نجات شاهین ازمرگ سربی

شوک: پرنده شکاری زندگی‌ای سربی داشت و هر ثانیه که می‌گذشت به مرگ نزدیکتر می‌شد.خیلی‌ها نمی‌دانستند این پرنده دوست‌داشتنی هدف یک گلوله رهاشده قرار گرفته و جذب سرب این مرمی یا ساچمه مرگ تدریجی را در سرنوشت پرنده شکاری رقم زده بود. وقتی پزشک جراح به معاینه دقیق این پرنده شکاری که شورش نام دارد پرداخت با یک گلوله قدیمی مواجه شد و دستور عمل جراحی را صادر کرد.۲۳مهرماه سال‌جاری یک عمل جراحی کم‌نظیر در یکی از بیمارستان‌های دامپزشکی پایتخت انجام شد و یک گلوله قدیمی را که در سینه پرنده شکاری بوده و زندگی‌اش را سربی کرده بود خارج کردند.
دکتر علی تقی‌پور پزشک معالج و جراح این پرنده شکاری به شوک گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر پرندگان شکاری در طبیعت مسمومیت با سرب است.در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که ساچمه شکارچی به پرندگان اصابت می‌کند اما آنها را در همان لحظه از پای در نمی‌آورد.از این رو پرنده ضعیف شده و به همین دلیل به آسانی طعمه پرنده شکاری می‌شود.
وی ادامه داد: پرنده شکاری این پرنده زخمی، ساچمه را هم می‌خورد و وجود ساچمه سربی در دستگاه گوارشی این پرنده مسمومیت سربی را برایش ایجاد می‌کند.این نوع مسمومیت باعث تورم عضلات، استخوان‌ها و مفاصل می‌شود و ضایعات عصبی و مغزی را دنبال دارد که سرانجام باعث زمینگیر شدن پرنده خواهد شد.
وی درباره عمل جراحی این پرنده شکاری که از نوع بحری و گونه با ارزش محیط زیستی است هم چنین توضیح داد: مشکل این پرنده خوردن ساچمه نبود بلکه مستقیم مورد هدف گلوله قرار گرفته بود. معلوم نیست این جسم سربی از چه مدت در سینه پرنده وجود داشته اما هنگامی که ورم پا مورد بررسی قرار گرفت عکس‌های رادیوگرافی نشان از این جسم سربی داد.
دکتر تقی‌پور یاد‌آوری کرد: بهتراست شکارچیان بدون تیر‌اندازی به پرندگان و موجودات زنده از طبیعت لذت ببرند.آن‌ها نتیجه رفتار‌های نادرست خود را نمی‌بینند اما وقتی چنین مواردی پیش می‌آید معلوم می‌شود شکار بویژه شکار غیر قانونی چه آسیب‌هایی به طبیعت می‌زند. اگر گروهی برای شکار هم به طبیعت رفتند شلیک به یک پرنده شکاری هیچ توجیهی ندارد.بسیاری از آنان اگر از سرنوشتی که برای این پرندگان ایجاد می‌کنند با خبر باشند دست به شکار نمی‌زنند.
وی گفت: اگر گلوله از بدن این پرنده خارج نمی‌شد ، با زجر می‌مرد و بی‌شک این سرنوشت در انتظار بسیاری از پرندگان است.
گفت‌وگو با صاحب پرنده شکاری
از این که پرنده‌اش نجات یافته خوشحال است و می‌گوید از زجرکشیدن حیوان سخت در رنج بود و حالا می‌تواند به بازگرداندن این پرنده به طبیعت امیدوار باشد.
این پرنده شکاری به نام شورش با ارزش محیط زیستی، در دام صیادها گرفتار شده است و به خاطر شکستگی پرهای اصلی و دست‌آموز شدن امکان بازگشت به طبیعت را نداشت و ما سعی کردیم شورش را برای برگشتن به طبیعت آماده کنیم، اما بیماری در پرنده را دیدیم که با ورم مفاصل در پای حیوان و ضعف عمومی پرنده نمود پیدا کرد.
وی افزود: برای کشف علت بیماری حیوان نزد دامپزشک‌های زیادی رفتم که اقدامات و توصیه‌های پزشکان باعث بهبود شورش نشد تا این که سرانجام دکتر تقی‌پور با بررسی کامل و گرفتن عکس‌های رادیوگرافی متوجه وجود گلوله‌ای در بدن حیوان شد. این پرنده به توصیه پزشک تحت جراحی قرار گرفت و گلوله از قفسه سینه‌اش خارج شد و وضعیت عمومی‌اش خوب است و امیدوارم شرایط و امکان زندگی در طبیعت را به دست بیاورد. صاحب پرنده شکاری گفت: پرندگان شکاری نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند و باید از آنها حمایت جدی‌تری شود.
ایجاد مرکزی برای پرورش و تکثیر این پرندگان در اسارت می‌تواند راهی باشد تا علاقه‌مندان برای نگهداری این پرندگان سراغ صید این گونه پرندگان نروند. همچنین در صورتی که کارشناسان تأیید کنند شاید بشود گونه‌های پرورش یافته در طبیعت را رهاسازی کرد تا بخشی از کاستی‌های موجود در حوزه پرندگان شکاری رفع شود.
پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.