نگاهی iبه خداحافظی ستاره های ایرانی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

 زندگی که iبه عقیده بسیاری از فوتبالیست ها با پایان عمر فوتبالی، همه می شود.

فوتبالیست ها از پایان عمر فوتبالی خود iبه عنوان مرگ اول تلقی می کنند، مرگ اولی که برای آنها بسیار دشوار است.

به عقیده آنها، نفس کشیدن همان دویدن در چمن های سبز مستطیل فوتبالی است.

ستاره های فوتبال اغلب iبه ۲ طریق خداحافظی می کنند. آنها یا با بالارفتن سن خودشان تصمیم iبه خداحافظی می گیرند و یا اینکه بر سر موضوعی iبه نوعی از صحنه فوتبال دور نگه داشته می شوند، iبه طور مثال این دور نگهداشتن می تواند iبه مصدومیت، قهر و یا لجبازی مربوط باشد.

نوع خداحافظی ها هم iبه دو شکل است، یا طی یک مراسم باشکوه با حضور جمع زیادی از هواداران بازی خداحافظی انجام می شود و یا اینکه بازیکن بدون هیچ بازی پایانی، اقدام iبه خداحافظی می کند. یک خداحافظی بی سر و صدا مثل آنچه علی پروین، علی دایی، ناصر حجازی و … انجام دادند ولی آمارها نشان می دهند؛ فوتبالیست هایی که با بازی پایانی اقدام iبه خداحافظی می کنند، iبه مراتب بیشترند.

برخی از خداحافظی های ستاره ها یکباره و بدون اعلام پیشی، سبب غافلگیری زیاد هواداران شده است.

خداحافظی های فوتبالی اغلب در بازی های دوستانه انجام می شود، چرا که یک بازی فوتبال که قرار است در آن خداحافظی انجام شود، تحت الشعاع این خداحافظی قرار می گیرد و از رسمیت آن کاسته می شود.

در اینجا قصد داریم iبه خداحافظی جمعی از مشهورترین ستاره های فوتبال کشورمان اشاره کنیم. این دسته از فوتبالیست ها آنهایی می باشند که طی یک بازی خداحافظی اقدام iبه ترک دنیای فوتبال کرده اند.

*** کریم باقری

کریم باقری ستاره خوش اخلاق فوتبال کشورمان، در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. باقری در باشگاه های تراکتورسازی تبریز، کشاورز، پرسپولیس، آرمینیا بیله فلد، النصر، چارلتون، السد و پرسپولیس بازی کرده است.

باقری در دیدار ایران و برزیل از فوتبال خداحافظی کرد. وی سابقه قهرمانی با تیم پرسپولیس در لیگ آزادگان و لیگ برتر را داشته است، وی در سال ۱۳۸۷ مرد سال فوتبال کشور شد و البته همواره از با اخلاق ترین بازیکنان فوتبال کشورمان بوده است.

*** عقاب آسیا

احمدرضا عابدزاده دروازه بان خوب کشورمان، در دیدار پرسپولیس _ بایرن مونیخ در روز ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۴ از فوتبال خداحافظی کرد. وی سابقه بازی در تیم های تام اصفهان، منتخب اصفهان، ژاندارمری تهران، استقلال، سپاهان و پرسپولیس را داشته است.

در دیدار پایانی عابدزاده، الیور کان دروازه بان تیم آلمان نیز وی را در آغوش گرفت تا از جمله شاهدان خداحافظی وی باشد.

*** خداحافظی های دهه ۸۰

شاید مهمترین خداحافظی دهه ۸۰، وداع دو نفره عباس سرخاب و جعفر مختاری فر بود. این دو بازیکن در ۹ تیر سال ۱۳۸۴ از دنیای فوتبال خداحافظی کردند.

سرخاب در اسفند سال ۱۳۷۶ از تیم نیروی زمینی تهران iبه باشگاه استقلال تهران پیوست و در دیدار دوستانه این تیم با تیم منتخب سائوپائولو iبه همراه مختارپور از فوتبال خداحافظی کرد.

جعفر مختاری فر نیز سابقه حضور در تیم های مهر نور، دارائی، استقلال و تیم ملی را داشته است. وی هنگامی از فوتبال خداحافظی کرد که ۱۴ سال از وقت دوری اش از استقلال قبل بود.

*** خداحافظی های دهه ۷۰

از جمله خداحافظی های مهم دهه ۷۰، می توان iبه خداحافظی محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، شاهین بیانی و نادر محمدخانی اشاره کرد.

محمد پنجعلی ۵ مهرماه سال ۱۳۷۰ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وی سابقه بازی در تیم های فتح تهران و پرسپولیس را داشته است. پنجعلی ۴۵ بازی ملی نیز در کارنامه ملی خود دارد.
دیدار خداحافظی پنجعلی در مصاف با دو تیم ایران_ الجزائر بود که iبه وداع این بازیکن تبدیل شد.

شاهین بیانی ۱۸ مهرماه سال ۱۳۷۴ در دیدار استقلال _ سنگاپور از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. بیانی سابقه بازی در تیم های استقلال تهران و الاهلی امارات را داشته است.

فرشاد پیوس بازیکن سابق تیم پرسپولیس و تیم ملی نیز در روز ۲۰ تیرماه سال ۷۶ از فوتبال خداحافظی کرد. پیوس۱۳ هت تریک در تیم پرسپولیس انجام داده است و از جمله موفق ترین بازیکنان این تیم می باشد.

نادر محمدخانی نیز از دیگر بازیکنانی بود که در دهه ۷۰ خداحافظی با فوتبال را تجربه کرد. محمدخانی در اول iبهمن سال ۱۳۷۸ در دیدار تیم ملی ایران با تیم منتخب آسیا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

محمدخانی در باشگاه های پرسپولیس، پلی اکریل اصفهان، iبهمن کرج و کشاورز تهران و تیم ملی ایران، حضور داشته است.

*** دادکان، خداحافظی مهم دهه ۶۰

از جمله مهمترین خداحافظی ستاره ها در دهه ۶۰ می توان iبه خداحافظی محمد دادکان اشاره کرد. دادکان در روز ۱۷ دی ماه سال ۱۳۶۱ در دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال از فوتبال خداحافظی کرد. وی در باشگاه های بوتان و پرسپولیس و تیم ملی ایران بازی کرده است.

*** خداحافظی های دهه ۵۰

در دهه ۷۰، تعداد زیادی خداحافظی رخ داد. صفر ایرانپارک در روز ۱۳ تیرماه سال ۱۳۵۹ خداحافظی کرد. ایرانپاک در باشگاه های شاهین اهواز، پرسپولیس و تیم ملی حضور داشته است. وی در ۱۲ بازی در شهرآورد،‌۷ گل زد و در سال ۱۳۵۰ آقای گل لیگ شد.

همایون شاهرخی در ۷ iبهمن سال ۱۳۵۶ از فوتبال خداحافظی کرد که دیداری بین دو تیم پرسپولیس و پاس بود. شاهرخی از جمله ستاره های نامدار تیم پاس بود. رضا وطن خواه نیز در روز ۶ اسفند سال ۱۳۵۶ از فوتبال خداحافظی کرد. این دیدار مصاف دو تیم پرسپولیس و شاهین بود. وطن خواه در تیم های شاهین بوشهر و پرسپولیس حضور داشته است و در تیم ملی نیز حضور داشته است.وی  در ۱۲ سال حضورش در پرسپولیس در ۱۴۸ بازی، ۱۱ گل iبه ثمر رسانده است.

کارو حق وردیان در روز ۱۸ فروردین سال ۱۳۵۶ در دیدار تاج _ آرارات از فوتبال خداحافظی کرد. حق وردیان در تیم تاج و تیم ملی حضور داشته است و قهرمانی در جام ملت های آسیا در سال ۱۹۶۸ از جمله موفقیت های وی است.

همایون iبهزادی در ۸ فروردین سال ۱۳۵۴ از فوتبال خداحافظی کرد. iبهزادی سابقه حضور در تیم های شاهین، پرسپولیس را داشته است. وی در تیم ملی نیز بازی می کرد.

 اصغر شرفی در ۹ اسفند سال ۱۳۵۳ از فوتبال خداحافظی کرد. شرفی در تیم های شاهین، تاج و پاس بازی کرده است و در تیم های امید ایران، ایران، استقلال، ایراغوان، برق شیراز، پگاه گیلان، اکباتان و مس سرچشمه iبه عنوان مربی یا کمک مربی حضور داشته است.

پرویز قلیچ خانی در روز ۲۵ اسفند سال ۱۳۵۵ از فوتبال خداحافظی کرد. قلیچ خانی در تیم های کیان، تاج تهران، پاس، عقاب، دارائی و پرسپولیس حضور داشته است.وی در تیم ملی نیز بازی می کرده است.

بهمن صالح نیا در روز ۲ اسفند ماه سال ۱۳۵۳ از فوتبال خداحافظی کرد. وی در تیم ملوان حضور داشت و دوران مربیگری و مدیرعاملی را نیز در ملوان داشته است.

جعفر کاشانی در روز ۲۰ دی ماه سال ۱۳۵۳ از فوتبال خداحافظی کرد. کاشانی در تیم های شاهین، پرسپولیس و تیم ملی حضور داشته است.

حسن حبیبی، در سال ۱۳۵۱ در بازی پاس_ تیم ملی جوانان خداحافظی کرد.

*** مهمترین خداحافظی های بی مراسم

از مهمترین ستاره هایی که بدون خداحافظی بدرود گفتند، می توان iبه علی پروین، ناصر حجازی، خداداد عزیزی و علی دایی اشاره کرد.

علی پروین در دورانی که iبه عنوان بازیکن _ مربی در تیم پرسپولیس حضور داشت، پس از باخت مقابل دارائی دیگر iبه میدان نرفت، در این بازی در سال ۱۳۶۶ آخرین مصاف وی باشد.

ناصر حجازی در خرداد سال ۱۳۶۵ در یک دربی بدون اینکه اعلام کند از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

خداداد عزیزی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بدون اینکه اعلام کند، در بازی ۳_۲ مقابل تیم ملی قطر از فوتبال خداحافظی کرد.

یکی دیگر از بازیکنانی که بدون خداحافظی رسمی از فوتبال خداحافظی کرد، علی دایی بود. دایی در پایان جام جهانی ۲۰۰۶ بدون اعلام از بازیکنی فوتبال، خداحافظی کرد. دایی سابقه بازی در تیم های پرسپولیس، السد، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ،‌ هرتابرلین، الشباب، پرسپولیس و صبا باتری و سایپا را داشته است.

مهدی مهدوی کیا، علی کریمی و وحید هاشمیان نیز پس از عدم موفقیت در صعود iبه جام جهانی ۲۰۱۰ از فوتبال ملی کنار رفتند. البته کریمی دوباره بازگشت و بازیکنان دیگری نیز وجود داشتند که بدون خداحافظی از فوتبال کنار رفتند که در اینجا iبه آنها اشاره ای نمی کنیم./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.