نیویورک تایمز: ایران و ۱+۵ به دنبال مصالحه تاکتیکی باشند نه استراتژیک

۰۹ام بهمن ،

یک عضو ارشد شورای روابط خارجی امریکا تاکید کرد که غرب در حال حرکت به سمت یک معامله تاکتیکی با ایران است نه معامله راهبردی.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، یک عضو ارشد شورای روابط خارجی امریکا تاکید کرد که غرب در حال حرکت به سمت یک معامله تاکتیکی با ایران است نه معامله راهبردی.

ری تکیه که تا مدتی قبل مشاور دولت امریکا در امور مربوط به ایران بوده است، در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که شرایط برای شکل گیری یک معامله راهبردی بین ایران و غرب فراهم نیست.

وی در این مقاله که روز ۵ بهمن نوشته شده، می گوید: «هیچ کدام از دو طرف در مسیر دستیابی به امتیازات، حاضر نیستند از آنچه آنها را تکیه‌گاهشان در این مذاکرات می‌دانند، چشم‌پوشی کنند».

اشاره تکیه احتمالا به این است که ایران موضوع ۲۰ درصد را یک برگ مهم مذاکراتی برای خود می داند در حالی که غرب نیز همین نگاه را به مسئله تحریم ها دارد و به همین سبب هیچ کدام از دو طرف حاضر به معامله دربارهٔ موضوعاتی که آن را سرمایه مذاکراتی خود می دانند نیستند.

تکیه می گوید: «تنها راهی که طرفین می‌توانند با توسل به آن از این دور باطل خارج بیایند این است که از تلاش برای دستیابی به توافقی بزرگ چشم بپوشند و به دنبال دستیابی به توافقی در مقیاس محدودتر باشند».

وی البته هیچ پیشنهادی در این باره عرضه نمی کند.

ری تکیه در ادامه به این مسئله پرداخته است که آیا واقعا اثرگذاری تحریم ها آنطور که امریکا ادعا می کند شانس مذاکرات را افزایش می دهد.

پاسخ وی به این پرسش منفی است.

تکیه می نویسد: «راهبرد فعلی آمریکا بر اساس این تفکر استوار است که افزایش تحریم های اقتصادی می‌تواند ولع طرف مقابل، یعنی ایران، را برای دستیابی به توافق بیشتر کند. با این حال، دقیقاً موفقیت نسبی همین راهبرد است که به عاملی برای شکست آن هم تبدیل می‌شود: هر چه سیاست تحریم‌ها موفق‌تر باشند، قدرتهای بزرگ تمایل کمتری خواهند داشت دستاوردهایشان را با مصالحه‌ای متوسّط مبادله کنند».

به این ترتیب تکیه استدلال می کند که فشار تقویت کننده مذاکره نیست.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.