نمایشگاهی که می‌توانست نیویورک را بهم بریزد

۳۰م دیماه ،

سینما تِک برلین میزبان آرشیو خصوصی مارتین اسکورسیزی//

برای اولین بار نمایشگاهی از نیم قرن فعالیت سینمایی مارتین اسکورسیزی، فیلمساز شناخته شده و سرشناس آمریکایی در سینما تِک برلین در حالی به نمایش درمی‌آید که به نقل از‌ برگزارکننده این نمایشگاه برپایی آن در نیویورک می‌توانست جنجال‌برانگیز باشد.

به گزارش هنرآنلاین، سینما تِک برلین ششصد قطعه از یادگارهای آرشیو خصوصی مارتین اسکورسیزی را که چندی پیش جشن تولد هفتاد سالگی خود را پشت‌سر گذاشت، به نمایش می‌گذارد. بعضی از این آثار تا چندی پیش خانه و محل کار این کارگردان، فیلم‌نامه نویس، تهیه‌کننده وبازیگر آمریکایی ایتالیایی‌تبار را تزئین می‌کردند.

اسکورسیزی در پیام ویدئویی‌ای که هنگام گشایش نمایشگاه نشان داده شد، گفت: «این سبب افتخار ست که آرشیو خصوصی من در سینما تک برلین به نمایش درمی‌آید. از هر چه که بگذریم، این مرکز از یادگارهای سینماگران بزرگی چون ویلهم مورنا، فریتس لانگ و مارلنه دیتریش نگه‌داری می‌کند.»

کریستینا یاسپرز و نیلز وارنکه به عنوان دو تن از گردآورندگان این نمایشگاه که ۶ روز تمام در نیویورک از یادگارهای مارتین اسکورسیزی دیدن کردند، نظر مارتین اسکورسیزی را تائید می‌کنند. نیلز وارنکه در این رابطه می‌گوید: “سینما تِک برلین، پیشینه‌ طولانی در بازسازی فیلم‌های قدیمی دارد. اسکورسیزی مطمئن است که در این‌جا از آرشیو خصوصی‌اش به خوبی نگهداری می‌شود.”

در این نمایشگاه علاوه بر شمار بسیاری از عکس‌های نادر، طرح‌های فیلمنامه‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌های این کارگردان، چند تکه مبل و میز و ویترین این سینماگر بزرگ هم به نمایش در آمده است. به نقل از‌ کریستینا یاسپرز، اسکورسیزی حتی از اینکه یادگارهایش دور از این نیویورک و در برلین نشان داده می‌شوند، بسیار خوشحال است: “این نمایشگاه به طور مثال در نیویورک می‌توانست بین دوستان و آشنایان اسکورسیزی سبب حرف و گفتگو شود که چرا عکس یا هدیه‌ من در نمایشگاه نیست.”

بازدید کارگردان از آرشیو خصوصی خود

قرار ست که خالق فیلم‌های ماندگار “خیابان‌های پایین شهر”، “راننده تاکسی”، “گاو خشمگین”، “رفقای خوب”و … تا ماه مه میلادی برای بازدید از این نمایشگاه به برلین سفر کند.

به نوشته دویچه‌ووله، اسکورسیزی در هر حال حاضر در حال مونتاژ فیلم تازهش “گرگ وال‌استریت” ست. این فیلم داستان زندگی جردن بلفورت، یکی از حریص‌ترین کارگزاران بورس آمریکا در دهه‌ سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰میلادی است که با پیاده‌کردن طرح‌های جاه‌طلبانه‌، تقلب و سند‌سازی، سیستم اقتصادی جهان را به سراشیبی سقوط راند.

بلفورت در سال ۱۹۹۸ میلادی به جرم جعل اوراق بهادار و پولشویی محاکمه و تنها به ۲۲ماه زندان محکوم شد. او پس از گذراندن دوران محکومیت خود، دوباره به عنوان مشاور اقتصادی شرکت‌ها مشغول به کار شد. فعالیتی که تاکنون نیز ادامه دارد.

لئوناردو دی کاپریو در این فیلم نقش جردن بلفورت را بازی می‌کند. این پنجمین همکاری اسکورسیزی با این بازیگر برجسته است.

اسکورسیزی پیش از این، فیلم‌های موفقی چون “گاو خشمگین” و “هوانورد” را با الهام از زندگی شخصیت‌‌های واقعی ساخته است. تهیه‌ فیلمی بر اساس زندگی فرانک سیناترا، خواننده معروف آمریکایی با عنوان “سیناترا” برنامه بعدی این سینماگر پرکار است.

دوستی با یک فیلمبردار آلمانی

برخی از دست‌اندرکاران سینما می‌گویند که دوستی و همکاری دیرین اسکورسیزی با فیلمبردار پرآوازه‌ آلمانی، میشائیل بالهاوس، در انتخاب سینما تِک برلین برای نمایش آرشیو شخصی این کارگردان برجسته بی‌تاثیر نبوده است. اسکورسیزی این فیلمبردار مبتکر را در سال ۱۹۸۵میلادی، پس از دیدن فیلمی از راینر ورنر فاسبیندر که میشائیل بالهاوس آن را فیلمبرداری کرده بود، به همکاری دعوت کرد.

بالهاوس که تاکنون جوایز جهانی بسیاری را از آن خود کرده است، تاکنون در هفت فیلم با اسکورسیزی همکاری داشته است. “رنگ پول”، “آخرین وسوسه‌ مسیح”، “رفقای خوب” و “مردگان” از جمله‌ این فیلم‌ها است.

گفتنی است، فیلم “گرگ وال‌استریت” در سال ۲۰۲۴ میلادی در سینماهای سراسر جهان اکران شود.

انتهای پیام//


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.