هشتمین جشنواره “رویش” با محوریت خانواده برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست خبری هشتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با حضور سهیل جهان بیگلری دبیر این دوره از جشنواره فیلم رویش و جمعی از اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری جهان بیگلری با بیان این مطلب که جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش از جمله جشنواره‌های الف حوزه هنری است گفت: جشنواره فیلم کوتاه رویش در روزگاری که روند تولیدات سینمایی به سر می‌برد رسالت جشنواره‌هایی از این دست به خصوص جشنواره فیلم رویش از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و خوشحالیم که تنها جشنواره فیلم دینی در کشور توسط حوزه هنری برگزار می‌شود.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در ادامه افزود: این جشنواره طی سال‌های گذشته با تلاش‌های مدیریت‌های پیشین مجموعه حوزه هنری با استقبال بسیار خوبی همراه بود و خوشبختانه با توجه به استقبالی که از این رویداد هنری صورت گرفت به نظر می‌آید که جای خودش را باز کرد و به لحاظ کمی و کیفی شاهد حضور فیلم‌های خوبی بودیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در این دوره از جشنواره فیلم رویش مسائل اجتماعی و به خصوص موضوع خانواده پر رنگ‌تر دیده می‌شود گفت: علاوه‌بر بخش‌های مختلف جشنواره برنامه‌های ویژه‌ای با موضوع خانواده و اخلاق داریم و قرار است مجموع بحث‌هایی از این دست در نشست‌های تخصصی سینما هویزه در شهرمقدس مشهد برگزار شود.

جهان بیگلری در ادامه صحبت‌های خود به تقسیم بندی نمایش فیلم‌ها اشاره کرد و گفت:  تقسیم بندی جشنواره امسال به لحاظ کیفی از جشنواره سال گذشته بسیار بهتر بوده است به این معنا که فیلم‌های ارسال شده در این دوره در سه بخش مسبقه ملی، جوانه‌های رویش و بخش بین‌الملل بیداری اسلامی تقسیم می‌شود. یک بخش نمایش فیلم با موضوع شعار امسال حمایت از کار و سرمایه ملی داریم که جوایزی ویژه‌ای به برگزیده‌های این قسمت نیز اهدا می‌شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره توجه ویژه به موضوع ۱۴۰۴ است که چندی پیش مطرح شد و قرار است این بحث در جشنواره امسال با موضوع خانواده پیگیری شود.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه رویش در توضیح بخش جوانه‌های رویش گفت: یکی از اهداف جشنواره فیلم رویش کشف استعدادهای جوان است اما متاسفانه این بخش از حضور جوانان در جشنواره فیلم رویش همواره مغفول واقع می‌شد اما امسال بخش جوانه‌های رویش را برای ارزیابی دقیق آثار فیلمسازان جوان طراحی و اجرا خواهیم کرد.

جهان بیگلری در ادامه با اشاره به بخش بین‌المللی بیداری اسلامی گفت: سال گذشته برای اولین‌بار بخش بیداری اسلامی برگزار شد و خوشبختانه فیلم‌های خوبی هم در این زمینه شرکت کردند، در این بخش ۱۸۳ فیلم از ۳۰ کشور به دست ما رسیده است که از این میان می‌توان به کشورهای نروژ، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا، فلاند، استونی، لهستان، هلند، هند، بنگلادش، ترکیه، عراق، بحرین، سوریه، مصر، آفریقای جنوبی و… اشاره کرد.

این دبیر جشنواره فیلم رویش در ادامه با اشاره به تعداد فیلم‌هایی که به این جشنواره ارسال شده است گفت: ۶۲۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۵۶ انیمیشن، ۲۱۶ فیلم مستند، ۳۴۳ فیلم داستانی ارسال شده است. همچنین از مجموع این  ۶۲۰ فیلم ۱۰۴ اثر به تولیدات حوزه هنری اختصاص دارد.

وی در ادامه با اشاره به نمایش دو فیلم بلند داستانی ایرانی و خارجی گفت: در هشتمین جشنواره فیلم رویش دو فیلم بلند ایرانی و خارجی نمایش داده می‌شود و دلیل نمایش این ۴ فیلم این است که تعدادی از فیلمسازان از حوزه سینمای کوتاه به بدنه سینمای بلند و حرفه‌ای راه یافته‌اند و این چهار فیلم بلند که انتخاب شده است متعلق به فیلمسازانی است که سینما را از فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند.

جهان‌بیگلری در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی‌بر کم و کیف نمایش فیلم‌های کوتاه این جشنواره در رسانه ملی و در دسترس مخاطب عام بودن این فیلم‌ها گفت: رایزنی‌های لازم برای نمایش این فیلم‌ها در رسانه ملی اتفاق افتاده است اما مسئله اصلی این است که صاحبان این فیلم‌ها، آثار خود را برای نمایش در اختیار دبیرخانه جشنواره گذاشته‌اند و دبیرخانه هم به لحاظ قانونی مجاز نیست این فیلم‌ها را در اختیار تلویزیون برای نمایش قرار دهد.

وی در پایان افزود: حال اینکه اگر اختیار این فیلم‌ها به صورت توافقی به حوزه هنری سپرده می‌شد می‌توانستیم رایزنی‌های گسترده‌ای برای نمایش این فیلم در تلویزیون داشته باشیم. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.