نرخ تورم مهر ۹۲ معادل ۴۰٫۴ درصد، نقطه به نقطه ۳۶٫۶ درصد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه مهرماه را ۳۶٫۶ درصد و نرخ تورم مهرماه را ۴۰٫۴ درصد اعلام کرد.

خبراقتصادی: پیرو انتشار یافتن خبر نرخ ۴۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در بعضی از رسانه ها، بانک مرکزی اعلام کرد: سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در مهرماه سال نسبت به مهرماه معادل ۳۶٫۶ درصد افزایش داشته است که این درصد تغییر در رسانه ها به « تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.

در همین حال، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی(شاخص تورم) به شرح ذیل اعلام شد:
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. این شاخص به عنوان وسیله ای برای اندازه گیری سطح عمومی قیمت ها، یکی از بهترین معیارهای سنجش قدرت خرید داخلی پول کشور بشمار می رود. در گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تغییرات سطح عمومی در ۴ دیدگاه به شرح ذیل بررسی می گردد:

۱-‌درصد تغییر نسبت به ماه قبل
این عدد نشان می دهد برآیند تغییرات قیمت اقلام مصرفی خانوارها (افزایش قیمت، کاهش قیمت و ثبات آن) با احتساب وزن های مربوطه در سبد خانوار نسبت به ماه قبل به چه میزان بوده است.
برای مثال براساس نتایج بدست آمده از شاخص مذکور در مهرماه سال جاری، درصد تغییر نسبت به ماه قبل معادل۲٫۱درصد بوده است به این معنی که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نسبت به شهریور ماه همان سال ۱٫۲ درصد افزایش داشته است.

۲-‌ درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل(مقایسه نقطه به نقطه)
این عدد، تغییر سطح عمومی قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال قبل را نمایش می دهد. برای مثال  سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در مهرماه سال نسبت به مهرماه معادل ۳۶٫۶ درصد افزایش داشته است که این درصد تغییر در رسانه ها به « تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.

۳-‌درصد تغییر متوسط شاخص از ابتدای سال تا ماه جاری
این درصد تغییر نشان می دهد متوسط سطح عمومی قیمت ها از ابتدای سال جاری تا ماه مورد نظر نسبت به همین متوسط در سال قبل چه تغییری داشته است. برای مثال متوسط سطح عمومی قیمت ها در هفت ماه اول سال نسبت به متوسط آن در هفت ماه اول سال معادل۴۲ درصد افزایش داشته است.

۴-‌نرخ تورم
نرخ تورم در هر ماه عبارت است از درصد تغییر میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل. در ادبیات شاخص های اقتصادی به این عدد «نرخ تورم» می گویند. برای مثال میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ابتدای آبان تا پایان مهر نسبت به همین میانگین در دوره زمانی آبان ۱۳۹۰ تا پایان مهر به میزان ۴۰٫۴ درصد افزایش داشته است که به آن نرخ تورم منتهی به مهرماه می‌گویند. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.