نخستین فیلم رنگی تاریخ سینما را که ۱۱۰ سال پیش ساخته شد، ببینید!

محمود حاج‌زمان: بر اساس کشف تازه موزه ملی رسانه برادفورد انگلستان، یک ماسکو (طوطی دم بلند آمریکای جنوبی) درخشان و یک ماهی قرمز در میان نخستین ستارگان سینمایی دنیا قرار دارند. رول‌های این فیلم در یکی از جعبه‌های انبار موزه که تاریخ ۱۱۰ سال پیش روی آن بود کشف شده‌اند، که این فیلم را به نخستین فیلم رنگی تاریخ سینما بدل ساخته‌اند.
 

به گزارش نیوساینتیست، این فیلم توسط عکاس و مخترع، ادوارد ریموند ترنر در لندن ساخته شده است. تکنیک رنگ‌آمیزی استفاده شده توسط وی که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۸۹۹/ ۲ فروردین ۱۲۷۸ آن را به ثبت رساند، پیشتر توسط تاریخ‌نگاران فیلم به عنوان یک شکست عملی محسوب می‌شد. فریم‌های پشت سر هم با عبور از فیلترهای قرمز، آبی و سبز روی فیلم ثبت می‌شدند، و سپس مجموعه سه تصویر را می‌شد با عبور از میان فیلترهای مشابه برای بازآفرینی تصویر رنگی نهایی روی پرده نمایش انداخت. این فرایند که نیازمند یک دوربین و پروژکتور مخصوص و سفارشی بود، الهام‌بخش تکنیک عکاسی رنگی اختراع شده توسط همکار ترنر، فدریک یوگن ایوز بود. (جالب اینجاست که در عکس‌برداری علمی بخصوص درعکاسی نجومی و حتی در پیشرفته‎ترین تلسکوپ‌های جهان نیز از روش مشابهی برای ثبت تصاویر رنگی استفاده می‎شود).
مایکل هاروی، یکی از متصدیان موزه برادفورد برای تعمیر و بازیابی این فیلم با استفاده از همان تکنیک، با متخصصان آرشیو فیلم همکاری کرده است. از آنجایی‌که خود فیلم سیاه و سفید است، آنها مجبور بودند مشخص کنند که هر کدام از فریم‌ها باید از کدام فیلتر عبور کند تا رنگ‌ها بازآفرینی شود. سپس فیلم با عکاسی از هر فریم توسط یک چاپگر اپتیکی، به فرمت ۳۵ میلی‌متری تبدیل شد.
عملیات ترمیم کارایی تکنیک ترنر را اثبات کرد و تصاویری از یک ماسکو، سه کودک و یک ماهی قرمز را با رنگ‌های زنده نمایان ساخت. یکی از مسئولان بخش فیلم موزه اجازه داد تا در روز ۱۳ سپتامبر / ۲۳ شهریور، عموم مردم بتوانند پس از گذشت بیش از یک قرن برای نخستین بار این فیلم را تماشا کنند.
 

۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.