربی معروف می باشند مورد استفاده قرار گیرد تا چربی های پوست را جذب کند.

استفاده از کرم های رنگ روشن و فشرده ی صورت و بدون چربی که اغلب مات کننده پوست است؛ می تواند مفیدتر باشد. بهترین راه پاک کردن مواد آرایشی از این پوست، شست و شوی آن با آب و صابون است. بهتر است برای شست و شوی پوست چرب از آب نیم گرم استفاده شود. افرادی که پوست چرب دارند. گاهی اوقات حتی ظرف چند دقیقه پس از شست و شو، برقی از چربی بر روی پوست آن ها دیده می شود.

افزایش میزان هورمون آندروژن می تواند پوست را به تولید چربی بیشتر تحریک کند. برای مثال ممکن است این حالت در طول مدت دوران بلوغ تشدید شود. برخی از افراد پوست چرب تری دارند و علت این است که تعداد غدد چربی در پوست آنان بیشتر بوده و در نتیجه چربی بیشتری تولید می کنند. علت چربی زیاد پوست عبارتند از: زمینه ی ارثی، فعالیت غدد داخلی، تغذیه (چربی و شیرینی زیاد)، تنش، مصرف بعضی از داروها. غذاهای چرب و سرخ شده بر چربی پوست می افزاید؛ در حالی که سبزی ها و میوه ها میزان چربی پوست را به تعادل می رسانند.

سعی نکنید با صابون از شر چربی های پوست خلاص شوید زیرا به سادگی غدد چربی را تحریک می کند. با استفاده از پاک کننده های کف دار می توان به اندازه کافی چربی و کثیفی را از روی پوست برداشت؛ بدون اینکه باعث تحریک پوست شوید. امتیاز دیگری که این کار دارد (به ویژه چنان چه با یک لیف نرم اقدام به این کار شود) برداشتن سلول های مرده ی پوست است، زیرا این سلول های مرده ی پوست می تواند منجر به انسداد منافذ پوست و ایجاد دانه های سرسیاه شوند. کسانی که پوست های جوش دار و آکنه ای دارند بهتر است از صابون های خشک کننده ی ملایم استفاده نمایند.

● توصیه های مهم:

• افرادی که دارای پوست چرب می باشند باید از وسایل خشنی که به پوست ضربه زده و پوسته پوسته شدن آن را تشدید می کند اجتناب نمایند. این وسایل باعث بروز اختلال در ترشح غدد چربی می شوند.

سعی کنید برای تمیز کردن پوست چرب از صابون های ضد باکتری استفاده کنید.

همواره برنامه ی مراقبت از پوست خود را با یک مرطوب کننده بدون روغن به پایان ببرید.

چنان چه دچار جوش های قرمز دردناک شدید مالیدن کمی روغن اسطوخودوس بر روی پوست می تواند در عرض چند دقیقه باعث کاهش التهاب شود.

برای پیشگیری از چربی زیاد در پوست صورت، صورت را چند بار در روز با آب و صابون ملایم بشویید و سپس بلافاصله با حوله خشک کنید.

هنگام صبح، پس از برخاستن از خواب پوست خود را با آب گرم بشویید.

با حفظ رطوبت در قسمت های گوناگون پوست و کنترل چربی اضافی، می توان به رنگ و چهره ای روشن و زیبا دست یافت.

از دستمال های مرطوب و پاک کننده ی یک بار مصرف برای پاک کردن چربی اضافی از روی پوست صورت در زمان هایی که خارج از منزل هستید استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن پوست، از نرم کننده استفاده کنید تا روزنه های بزرگ پوست، خود را نشان بدهند.

اگر چربی پوست شما خیلی زیاد است پس از پایان شست و شو با آب و صابون، یک گاز استریل یا پارچه تمیزی را به الکل آغشته کنید و روی پوست خود بکشید تا چربی آن گرفته شود.

پوست چرب را به ویژه هنگامی که جوش های تازه ای روی آن زده است، دستکاری نکنید.

اگر هنوز پوست تان به علت وجود چربی، براق می باشد، می توانید با استفاده از کاغذ خشک کن چربی اضافی را پاک نمایید.

سعی کنید به محض پیدا شدن لکه روی پوست، آن را معالجه کنید تا وخیم تر نشود.

در انتخاب کرم باید بسیار محتاط و دقیق باشید؛ زیرا بسیار از کرم ها که بسیار چرب هستید موجب تشدید چربی پوست و ایجاد جوش می شوند. به طور کلی باید از کرم های خشک یا کم چربی استفاده کنید.

پیش از رفتن به رختخواب تمام مواد آرایشی را از صورت تان پاک کنید.

هنگام شب، تا جای ممکن از هیچ کرمی استفاده نکنید، زیرا منافذ پوست را می بندد و برای آن زیان آور است. (مگر در صورت تجویز پزشک)

افرادی که دارای پوست چرب می باشند باید از کرم های مرطوب کننده که پایه ی آن ها آب است و برای جلوگیری از اشعه ی زیان آور از کرم های ضد آفتاب بر پایه الکل استفاده کنند.

هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب غیرچرب استفاده کنید.

بهتر است از مواد آرایشی با محتوای چربی و روغنی مانند کرم استفاده نکنید.

پوست های چرب نسبت به مواد پاک کننده و آرایشی و دارویی حساس هستند و ممکن است در اثر مصرف مواد پاک کننده یا محلول های الکل دار دچار قرمزی، خشکی، خارش یا پوسته ریزی شوند. در این صورت باید مصرف هر گونه شیر پاک کن، محلول های طبی (که اکثر آن ها الکل دارند) و داروی موضعی را متوقف نمود و به پزشک مراجعه کرد تا پماد ساختنی (ترکیبی) التیام دهنده ای که با آب تهیه شده را تجویز نماید.

اطمینان حاصل کنید که تمام محصولاتی که برای پوست تان استفاده می کنید بدون روغن هستند. (حتی محصولات آرایشی)

افرادی که پوست چرب دارند باید مصرف چربی و قند را به حداقل برسانند و غذاهایی مانند خرما، پسته، فندوق، گردو، شکلات و موز را بسیار کم مصرف کنند. این افراد برای کنترل چربی پوست خود و برخورداری از یک پوست شاداب و خوب باید خواب کافی، اعصاب راحت و تغذیه ی مناسب داشته باشند و هر چه می توانند سبزی و میوه مصرف کنند.

برای شست و شوی پوست چرب باید از صابون های اسیدی استفاده کنید؛ زیرا این صابون ها میزان چربی را کم می کنند. صابون های گوگرد نیز بسیار مفید هستند از مصرف صابون های گلیسیرین دار بپرهیزید؛ زیرا پوست را تحریک می کنند.

غداهای سرخ کردنی کمتری مصرف نمایید.

» بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.