هر تخت بیمارستان کم تر از یک پرستار دارد/ قبل از اضافه کردن تخت به فکر پرستار آن باشیم

اسفند ۱۴۰۲
ممتاز نیوز: رئیس انجمن علمی پرستاران ایران از کمبود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری پرستار در کشور خبر داد.

“ابوالفضل جاریانی” در گفت و گو با ایلنا به کمبود پرستار برای اجرای ارتقای بهره وری خدمات بالینی اشاره کرد و افزود: برای اجرای این قانون نیاز به جذب ۲۳ هزار پرستار داشتیم که تنها ۱۷ تا ۱۸ هزار پرستار جذب شده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد پرستاری که جذب شده‌اند ۱۰ تا ۱۲ هزار پرستار تازه اضافه شده‌اند اما مابقی تغییر وضعیت پیدا کرده‌اند به این معنی که شرکتی یا آزمایشی بودند و اکنون رسمی شده‌اند.

جاریانی با اشاره به اینکه برای تعیین میزان پرستار دو شاخص جمعیت و تخت بیمارستان باید مدنظر قرار گیرد افزود: تقریبا ۱۱۰ تا ۱۱۵ تخت بیمارستان اعم از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد که تنها ۷۰ تا ۸۰ هزار پرستار برای این تعداد تخت بیمارستانی داریم. که این به این معنی است به ازای هر تخت بیمارستان زیر یک پرستار یا به عبارتی ۷ دهم تا ۸ دهم پرستار وجود دارد.

رئیس انجمن علمی پرستاران ایران افزود: این درحالی است که به ازای هر تخت بیمارستانی باید سه پرستار داشته باشیم اما وضعیت تعداد پرستاران در بیمارستان‌های کشور نشان از آن دارد که بسیار از استاندارد‌ها به دور هستیم.

جاریانی با اشاره به اینکه در ضمن بسیار از تخت‌های بیمارستانی که پرستاران را به خود اختصاص داده‌اند مصوب نیستند خاطرنشان کرد: تخت اورژانس، اتاق عمل، دیالیز، نوزادان و درمانگاه‌ها، بعنوان تخت مصوب محاسبه نمی‌شود. درحالی که پرستار به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

رئیس انجمن علمی پرستاران تأکید کرد: یک و نیم تا دو برابر تعداد پرستاران در حال حاضر به نیروهای تازه پرستار نیاز داریم.

به گفته وی به سبب کمبود بیمارستان در بیمارستان‌ها آن طور که باید و شاید خدمات با کیفیت به بیماران داده نمی‌شود.

جاریانی با اشاره به ایجاد معاونت پرستاری در دولت دهم برای حل این گونه مشکلات افزود: قرار براین شد معاونت پرستاری برنامه‌های لازم برای جبران کمبود پرستار در کشور و ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را پیاده سازی کند. اما هنوز این معاونت در دولت تازه ابقاع نشده است.

جاریانی به اظهارات معاونت نیروی انسانی وزارت بهداشت مبنی بر افزایش تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و افزود: ما انتظار داریم قبل از اینکه هر تخت بیمارستانی اضافه شود پیش از آن پرستار آن نیز پیش بینی و استخدام شود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که پرستار تازه استخدام نکرده‌اند نباید به فکر افزایش تخت بیمارستانی باشند.

وی افزود: راه اندازی تخت‌های بیمارستانی به تجهیزات فضا و امکانات و نیروی انسانی نیاز دارد اما به اعتقاد ما نیروی انسانی در اولویت برای راه اندازی تخت‌های بیمارستانی است.

رئیس انجمن علمی پرستاریان درخاتمه همچنین دربارهٔ مهاجرت پرستاران به خارج از کشور گفت: وقتی به پرستار در جاهای دیگر ارزش می‌دهند و شرایطی با درآمد بالا و فعالیت در یک محیط استاندارد برای او فراهم می‌شود این اختیار را دارد که در آنجا مشغول به کار شود.

وی خاطرنشان کرد: پرستاران مختارند هر کجا که می‌خواهند چه در داخل و چه در خارج کشور فعالیت کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.