موبایل و کامپیوتر؛ اولویت آخر؟

شنبه ۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است اولویت بندی کالاها برای دریافت ارز و تسهیلات واردات هر چند مستقیما در عرضه و واردات بعضی کالاهای رتبه‌های پایین‌تر تاثیر چندانی نداشته، اما iبه لحاظ انتخاب کالاهای ضروری، اثر غیرمستقیم روی قیمت نسبی کالاهای دیگر دارد.

در این اولویت بندی موبایل و کامپیوتر در انتهای جدول و در کنار تخم پرندگان، مرغ، خروس، اسب و کاغذ سیگار قرار گرفته‌اند و هر چند پیشا اعلام شد که از همین انتهای جدول نیز کنار گذاشته شده‌اند، اما ظاهرا بر اساس تصمیمی دوباره iبه جای پیشین خود بازگشته‌اند.

سخت بتوان تصور نمود سبب غیرضروری دانستن موبایل یا کامپیوتر چه بوده و کسانی که چنین اولویت‌هایی را مشخص نموده‌اند (و iبه طور مثال دوربین عکاسی را در اولویت هفتم قرار داده‌اند) چه درکی از تغییرات دیجیتالی جامعه و نیازهای آن دارند! قطعا برای هیچ‌کس پوشیده نمی باش که موبایل و کامپیوتر امروزه iبه بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. از پایین‌ترین اقشار تا مرفه‌ترین رده‌های جامعه امروز از موبایل استفاده می‌کنند. گفته می‌شود هم اکنون حدود ۸۹ میلیون سیم کارت در کشور فروخته شده و ضریب نفوذ این وسیله ارتباطی iبه ۱۳۰ درصد رسیده است. چنین رشدی تا چند سال پیش صرفا در اختیار چند کشور توسعه یافته بود حالا آیا می‌توان وسیله‌ای را که تقریبا همه ایرانیان از آن روزانه استفاده می‌کنند غیرضرور و لوکس دانست؟

واقعیت این است که تغییرات قیمتی بعضی کالاها سنجش نسبی جامعه از تغییرات قیمتی در کل جامعه را تعیین می‌کند. iبه همین سبب تعقیب دامنه قیمتی محصول پرمصرفی مانند موبایل زمینه روانی قابل‌توجهی روی قیمت دیگر کالاها (به خصوص در عرصه کالاهای دیجیتالی) ایجاد می‌کند و بی‌جهت نمی باش که جامعه این روزها iبه تغییرات قیمتی – و رشد سرسام آور قیمت دستگاه‌ها – در حوزه موبایل بیش از پیش توجه نشان می‌دهد.

همین وضعیت در مورد کامپیوتر و متعلقات مربوط iبه آن نیز قابل ذکر است. صحبت نمودن از جایگاه کامپیوتر و اهمیت آن iبه اندازه صحبت نمودن از فواید اکسیژن و آب آشامیدنی غیرضروری است. امروزه حذف کامپیوتر از بسیاری امور- iبه طور مثال ارائه خدمات در همین مرکز مبادلات ارزی – غیر ممکن است. حال چرا چنین مواردی ابتدا از چشم اولویت‌دهندگان iبه اجناس و محصولات مغفول مانده مشخص نمی باش، اما دامنه وسیع تغییر قیمت‌ها در حوزه‌هایی چون موبایل و کامپیوتر یک زنگ اخطار است. در جایی که تغییرات قیمتی محصولی بسیار پرمصرف می‌تواند ویترینی از دیگر تغییرات قیمتی باشد انتخاب یا اولویت‌بندی حساسیت بسیاری دارد.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.