نخست‌وزیر جدید سوریه مرد عملگرا و نزدیک به اقشار مردم

به گزارش خبرگزاری مهر، “زیاد حیدر” تحلیلگر لبنانی امروز در گزارشی با عنوان “مرد عملگرا نخست وزیر دومین دولت  بحران در سوریه ” که از سوی روزنامه السفیر منتشر شده، نوشت: تعیین “ریاض حجاب” وزیر کشاورزی سابق  از سوی بشار اسد برای احراز نخست وزیری دولت جدید سوریه چندان بر خلاف پیش بینی ها نبود.

وی از یک سال پیش بیشترین شانس را برای احراز نخست وزیری داشت اما با انتخاب “عادل سفر” به عنوان وزیر کشاورزی منصوب شد و این اتفاق تنها دو ماه پس از انتخاب وی به عنوان استاندار استان ناآرام لاذقیه رخ داد.

حجاب با داشتن تجربیاتی در زمینه کشاورزی نقش مثبتی در این وزارتخانه ایفا کرد. وی  آسیبهای ناشی از بحران سوریه شامل بسته شدن جاده ها،مشکلات موجود در راه برداشت محصولات، افزایش قیمت مواد اولیه و لغو توافقات تجاری با همسایگان سوریه را به خوبی درک کرد و از نزدیک مشکلات  کشاورزان را مورد بررسی قرار داد.

همکاران و آشنایان وی شهادت می دهند که حجاب فردی عملگرا و درستکار است. وی از مقاماتی است که در عرصه عمل تصمیمات سریعی می گیرند و در وقت مناسب به اجرا  می گذارند. البته حجاب عضو حزب بعث محسوب می شود و آن گونه که اعضای حزب بعث می گویند از اعضای فراکسیون اکثریت در پارلمان است.

به گفته یک مقام ارشد سوری، خوشنامی ریاض حجاب یکی از دلایل انتخاب مکلف شدن وی از سوی اسد برای تشکیل دولت جدید است. این مقام سوری تاکید کرد: حجاب در روزهای آتی گفتگوهای خود با اقشار مختلف را آغاز می کند تا دولتی را که منعکس کننده جریانهای حاضر در پارلمان پس از انتخابات است، تشکیل دهد.

بر این اساس، مهمترین شاخصه دولت جدید سوریه “عملگرا بودن و برقراری ارتباط خوب و نزدیک با اقشار مردم” خواهد بود. البته حجاب در آغاز ناآرامیهای لاذقیه نقش مهمی در آرام کردن اوضاع لاذقیه داشت. وی با معترضین گفتگو کرد و ریاست کمیته هایی برای مذاکره با آنها برعهده گرفت که به کاهش ناآرامیها منجر شد.

تحلیلگران  تجربیات ارزنده حجاب در بخش کشاورزی که ستون فقرات اقتصاد و امنیت غذایی سوریه را تشکیل می دهد به علاوه مسائل فوق را را در انتخاب وی به عنوان نخست وزیر سوریه موثر می دانند. هر کسی هم که در زمان بحران سوریه با وی دیدار کرده تاکید دارد که وی از حامیان گفتگو و وارد کردن تمامی اقشار به جریان گفتگوهاست. حجاب معتقد است اشتباهات متعددی در سوریه رخ داد که وضعیت را به شرایط کنونی رسانده است.

البته دولت وی با چالشهای متعددی از جمله بحران اقتصادی در پی تحریمها و افزایش شدید قیمت سوخت و کالا مواجه است که باید در جهت رفع آنها بکوشد.

خاطرنشان می شود ریاض حجاب دکترای کشاورزی دارد و در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به عنوان دبیرحزب بعث در دیرالزور فعالیت می کرد. وی استانداری قنیطره و لاذقیه را در کارنامه دارد. و از سال  ۲۰۱۱  تا روز گذشته که به عنوان نخست وزیر معرفی شد به عنوان وزیر کشاورزی در دولت “عادل سفر” فعالیت می کرد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.