نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره فجر برای مستند‌سازان یک فرصت است

۸ م دیماه ،

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،«عباس امینی» مستند‌ساز در گفتگویی در خصوص جشنواره فیلم فجر با اشاره به وجود بخش مستند در جشنواره فجر بیان داشت: بخش فیلم‌های مستند جزء همه جشنواره‌های جهان است ویک بخش بسیار جدی در بسیاری از جشنواره‌ها به شمار می‌رود. این‌ها در تاریخچه بسیاری از جشنواره‌ها موجود است و مانند ایران نیست که با تغییر مدیریت این بخش حذف یا اضافه شود.
وی افزود: برای اینکه این بخش بتواند تاثیر مثبتی بر روی سینمای مستند کشور داشته باشد، باید حضور بخش مستند در جشنواره فجر روندی یک‌دست داشته باشد و با تغییر مدیریت اتفاقی برای این بخش نیافتد.
کارگردان مستند «طعم خورشید» با اشاره به اهمیت بخش مستند جشنواره فجر برای مستندسازان بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که برای اکران فیلم‌های مستند وجود دارد، اکران این فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف و به ویژه جشنواره فجر برای فیلمسازان این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای مستند‌سازان یک فرصت است.
وی افزود: به غیر از نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره‌ها باید در این زمینه فرهنگسازی شود که مخاطب سینما در ایران به اهمیت فیلم مستند پی ببرد و این بخش از سینما به جایگاه اصلی خود برسد.
کارگردان فیلم مستند «قصه شب» با مثبت ارزیابی کردن تعداد بسیار فیلم‌های مستند شرکت‌کننده در جشنواره فجر امسال بیان داشت: این برای سینمای مستند بسیار امیدوارکننده است که تعداد بسیاری فیلم مستند در سال در کشور تولید شده است اما این کافی نیست ودر کنار آن کیفیت این فیلم‌ها نیز مهم است.
وی افزود: اگر کیفیت این فیلم‌ها مطلوب باشد، می‌توان برای آینده این فیلم‌ها برنامه‌ریزی کرد. امیدوارم که از هم‌اکنون مسئولین به این موضوع فکر کرده باشند که شرایطی هم برای اکران فیلم‌های مستند فراهم کنند.
این مستند‌ساز با اشاره به اختلافات پیش آمده در سینمای ایران بیان داشت: جشنواره‌ها همواره مکانی است برای جمع شدن. این موضوع از بحث‌های سیاسی و جناحی جداست. این دور هم جمع شدن می‌تواند سبب شود که بسیاری از سوء تفاهمات رفع شود و اشخاص از نزدیک با هم به گفت‌وگو بنشینند.
کارگردان فیلم مستند «عبدالماء» با اشاره پخش دیجیتالی فیلم‌ها در جشنواره امسال بیان داشت: اگر نمایش دیجیتالی فیلم‌ها با کیفیت واقعی دیجیتال باشد، خوب است. یعنی با استاندارهای روز جهان فیلم‌ها به نمایش در‌آید، در آن صورت می‌توان گفت که این اقدام موفقیت آمیز بوده است.
وی افزود: باید دید که در چند سینما امکان نمایش فیلم‌ها به شکل دیجیتال وجود دارد، چون در دنیا سال‌هاست که این اتفاق افتاده است و بسیاری از سینماهای کشورهای مطرح دنیا به صورت سه‌بعدی فیلم‌های خود را نمایش می‌دهند.
این مستند‌ساز ظرفیت‌های بازار جشنواره فیلم فجر را بسیار گسترده ارزیابی کرد و بیان داشت: متاسفانه در سال‌های قبل از ظرفیت‌های بالقوه بازار جشنواره فجر استفاده کافی نشده است. امسال مطمئنا مشکلات بازار سینمای ایران بسیار بیشتر از سال‌های پیش است و تحریم‌های صورت گرفته کار بازار فجر را سخت‌تر می‌کند. امیدوارم که در این مورد مسئولین فکری کرده باشند.
عباس امینی نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را اقدام بسیار خوبی ارزیابی کرد و بیان داشت: این یکی از اقدامات بسیار خوب مسئولین برگزارکننده جشنواره فجر در سال‌های قبل بوده است و امیدوارم که ادامه پیدا کند و در عین حال در شهرهای بیشتری این اتفاق بیافتد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.