نقشی که «دولت باکو» در حمله به ایران خواهد داشت!

هرچند با ترسیم «خط قرمز» نتانیاهو برای ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای، بحث از احتمال فوری حمله رژیم صهیونیستی به ایران تا اندازه‌ای در مطبوعات جهان کمرنگ شده، این مباحث به کلی از میان نرفته است. تحلیل خبرگزاری «رویترز» حاکی از آن است که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به احتمال زیاد جمهوری آذربایجان به کمک این رژیم خواهد آمد.

به گزارش «تابناک»، رویترز در تحلیلی با بررسی گزینه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، یکجانبه به هراس‌های موجود در سطح جامعه و نخبگان اسرائیل درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، یکجانبه و بدون همراهی آمریکا پرداخته است.

با این حال، این خبرگزاری این پرسش را مطرح می‌کند که «اگر حتی بدون واشنگتن، اسرائیل تنها نباشد چه؟».

به نوشته رویترز، منابع محلی آگاه از سیاست‌های نظامی جمهوری آذربایجان اظهار داشته‌اند، این کشور راه‌های کمک به رژیم صهیونیستی را با در اختیار گذاشتن پایگاه‌ها و همچنین هواپیماهای جاسوسی بررسی کرده است.

در این باره اما باید گفت که امکانات دولت باکو با قدرت نظامی و پوشش دیپلماتیکی که نتانیاهو از واشنگتن انتظار دارد، قابل مقایسه نیست، ولی با توجه به ضعف‌های موجود در هر برنامه جنگی از سوی این رژیم، به ویژه درباره سوخت‌گیری دوباره، عملیات شناسایی و نجات نیرو‌ها، اتحاد با آذربایجان می‌تواند رژیم صهیونیستی را به تأمل درباره اقدام بدون کمک ایالات متحده وادارد.

رویترز در ادامه اشاره می‌کند که با وجود انکار آذربایجان و اسرائیل، دو تن از مقامات سابق نظامی آذربایجان که دارای ارتباطاتی با با پرسنل نظامی هستند و نیز دو منبع اطلاعاتی روس به این خبرگزاری گفته‌اند آذربایجان و اسرائیل در جست‌و‌جوی راه‌هایی برای استفاده از پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی آذربایجان توسط رژیم اسرائیل بوده‌اند.

یک مشاور امنیتی که دارای ارتباطاتی با مقامات دفاعی آذری در باکو است، گفته در حال حاضر این موضوع که هواپیماهای نظامی اسرائیل از کجا به پرواز درآیند، از سوی دو طرف برنامه ریزی شده است.

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند، این موضوع که «الهام علی اف»، متحد خودکامه شرکت‌های نفتی غربی به یکی از معدود متحدان مسلمان رژیم اسرائیل تبدیل شده، بر کسی پوشیده نیست. قرارداد نظامی ۱.‌۶ میلیارد دلاری شامل ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی و عطش اسرائیل برای نفت آذربایجان در همه جا انتشار یافته است.

افزون بر این، وزیر خارجه رژیم اسرائیل نیز در ماه آوریل امسال از باکو بازدید کرد. همچنین یکی از اسناد افشا شده در سال ۲۰۰۹، به نقل از الهام علی اف بیان می‌کرد، روابط این کشور با اسرائیل همانند یک کوه یخ است که نه دهم آن زیر سطح آب است.

رویترز می‌افزاید، با وجود انکار مقامات باکو، «راسیم موسی بایف»، از اعضای پارلمان جمهوری آذربایجان گفته، وی آگاهی یافته که جمهوری آذربایجان دست‌کم در بخش سوخت گیری مجدد نیروهای اسرائیلی با این رژیم همکاری خواهد کرد.

وی در این رابطه گفته: «ما پایگاه‌هایی در اختیار داریم که با تجهیزات بسیار مدرن هوایی، تسلیحات دفاع ضدهوایی و پرسنل آموزش دیده توسط آمریکا مجهز هستند و در صورتی که ضرورت باشد، می‌توان بدون نیاز به هیچ گونه آماده‌سازی از آن‌ها استفاده کرد».

رویترز در ادامه گزارش مفصل خود به بررسی زمینه‌های دیگری می‌پردازد که در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، در آن‌ها میان این رژیم و دولت باکو همکاری صورت می‌گیرد. مهمترین این زمینه‌ها شامل همکاری اطلاعاتی دو طرف و همچنین انجام عملیات نجات نیروهای اسرائیلی از طریق خاک جمهوری آذربایجان است.

به هر حال، هرچند مقامات باکو تاکنون وجود هرگونه جنبه خاص همکاری با رژیم صهیونیستی را به ویژه در ارتباط با موضوع ایران انکار کرده‌اند، اما تأثیر منفی روابط نزدیک این دولت با رژیم صهیونیستی بر امنیت ملی ایران، امری است که بار‌ها مورد تأکید تحلیلگران قرار گرفته است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.