نظر شما درباره این عکس چیست؟ / حمید سمندریان

کاربران خبرآنلاین می‌توانند نظر خود را درباره این عکس در قالب کامنت مطرح کنند.

مردی که تئاتر نوین ایران وامدار اوست
زنده‌یاد حمید سمندریان که متولد سال ۱۳۱۰ در تهران بود، فعالیت در تئاتر را در دوره متوسطه با شرکت در کلاس‌های حسین خیرخواه، عباس شباویز و نصرت کریمی که زیر نظر عبدالحسین نوشین اداره می‌شد، آغاز کرد.
 

سمندریان پس از پایان دوران دبیرستان به آلمان رفت و پس از تحصیل در دانشگاه صنعتی برلین و کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ، به مدت شش سال به طور آکادمیک تحت آموزش ادوارد مارکس یکی از استادان برجسته تئاتر قرار گرفت و اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت. او همزمان به طور حرفه‌ای در آلمان مشغول کار شد.
 

او سپس به دعوت اداره هنرهای نمایشی دراماتیک اداره کل هنرهای زیبای ایران به کشور بازگشت و فعالیت‌های خود را ادامه داد. سمندریان از موسسان هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک و بعدها دانشکده تئاتر دانشگاه تهران بود و کار تدریس را بدون وقفه تا پایان عمر در دانشگاه‌های تهران و دانشگاه‌های تئاتری ادامه داد.
 

تئاتر نوین ایران که عبدالحسین نوشین پایه‌گذار آن بود، با تلاش‌های سمندریان شکلی جدی پیدا کرد، به طوری که بسیاری از کسانی که از دهه ۱۳۴۰ به بعد در زمینه تئاتر در دانشکده‌های تئاتر تهران تحصیل کرده‌اند، به نوعی از شاگردان سمندریان هستند.
 

‌او سال ۱۳۴۲ یک گروه تئاتری منسجم به‌نام گروه هنری پاسارگاد تشکیل داد که از چهره‌های شاخص آن می‌توان به جمشید مشایخی، پرویز کاردان، پری صابری، پرویز پورحسینی، سعید پورصمیمی، اسماعیل محرابی، منوچهر فرید، ثریا قاسمی، اسماعیل شنگله و … اشاره کرد.
 

سمندریان همچنین برخی از مهم‌ترین متون نمایشی نویسندگان شاخص ادبیات نمایشی مانند فردریش دورنمات («غروب روزهای پاییز»، «پنچری»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «اقدامات وگا و همزاد»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «رومولوس کبیر»، «هرکول و طویله اوجیاس»، «فیزیکدان‌ها»، «فرشته‌ای به بابل می‌آید» و «بازی استریندبرگ»)، برتولت برشت («دایره گچی قفقازی»)، ماکس فریش («خشم شدید فیلیپ هوتس») و تنسی ویلیامز («باغ‌وحش شیشه‌ای») را ترجمه و کارگردانی کرد.
 

سمندریان پس از انقلاب نمایش‌های «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «دایره گچی قفقازی» و «بازی استریندبرگ» را کارگردانی کرد و آخرین بار زمستان ۱۳۸۶ نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه برد.
 

بسیاری از چهره‌های صاحبنام بازیگری در ایران مانند عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، جمیله شیخی، شهلا ریاحی، سعید پورصمیمی، اسماعیل شنگله، رضا کیانیان، اسماعیل داورفر، ایرج راد، پرویز فنی‌زاده، اکبر زنجانپور، اسماعیل محرابی، هما روستا، احمد آقالو، ثریا قاسمی، منوچهر فرید، گوهر خیراندیش، مهدی فخیم‌زاده و… سابقه همکاری با سمندریان را دارند.
 

او در حالی در جدال با بیماری سرطان ناکام ماند که سال‌ها بود آرزو داشت نمایشنامه «گالیله» نوشته برتولد برشت را اجرا کند.

مراسم تشییع و تدفین پیکر زنده‌یاد سمندریان روز شنبه با حضور جمع گسترده‌ای از اهالی هنر برگزار شد.

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.