نرخ تورم امسال به حدود ۲۲٫۵ درصد می‌رسد/ مذاکرات هسته‌ای از حالت پرتنش خارج شده است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز(شنبه) در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهی نیروی انتظامی با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و سلاله پاکش حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت نیروی انتظامی گفت: نظارت بر قوانین متعدد در شئونات گوناگون موجب شده است تا فعالیت نیروی انتظامی چه در شرایط سخت و چه در شرایط عادی گسترده و حساس باشد.
 
وی ادامه داد: نگاه بیرونی و تجزیه و تحلیل مسائل امنیتی از بیرون می‌تواند برای حافظان امنیت مثمر ثمر و راهگشا باشد.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به شرایط حساس کشور در سالهای گذشته اظهار داشت: در سالهای اخیر نوسانات شدیدی در حوزه اقتصاد و تحرکات در مسائل منطقه‌ای بر مسائل امنیتی سایه افکنده است.
 
لاریجانی با تشریح تاثیر مسائل امنیتی بر حوزه اقتصادی بیان داشت: طی سالهای ۹۱ و ۹۲ در حوزه اقتصاد از نظر تورم که یک شاخص مهم در امنیت داخلی است، کشور با وضعیت مطلوبی مواجه نبوده است، به گونه ای که در ابتدای سال ۹۲ نرخ تورم به ۴۰ درصد رسید و این امر بر مسائل امنیتی و اجتماعی همچون افزایش سرقت‌های خورد تاثیر گذاشت.
 
وی ادامه داد: در مسئله تحریم‌ها بیش از آنکه خود ساختار تحریم‌ها موثر باشد، نوع نگاه برنامه‌ریزی شده در اقتصاد نقش داشت، البته سامان‌بخشی به شرایط اقتصادی و ایجاد امیدواری در ماه‌های اخیر بر کنترل تورم نقش داشته است.
 
لاریجانی با اشاره به ابعاد حوزه عدالت اجتماعی بیان داشت: بروز برخی شکاف‌های اقتصادی، اثراتی اجتماعی را بدنبال دارد، میزان ضریب جینی طی سالهای ۹۱ و ۹۲ ، ۳۶ درصد بوده است که آماری نامطلوب است و نشان‌دهنده زیاد بودن نوسانات اقتصادی در کشور ماست که این امر به نوبه خود بر مسائل امنیتی و اجتماعی اثرگذار است.
 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در کشور ما میزان بیکاری بالای ۱۰ درصد است که این رقم بسیار بالاست و می‌تواند در حوزه امنیت اجتماعی تاثیرگذار باشد، البته خوشبختانه تصمیماتی که در نیمه دوم سال ۹۲ گرفته شد و تنظیم بودجه براساس آن صورت گرفت، زمینه‌هایی را برای آرامش اقتصادی ایجاد کرد.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۳ با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین تاثیرات آرامش نسبی بین‌المللی و جهت‌گیری‌ای که نگاه درونی برای تولید دارد، پیش بینی می‌شود که تورم به حدود ۲۲٫۵ درصد برسد که اگرچه زیاد است، اما شتاب کاهشی خوبی را نشان می‌دهد.
 
لاریجانی با اشاره به وضعیت مطلوب رشد اقتصادی در پایان سال ۹۲ بیان داشت: امید است در سال ۹۳ رشد اقتصادی بیشتر شود و برخی پیش بینی ها حکایت از یک درصد رشد اقتصادی در سال جاری را دارد که این امر می‌تواند در مسائل امنیتی تاثیرات مثبتی را برجای گذارد.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ گفت: از لحاظ بین المللی وضع ما رو به بهبود است و مذاکرات هسته‌ای از حالت پرتنش خارج شده است که این امر مرهون استقامت ملی و مجاهدت‌های دانشمندان کشور است.
 
وی ادامه داد: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای تلاش می‌کنند تا پاسدار دستاوردهای ملی باشند که این امر به طور طبیعی هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه اجتماعی تاثیر می گذارد.
 
 
 ادامه دارد…
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.