هشدار کردهای ترکیه به اردوغان + جدیدترین اخبار کودتای ترکیه

با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد اما این کودتا چندان دوام نیاورد و پس از چندین ساعت با حضور طرفداران اردوغان در خیابان‌ها، عدم همراهی پلیس و دستگاه امنیتی این کشور با کودتاگران و عدم چراغ سبز دولت‌های خارجی شکست خورد. سرعت شکست کودتا که به واسطه مقاومت اندک کودتاگران رخ داد، این گمانه زنی را از سوی خبرنگاران مخالف دولت ترکیه در پی داشته که آنچه رخ داده، یک نمایش سیاسی بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس تصاویری که تاکنون منتشر شده، علاوه بر سیل سربازان به پایتخت ترکیه، تانک‌ها نیز برخی مسیرهای اصلی آنکارا را مسدود کرده‌اند و یک کودتای بزرگ را رقم زده‌اند. ارتش همزمان با مسدود کردن همه راه‌های زمینی و هوایی دسترسی به پایتخت ترکیه، عملیات خلع سلاح بخشی از پلیس ترکیه را سرعت بخشیده است. پرواز جنگنده‌های ترکیه را در ارتفاع پایین نشان می‌دهد که بیشتر برای رعب آفرینی کارکرد دارد.

نخست وزیر ترکیه هم اکنون در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش سخن گفت، مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و این‌گونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند. بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است آن دسته‌ای که در ارتش اقدامات امشب را انجام داده‌اند “بالاترین هزینه” را خواهند پرداخت. نخست وزیر ترکیه گفت نیروهای امنیتی فراخوانده شده‌اند تا “هر آنچه که لازم است را انجام دهند”.

همزمان با این موضع‌گیری‌ها، در حالی که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سوی نیروهای امنیتی این کشور به نقطه‌ای امن منتقل شده، سی ان ان گزارش داده اردوغان در تعطیلات بوده و هنوز خبری از او نیست. پیش تر اعلام شده بود اردوغان از کاخ ریاست جمهوری فرار کرده که صحیح نیست. او اصلا در آنکارا و استانبول نبوده است

 

مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول، رسانه‌های بین‌المللی از شنیده شدن صدای تیراندازی خبر داده‌اند. شبکه‌های اجتماعی که ظرفیت سازماندهی مقابله عمومی را در مقابل اقداماتی شبیه به کودتای نظامی را داشته، اکنون در ترکیه مسدود شده‌‍‌اند. گزارش‌هایی درباره قطع خطوط تلفن همراه در ترکیه حکایت دارد. همچنین مسیر دستیابی به فرودگاه آنکارا مسدوده شد و تمامی پروازها لغو شده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۰۱- ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور را به دست گرفته است. بیانیه ارتش ترکیه به این معناست که اگر کودتا به صورت کامل موفقیت آمیز باشد، حکومت رجب طیب اردوغان در نیمه شب ۱۶ جولای ۲۰۱۶ به پایان خود رسیده است. ارتش ترکیه اعلام کرد که سران کشور را دستگیر کرده است. ‏ژنرال حولوسی آکار، رییس ستاد مشترک ارتش، توسط گروهی ناشناس دستگیر شد اما مشخص نیست توسط کودتاگران یا نیروهای امنیتی طرفدار اردوغان دستگیر شده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۰۲- برخی گزارش‌ها از شلیک هلیکوپتر های ارتش به ساختمان های امنیتی در آنکارا حکایت دارد. خبرگزاری رویترز از انفجار در مرکز آموزش نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر داده است.

 

بروزرسانی در ساعت ۱:۰۵- تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد. ‏پخش برنامه های شبکه TRT WORLD قطع شده است TRT شبکه ملی ترکیه است و رادیو در حال پخش بیانیه ى فرمانده ارتش است که می گوید: «از امروز میخواییم جلوى اقدامات دولت رو بگیریم و با دموکراسى در کنار دنیا باشیم.»

بروزرسانی در ساعت ۱:۰۷- فرمانده ارتش ترکیه: تمامى روابط با کشورهاى خارجى ادامه مى یابد و حکومت قانون در اولویت خواهد بود. ما برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر کودتا کردیم.

بروزرسانی در ساعت ۱:۰۹- در بیانیه‌ ارتش گفته شد که کودتا برای حمایت از نظام جمهوری سکولار، حفظ وحدت ملت ترکیه، دولت ترکیه و نظام دموکراتیک آن بوده که از طرف نظام سابق (اردوغان) تهدید می‌شد.

بروزرسانی در ساعت ۱:۱۴- حزب عدالت و توسعه ترکیه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

بروزرسانی در ساعت ۱:۲۰- تمامی گذرگاه‌های مرزی ترکیه تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۲۲- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد، ارتش ترکیه از افراد حاضر در مقر حزب عدالت و توسعه خواسته این ساختمان را ترک کنند. ارتش ترکیه به تمامی نقاطی که احتمال می‌دهد اقدامات مقابله جویانه ضدکودتا از جمله بسیج طرفداران دولت از آنجا ساماندهی شود، هجوم برده است.

 

بروزرسانی در ساعت ۱:۳۱- دیلی صباح به نقل از وزیر دادگستری: اینها از گروه گولن دستور می‌گیرند و مستقل از فرماندهی ارتش عمل می‌کنند.

بروزرسانی در ساعت ۱:۳۳- درگیری میان مردم و ارتش رخ نداده اما گروه هایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشین های خودپرداز بانک ها صف بسته‌اند که نشان می‌دهد ترک‌ها پیش بینی یک بحران عمومی بزرگ را می‌کنند که حتی نظام بانکداری این کشور را نیز متوقف می‌سازد! در پمپ بنزین‌های ترکیه نیز وضعیت مشابهی رقم خورده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۳۵- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در مسکو به سر می‌برد گفته است امیدوار است که ترکیه صلح و ثبات داشته باشد.

بروزرسانی در ساعت ۱:۴۰- قدرت‌های بزرگ و متحدین ترکیه، درباره وضعیت ترکیه سکوت کرده‌اند یا موضع خنثی اتخاذ کرده‌اند، و وقایع این کشور را دنبال می‌کنند. تنها برخی گزارش‌های تایید نشده حکایت از آن دارد که پادشاه قطر عنوان کرده است: «در صورت نیاز به کمک دولت قانونی ترکیه به این کشور نیروهای نظامی اعزام خواهیم کرد.«

بروزرسانی در ساعت ۱:۴۷- چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: ما حاکمان اصلی ترکیه هستیم و کسی نمی‌نواند ما را کنار بگذارد.

بروزرسانی در ساعت ۱:۴۸- ارتش در سراسر ترکیه مقررات منع آمد و شد (حکومت نظامی) اعلام کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱:۵۰- ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرده است که اردوغان آنکارا را به مقصد یکی از کشورهای همسایه (احتمالا قطر) ترک کرده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۵۱- تاریکی مطلق در آنکار به وقوع پیوسته است. برق تمامی مناطق پایتخت ترکیه قطع شده است.

بروزرسانی در ساعت ۱:۵۴- نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مرزبانان هم مرز ایران ترکیه در حالت آماده باش قرارگرفتند. جنگنده های ارتش ایران بر فراز ارومیه و مرز هم اکنون در حال گشت زنی هستند. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک وابسته به روسیه گزارش داده است جنگنده های ایرانی یک هواپیمای مسافربری ترکیه ای را در شمال غرب کشور تا تهران اسکورت کرده اند.

بروزرسانی در ساعت ۱:۵۸- ⁧ کریستین امان پور مجری و تحلیل‌گر سی ان ان، کودتا ⁩ در ⁧ ترکیه ⁩ را با کودتای سیسی علیه مرسی در مصر مقایسه نمود و نزاع سکولار و مذهبی را برجسته کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱:۵۹- پس از روسیه، وزارت امور خارجه فرانسه و وزارت امورخارجه آمریکا نیز از تمام شهروندانشان در ترکیه خواستند از محل اقامتشان خارج نشوند.

 

بروزرسانی در ساعت ۲:۰۶- رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای با سی ان ان ترک که از محل مخفی اقامتش از طریق گوشی تلفن همراه و نرم افراز اسکایپ انجام داد، از مردم خواسته به خیابان ها بیاید. او همچنین گفته است که به زودی بیانیه ای رسمی در مورد حوادث اخیر اعلام خواهد کرد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۰۹- پایگاه عرب پست به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شده است که اردوغان با یک هواپیمای مسافربری راهی ایران شده و جنگنده‌های ایرانی هواپیمای وی را تا تهران اسکورت کرده‌اند. در عین حال خبرهای تایید نشده‌ای از درخواست پناهندگی اردوغان به آلمان منتشر شده است. ساعتی پیش گزارشی درباره اسکورت یک هواپیمای مسافربری ترکیه به تهران منتشر شده بود.

بروزرسانی در ساعت ۲:۱۰- برخی گزارش‌ها از وقوع درگیری میان مردم عادی، نیروهای امنیتی و ارتش در خیابان‌های استانبول خبر می‌دهد. رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۱۲- پخش برخی شبکه‌های تلویزیون بین‌المللی از جمله یورونیوزِ ترکی در ترکیه قطع شد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۱۶- محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در حساب کاربری‌اش در توییتر درباره وقوع بحران در ترکیه عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۱۹- یک هلیکوپتر نظامی به سوی ساختمان شبکه دولتی TRT ترکیه آتش گشوده است. این تلویزیون قطع شده است. همزمان پرواز وسیع هلی‌کوپترهای ارتش بر فراز آنکار استمرار دارد و به اهداف متعددی شلیک می‌کنند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۱- هزاران نفر از طرفداران اردوغان در شهرهای مختلف ترکیه در حمایت از او به خیابان‌ها آمده‌اند. احتمال می‌رود ارتش رفتار خشونت آمیزی در دستور کار قرار دهد که در این صورت احتمال کشتار وسیع وجود دارد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۲- دونالد ترامپ در توییتی عجیب نوشت: «ترک ها دارند کشورشان را پس می‌گیرند، با رییس‌جمهور شدنِ من، ما هم کشورمان را پس میگیریم!»

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۴- تمامی پروازهای به سمت ترکیه لغو شده است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۷- لحظاتی قبل جنگنده های واکنش سریع ارتش از تهران،اصفهان و همدان به همراه تیپ ویژه تکاوران کرمانشاه به تبریز اعزام شدند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۸- بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشته است که به شدت نگران شرایط در ترکیه است، و سفارت این کشور در ترکیه موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۲۹- تیراندازی‌های ارتش در آنکارا، استانبول و سایر شهرها ادامه دارد. ارتش با تیراندازی قصد متفرق کردن تظاهرت کنندگان دارد که در حمایت از دولت به خیابان‌ها آمده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۳۱- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است، با هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آنکارا در ارتباط است و از آنها درخواست شده تا در آرامش باشند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۳۳- برخی منابع مطلع، اسکورت هواپیمای اردوغان به تهران و حضور رئیس جمهور ترکیه در ایران را تکذیب کردند. همچنین تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی نیز تکذیب شد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۳۵- عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه و از اعضای کلیدی حزب حاکم، با انتشار پیامی مردم را به مقاومت در برابر کودتاگران دعوت کرد و از سربازان ارتش خواست از کودتاگران جدا شوند

بروزرسانی در ساعت ۲:۳۷- خبرگزاری رسمی سوریه از پیوستن سرویس اطلاعات ترکیه به ارتش خبر داد. در صورت عدم مقاومت سرویس اطلاعات ترکیه در مقابل ارتش، کار کودتاچیان به شدت راحت خواهد شد. این در حالی است که بالگردهای ارتش به سمت ساختمان اصلی سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در آنکارا تیراندازی کردند، که خبر همراهی سرویس اطلاعات ترکیه با ارتش را گزینه‌ای غیرمتحمل نموده است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۳۹- بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آرامش در ترکیه شد.

بروزرسانی در ساعت ۲:۴۰- در شرایطی که قرار بود گروهی از نمایندگان مجلس ترکیه در ساختمان این کشور جلسه‌ای برگزار کنند، تانک ها ساختمان پارلمان ترکیه را محاصره کردند و اقدام به شلیک نمودند. خبرنگار شبکه خبر کشورمان نیز گزارش داد، مردم در حال حرکت به سمت پارلمان ترکیه هستند.

 

بروزرسانی در ساعت ۲:۴۱- دیلی صباح تصاویری منتشر کرده و نوشته که گروهی از مردم در واکنش به کودتا به خیابان ها ریخته اند. در دست تجمع کنندگان پرچم حزب عدالت و توسعه دیده می شود.

بروزرسانی در ساعت ۲:۴۲- راشو تودی تصاویری منتشر کرده که می گوید از حواشی تیراندازی در ساختمان وزارت کشور ترکیه گرفته شده است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۴۳- رییس حزب خلق و جنبش قومی ترکیه مخالفت خود را با هرگونه کودتا اعلام کردند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۴۹- رسانه‌های سعودی به نقل از فتح‌الله گولن نوشته‌اند که او کودتا را محکوم کرده و خواستار بازگشت آرامش به کشور شده است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۵۰- نیروهای ارتش در اطراف فرودگاه آتاتورک از مقابل تظاهرکنندگان عقب نشینی کردند.

بروزرسانی در ساعت ۲:۵۳- منابع مطلع از سلامت استاندار کرمان و هیات ایرانی خبر داده اند. گفته می شود سفر وی یک سفر سیاسی و با اطلاع دولت و وزارت خارجه است.

بروزرسانی در ساعت ۲:۵۹- علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان گفت: به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم… کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.

بروزرسانی در ساعت ۳:۱۲- پخش اذان از مساجد برای مقابله با کودتا و حمایت از اردوغان آغاز شده است؛ اقدامی کم‌سابقه در تاریخ اسلام. رییس اداره دیانت ترکیه گفته است: خیزش علیه کودتایی که ملت ترکیه را هدف گرفته، یک وظیفه دینی است.

بروزرسانی در ساعت ۳:۱۴- اس ام اس اردوغان به مردم ترکیه از طریق اپراتور تلفن همراه: «اراده ملت صاحب است، در میدان ملاقات خواهیم کرد.»

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۳:۱۵- ارتش در استانبول به سوی معترضان تیراندازی مستقیم کرد تا بدین ترتیب به تجمع‌های مردمی که رو به گسترش است، خاتمه دهد. گفته می‌شود در این تیراندازی‌ها شماری کشته و زخمی شده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۱۹- دیلی صباح تصاویری منتشر کرده و نوشته که پلیس با دستگیری شماری از سربازان درگیر در کودتا، در حال مبارزه با کودتا است.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۰- احمد داووداغلو، نخست وزیر پیشین ترکیه عنوان کرد که فرماندهان بلندپایه ارتش از کودتا حمایت نمى کنند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۱- فرمانده نیروهای ویژه ترکیه مقابل کودتای ارتش ایستاد و گفت: نیروهای مسلح در مقابل چنین اقداماتی اغماض نمی کنند. خائنین موفق نخواهند شد. ما در خدمت مردمیم.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۲- نخست وزیر ترکیه از سربازها خواست به پادگانها بازگردند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۵- حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بامداد شنبه دستور برگزاری یک نشست فوری با حضور اعضای شورای امنیت ملی این کشور برای بررسی اوضاع و روند تحولات ترکیه را صادر و اعلام کرد که بغداد اوضاع ترکیه را به دقت زیر نظر دارد.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۶- مصطفی آکیول تحلیلگر مطرح ترک توییت کرد: کودتا را فقط گروهی داخل ارتش سامان داده و دارد شکست می خورد. کودتا اردوغان را قویتر خواهد کرد.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۷- فرمانده نیروی دریایی ترکیه گفته نیروهای تحت امرش از کودتا حمایت نمی کنند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۲۹- ارتش ترکیه مدعی شد که رئیس جمهوری ترکیه درصدد گریز از این کشور است.

 

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۰- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت کشورمان در ترکیه از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامتشان را ترک نکنند: «هموطنان گرامی مقیم ترکیه و مسافران محترمی که به جمهوری ترکیه سفر نموده اند، لطفا تا اطلاع ثانونی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری و هشدارهای مقامات ذیربط امنیتی جمهوری ترکیه را مد نظر قرار دهند.»

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۳- رویترز گزارش کرده است، رهبر کودتاچیان خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کرد.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۴- دادستان کل ترکیه گفت: حکم بازداشت فرمانده های دخیل در کودتا صادر شده است.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۵- برخی گزارش‌ها حکایت دارد که ۱۷ تن از نیروهای پلیس تاکنون کشته شده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۶- دادگستری ترکیه اعلام کرد: کودتا شکست خورده و کودتا کنندگان قصد دارند فضای کشور را متشنج کنند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۷- باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از دولت منتخب ترکیه (اردوغان) اعلام حمایت کرد. رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار توقف خشونت‌ها و جلوگیری از به راه افتادن حمام خون شد.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۸- کودتای ترکیه، به کودتای ناکام کمونیست ها علیه گورباچف تشبیه شده است.

بروزرسانی در ساعت ۳:۳۹- سی ان ان ترک از هدف قرار دادن یک هلی کوپتر ترکیه توسط یک جنگنده اف ۱۶ ترکیه خبر داده است. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این هلی کوپتر توسط کودتاچیان استفاده می‌شده است.

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۰- حسیمی مشاور ارشد اردوغان در مصاحبه با CNN گفته است کودتا گران از نظامیان رده میانی ارتش هستند و بر خلاف نظر فرماندهان ارتش عمل کرده اند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۲- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پارلمان ترکیه تصویب کرد کودتا چیان هر چه زودتر سلاحها را تحویل دهند در غیر اینصورت به اعدام محکوم می شوند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۴- یکی از فرماندهان کودتا که توسط نیروهای امنیتی در استانبول دستگیر شده است، در برنامه زنده تلویزیونی از مقر نیروهای امنیتی از نیروهای تحت امر خود خواست تا عملیات کودتا را متوقف کرده و به پادگان‌های خود بازگردند.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۶- بن‌علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه که به دلیل دراختیار گرفتن شبکه دولتی ترکیه (TRT) توسط کودتاگران، مجبور شده از شبکه‌های غیردولتی با مردم سخن بگوید در مصاحبه با شبکه خصوصی «اولکه تی وی» از ملت ترکیه خواسته که امشب نخوابند و برای دفاع از دموکراسی در ترکیه در خیابان‌ها حضور داشته باشند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۷- فتاحی معاون فرودگاهی فرودگاه امام خمینی با اعلام لغو تمام پروازهای این فرودگاه به مقصد ترکیه گفت که فردا بعدارظهر درباره پروازها تصمیم گیری میشود. وی از مردم خواست اطلاعات پروازی را تنها از روابط عمومی فرودگاه امام دریافت کنند.

بروزرسانی در ساعت ۳:۴۸- سخنگوی آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – گفت: چهارچوب های دموکراسی در ترکیه باید محترم شمرده شده و همه اقدامات برای حفظ جان انسان ها انجام شود.

بروزرسانی در ساعت ۳:۵۴- چندین انفجار شدید در آنکارا گزارش شده که برآوردهای اولیه از کشته شدن ده‌ها نفر حکایت دارد.

بروزرسانی در ساعت ۳:۵۹- نخست وزیر ترکیه این کودتا را عمل تروریستی خواند و گفت فرماندهان عالی رتبه ارتش از این کودتا حمایت نخواهند کرد.

بروزرسانی در ساعت ۴:۰۰- بلغارستان تدابیر امنیتی را در مرز ترکیه افزایش داد.

بروزرسانی در ساعت ۴:۰۱- اسکای نیوز عربی گزارش داد، رئیس پارلمان ترکیه با ابراز تاسف از اتفاقاتی که در این کشور در جریان است اظهار داشت،تلاش کودتاچیان ناکام خواهد بود. اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه افزود: «ترکیه کشوری دموکراتیک است و نظام غیر دموکراتیک را نمی پسندد. همانگونه که ریاست جمهوری و نخست وزیر گفته اند مردم باید از مشروعیت و دموکراسی دفاع کنند، من نیز به عنوان رئیس پارلمان از نمایندگان می خواهم از مشروعیت در کشور حمایت کنند.»

بروزرسانی در ساعت ۴:۰۳- شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد، فرماندهان نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه، کودتا در این کشور را فرماندهی می کنند.

بروزرسانی در ساعت ۴:۰۹- سازمان اطلاعات ترکیه اعلام کرده که کودتا کنترل شده است.

بروزرسانی در ساعت ۴:۱۰- کودتای نظامی در ترکیه چندان بی سابقه نیست. این کشور آخرین بار در سپتامبر ۱۹۸۰ کودتای ارتش را شاهد بود.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۴:۱۲- المیادین و خبرگزاری آناتولی گزارش دادند، ژنرال محرم کوسا، مشاور رییس ستاد ارتش ترکیه طراح کودتا بوده است. در مقابل شبکه
تلویزیونی بی بی سی عربی به نقل از وزیر دادگستری ترکیه مدعی شد،
هواداران جنبش فتح الله گولن که مقر این جنبش در آمریکاست، در کودتا دست
دارند.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

 

بروزرسانی در ساعت ۴:۱۵- ارتش تمامی مراکزی که در اختیار گرفته بود، یک به یک دست از می‌دهد و شواهد از احتمال بالای شکست کودتا حکایت دارد.

بروزرسانی در ساعت ۴:۱۷- مردم تلوزیون TRT را که در اختیار کودتاچیان بود از آن‌ها پس گرفتند.

بروزرسانی در ساعت ۴-۱۸- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ‏رئیس ستاد ارتش ⁧ ترکیه ⁩از دست کودتاگران آزاد شده است.

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۰- یک بمب در اطراف پارلمان ترکیه منفجر شده است.

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۱- نخست وزیر ترکیه منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور اعلام کرده است.

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۳- این تصویر اکنون از اتاق بیضی کاخ سفید منتشر شده است. باراک اوباما در حال گفت و گو با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا از طریق خط سری کاخ سفید است.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۴- مشاور مطبوعاتی وزارت اطلاعات ترکیه گفت: کودتاچیان شناسایی شده‌اند. اقدام بالگردهایی که قصد تصرف آنکارا را داشته‌اند خنثی شده است. برخی عناصر همچنان درحال فعالیتند اما تا صبح به صورت کامل دستگیر خواهند شد برخی بالگردها وزارت اطلاعات را هدف قرار داده بودند که موفق نشدند.

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۵- ‏العربیه گزارش داده است که پروازها از فرودگاه آتاتورک استانبول از سر گرفته شده است.

بروزرسانی در ساعت ۴:۲۷- شرایط در آنکارا در حال طبیعی شدن است و نیروهای نظامی در حال عقب نشینی هستند.

بروزرسانی در ساعت ۴:۳۰- بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت: اوضاع کاملا تحت کنترل است و رئیس ستاد ارتش و فرماندهان کنترل اوضاع را در اختیار دارند.

بروزرسانی در ساعت ۴:۳۲- دستگیری نظامیان فعال در کودتا توسط پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه ادامه دارد.

بروزرسانی در ساعت ۴:۳۴- وزیر کار ترکیه گفت: تلویزیون دولتی از کودتاگران آزاد شد.

بروزرسانی در ساعت ۴:۴۱- چهار بمب طی ۲۰ دقیقه گذشته در مقابل پارلمان ترکیه منفجر شده است. تنها شیشه های پارلمان شکسته و چند در ورودی آسیب دیده است. یکی از این درها محل ملاقات عمومی مردم با نمایندگان است. این حادثه زخمی داشته اما آمار آن مشخص نیست.

بروزرسانی در ساعت ۴:۴۲- صفحه اینستاگرام رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان با انتشار تصویری از اردوغان نوشت: آذربایجان، ترکیه؛ یک ملت با دو دولت هستند.

بروزرسانی در ساعت ۴:۴۳- نخست وزیر ترکیه گفت: فرماندهانی که توسط کودتاچیان بازداشت شده بودند آزاد شده اند. «گولن» عامل کودتا بود.

بروزرسانی در ساعت ۴:۵۰- سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: تمام احزاب اپوزیسیون اعلام همبستگی کردند. به کودتاچیان اجازه نخواهیم داد به هدف خود دست یابند. همه این افراد در برابر قانون قرار خواهند گرفت و مجازات خواهند شد. رجب طیب اردوغان چند ساعت دیگر بیانیه خواهد داد. در ارتش فرماندهان اصلی بر سر کار خود هستند و این کودتا از سوی چند گروه کوچک وابسته به “ساختار موازی” انجام گرفته است. اکنون بار دیگر نشان داده شد که مردم در کنار دولت مشروع ترکیه هستند. از سوی کشورهای جهان، پیام حمایت و همبستگی با دولت ترکیه ارسال می شود.

بروزرسانی در ساعت ۴:۵۴- برخی خبرنگاران مخالف دولت اردوغان، آنچه تحت عنوان کودتا رقم خورده را یک نمایش خواندند که با هدف افزایش محبوبیت و همچنین ایجاد توجیه کافی برای برخورد سخت با مخالفان سیاسی و نظامی دولت کنونی ترکیه انجام شده است. شکست سریع و ساده این کودتای نظامی و مقاومت اندک کودتاچیان بر شدت این تحلیل‌‎ها افزوده است.

 

بروزرسانی در ساعت ۴:۵۵- هواپیمای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فرودگاه آتاتورک استانبول بر زمین نشست.

بروزرسانی در ساعت ۴:۵۸- دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از دولت ⁧ ترکیه ⁩ حمایت کرد و خواستار اجرای قانون شد.

بروزرسانی در ساعت ۵:۰۰- برخی گزارش‌ها از مشارکت ۳۷ فرمانده نظامی در این کودتا حکایت دارد و اسامی برخی از این درجه داران نیز منتشر شده است.

بروزرسانی در ساعت ۵:۰۳- یک فروند جنگنده دوبار اقدام به بمباران انکارا کرده است پیشتر نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود هرگونه پرنده ای بر فراز انکارا توسط پدافند هوایی هدف قرار میگیرد. هنوز از انگیزه و فرماندهی هدایت کننده این اقدام با توجه به اعلام تلویحی شکست کودتاچیان اطلاعی در دست نیست.

بروزرسانی در ساعت ۵:۰۵- ‏سی ان ان ترک گزارش می‌دهد، گروهی از نظامیان وارد ساختمان این شبکه و خبرگزاری دوگان در استانبول شده‌اند. نظامیان همچنین به ساختمان سی ان ان ترک حمله کرده‌اند. پخش سی ان ان ترک متوقف شد.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۵:۰۷- تیراندازی شدید در میدان تقسیم استانبول ادامه دارد.

بروزرسانی در ساعت ۵:۱۰- برخلاف استانبول، اوضاع آنکارا هنوز به حالت عادی بازنگشته است و کودتاچیانى که بازداشت نشده اند، تسلیم نمى شوند و به تلاش براى سرنگونى دولت ادامه مى دهند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۱۵- آسوشیتدپرس گزارش داد، بین سربازان عامل کودتا و نیروهای پلیس در استانبول درگیری رخ داده و آنها تبادل آتش کرده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۱۸- تلویزیون فاکس نیوز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد سرهنگ پیتر یک تحلیلگر نظامی در گفتگو با این شبکه تلویزیونی درباره اوضاع ترکیه گفت: «اگر کودتا موفقیت آمیز باشد ، اسلامگراها شکست خواهند خورد و این پیروزی برای ما (آمریکا) خواهد بود.»

بروزرسانی در ساعت ۵:۲۲- محمد جواد ظریف در توییت جدیدی نوشت: دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخب شان ثابت کرد که کودتاها جایی در منطقه ما ندارند و محکوم به شکست هستند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۲۳- ‏روزنامه «حریت» ترکیه خبر داد که تعدادی سرباز وارد دفتر این روزنامه شده‌اند و آنها را گروگان گرفته‌اند. ‏مردم وارد ساختمان سی ان ان ترک شدن و درگیری بین مردم و کودتاچیان در جریان است.

ارتش ترکیه با کودتا کشور را در دست گرفت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۵:۲۷- در حالی که شبکه الجزیره به شدت از ادوغان حمایت و با کودتا مخالفت می کند ، شبکه المیادین از کودتا حمایت می‎‌کند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۲۸- از شهر ازمیر ترکیه گزارش می‌رسد، دستگاه های خودپرداز بانک ها از صندوق عقب وانت‌ها سر در آورده و قایق های لوکس در ساحل غارت شدند. همچنین بوتیک ها، ساعت‌فروشی های لوکس، طلافروشی‌ها و صرافی‌ها مورد حمله گروهی قرار گرفته‌اند که برخی خبرنگاران ترک مدعی شده‌اند اکثراً پناهجوهای سوری هستند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۳۱- ‏برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در موج دوم عملیات کودتا اداره امنیت آنکارا لحظاتی قبل سقوط کرد. هنوز این خبر از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

بروزرسانی در ساعت ۵:۳۳- اردوغان در فرودگاه آتاتورک گفت: دست در دست ملت ترک به جنایتکاران درس خواهیم داد. مردم به خیابان ها بیایید. گروه کوچکی در ارتش به این اقدام کودتاگرانه دست زدند. امشب برای روز است یعنی تا صبح باید در خیابان ها باشیم تا زمانی که برکودتاگران پیروز شویم. مردم به فرودگاه ها و خیابان ها بیایند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۳۵- الجزیره مباشر در خبری فوری اعلام کرد، وزارت امور خارجه مغرب ضمن ابراز مخالفت با تلاش ها برای کودتا در ترکیه، از همراهی با آنکارا خبر داد. این شبکه همچنین از تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهورری ترکیه خبر داد.

بروزرسانی در ساعت ۵:۳۸- صدها تن از نیروهای کودتا سلاح های خود را در میدان تقسیم استانبول تحویل پلیس این کشور دادند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، نزدیک به سی سرباز پس از این که توسط پلیس‌ محاصره شدند، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۴۲- ‏نخست وزیر ترکیه گفت: هر هواپیما و هلیکوپتری که بر فراز سازمان امنیت، نخست‌وزیری، مجلس و هر ساختمان مهمی که پرواز کند را با موشک می‌زنیم.

بروزرسانی در ساعت ۵:۴۴- هلیکوپترهای حامی دولت در حال شلیک به سمت تانک‌های کودتاچیان و پاک سازی آن‌ها از اطراف پارلمان هستند.

بروزرسانی در ساعت ۵:۴۵- هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات از دولت ترکیه حمایت کرد. دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواهان و رقیب اصلی هیلاری کلینتون در واکنشی شتاب زده از کودتاگران حمایت کرده بود!

بروزرسانی در ساعت ۶:۰۰- اسپوتنیک به نقل از نخست وزیر گرجستان گزارش داد، گرجستان مرز خود با ترکیه را بست.

بروزرسانی در ساعت ۶بروزرسانی در ساعت :۰۱- اردوغان در کنفرانس خبری در فرودگاه آتاتورک استانبول گفت: کودتاچیان از رهبرانشان در پنسیلوانیای آمریکا (محل اقامت فتح‌الله گولن) دستور داشتند. کودتاچیان تلاش کردند محل حضور مرا در مرمره هدف قرار دهند و پس از آن که هتل محل اقامتم را به مقصد استانبول ترک کردم، با بمب به آنجا حمله شد.

رییس جمهور ترکیه از بازداشت رییس دفتر خود توسط کودتاچیان خبر داد و گفت: اقلیتی در ارتش اقدام به کودتا کردند؛ کسانی که چشم دیدن اتحاد مردم ترکیه را ندارند. عوامل این کودتا تاوان سنگینی برای کارشان خواهند داد. ترکیه، ترکیه قدیم نیست. این کودتا باعث شد تا ارتش را پاکیزه کنیم. ارتش باید صددرصد پاکیزه و خالص باشد.

همزمان با انتشار خبرهایی درباره پرواز چندین فروند جنگنده از سوی حامیان دولت برای مقابله با جنگنده‌های کودتاگران، اردوغان در این نشست خبری گفت: نخست وزیر دستور «نابودی» جنگنده‌ها و بالگردهایی را که همچنان در حال بمباران شهرها هستند، صادر کرده است.

رییس جمهور ترکیه وعده داد، محاکمه قضائی متهمان به دخالت در کودتا از فردا آغاز می شود.
بروزرسانی در ساعت
۶:۰۲-
مقامات امنیتی ترکیه مدعی شدند کودتاچیان همچنان در تلاش هستند با حمله به محل حضور اردوغان، وی را بکشند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۰۶- بینالی ایلدیریم نخست‌وزیر ترکیه گفت تاکنون دستکم ۱۲۰ نفر از کسانی که در کودتا دست داشته‌اند، بازداشت شده‌اند. او همچنین گفت اقدام کودتاگران از تروریست‌ها هم بدتر بوده است و از مردم ترکیه خواست خیابان‌‌ها را ترک نکنند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۱۰- پخش شبکه سی‌ان‌ان ترک از سر گرفته شده و مجری این شبکه به استودیو بازگشته است. با این حال از پشت صحنه همچنان صدای داد و فریاد به گوش می‌رسد.

 

بروزرسانی در ساعت ۶:۱۴- ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم و نظامهای برآمده از انتخابات را از مهترین اصول خود می‌داند؛ مردم مسلمان و همسایه ترکیه حاکمیت خود را پس خواهند گرفت. ما هیچ‌گاه در برابر کودتا و نقض حاکمیت مردم بی تفاوت نبوده‌ایم، لذا تحولات ترکیه را با حساسیت پیگیری کرده و رای مردم را تعیین کننده می‌دانیم.

بروزرسانی در ساعت ۶:۱۵- نشریه فارن پالسی اردوغان را در کودتا مقصر دانست. این نشریه نوشت ؛ رجب طیب اردوغان، نباید هیچ کس را جز خودش در کودتا مقصر بداند. پس از سالها عمل نکردن به وعده ها و تعمیق بدگمانی، اکنون رئیس جمهور ترکیه پاداش خود را گرفت.

بروزرسانی در ساعت ۶:۱۶- شبکه CNN Turk ادعا کرد رهبری کودتا برعهده دادستان نظامی ترکیه و ۴۶ افسر بلندپایه بوده است.

بروزرسانی در ساعت ۶:۱۸- تازه‌ترین آمارها از کشته شدن ده‌ها تن در جریان کودتا حکایت دارد.
بروزرسانی در ساعت
۶:۲۰-
سه گذرگاه بازرگان در شمال، رازی در شهرستان خوی و سرو در شهرستان ارومیه که مرزهای رسمی ایران و ترکیه است، امروز شنبه تعطیل خواهند بود.

بروزرسانی در ساعت ۶:۲۳- سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی از فرودگاه‌های این کشور به مقصد ترکیه انجام نخواهد شد.

بروزرسانی در ساعت ۶:۳۰- نخست وزیر ترکیه به خلبانان نیروی هوایی مستقر در پایگاه اسکی شهر دستور داده که به نیروهای طرفدار کودتا حمله کنند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۳۱- دو جنگنده اف ۱۶ به سمت غیرنظامیان در آنکارا شلیک کردند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۴۰- بالگردهای ارتش ترکیه در حال گلوله باران منطقه پارلمان هستند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۴۵- خبرگزاری رویترز گزارش داده، سربازان کنترل فرودگاه اصلی استانبول را در دست گرفته‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۶:۵۱- دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار بازگشت دولت غیرنظامی به حکمرانی در ترکیه شد.

بروزرسانی در ساعت ۶:۵۳- دادستانی ترکیه از بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضایی و همچنین بازداشت دادستان کل خبر داد.

بروزرسانی در ساعت ۶:۵۵- گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یک ژنرال ارتش ترکیه است که در تلاش برای کودتا دست داشته

بروزرسانی در ساعت ۶:۵۷- بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت سربازان شورشی در آنکارا و استانبول روز شنبه همچنان درحال تیراندازی از آسمان هستند و جت های جنگنده برای مقابله با هواپیماهای نظامی شورشیان به پرواز درآمده اند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۰۰- پارلمان ترکیه خواستار نشست اضطراری شد. این نشست امروز و با هدف بررسی تلاش برای کودتا در کشور برگزار می شود

بروزرسانی در ساعت ۷:۰۵- خبرگزاری فرانسه از استانبول، پروازهای فرودگاه آتاترک استانبول از ساعت سه به وقت گرینویچ (هفت و نیم به وقت تهران) از سر گرفته می‌شود.

 

بروزرسانی در ساعت ۷:۰۶- دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرد ۱۷ نفر از افرادی که در آنکارا کشته شدند افسر پلیس بوده اند. دفتر دادستانی پیشتر از کشته شدن ۴۲ نفر در آنکارا خبر داده بود.

بروزرسانی در ساعت ۷:۱۰- یک مقام بلندپایه ترکیه گفت ۱۳ سرباز که سعی داشتند در خلال تلاش برای کودتا وارد کاخ ریاست جمهوری شوند بازداشت شده اند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۱۱- سی‌ان‌ان ترک از درگیری در پایگاه نظامی ملطیه در شرق این کشور خبر داده است.

بروزرسانی در ساعت ۷:۱۵- دادستان کل ترکیه اعلام کرد: ۹ فرمانده عالی رتبه کودتاچیان بازداشت شدند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۲۰- مقامات ترکیه به دلایل امنیتی تنگه بسفور را به روی عبور و مرور نفتکش ها بستند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۲۳- «اکونومیست» نوشت تلاش برای کودتا در ترکیه تبعات شدیدی برای دموکراسی در این کشور دربر خواهد داشت.

بروزرسانی در ساعت ۷:۲۵- ‏یک فروند جنگنده F16 متعلق به ارتش ترکیه و کودتاچیان، بر فراز آنکارا سرنگون شد.

بروزرسانی در ساعت ۷:۲۶- برخی گزارش‌ها حکایت از تلاش تازه گروهی از کودتاچیان برای در اختیار گرفتن دوباره کنترل فرودگاه آتاتورک آنکارا حکایت دارد که با مقاومت شدیدی مواجه شده است.

بروزرسانی در ساعت ۷:۳۰- سربازانی که به دفتر سی‌ان‌ان ترک حمله کرده بودند، بازداشت شده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۳۵- مهمت سیمسک معاون نخست وزیر ترکیه
در مصاحبه تلفنی با سی ان ان گفت: کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل
کشور را در دست دارد. البته هنوز هواپیمای شورشیان در آسمان آنکاراست که
باید سرنگون شود.

سیمسک
گفت: این کودتا کار گروه کوچکی از افسران نسبتاً پایین رتبه که عمدتاً از
نیروی هوایی هستند، بوده است که می خواستند دموکراسی را از بین ببرند.
آنها می خواستند از هوا به پارلمان حمله کنند اما الان دولت کنترل اوضاع
را به دست دارد. مردم ترکیه در طرفداری از دموکراسی به خیابانها آمده اند.
اوضاع الان عادی است و واحدهای عادی ارتش در این کودتا مشارکت نداشته اند.
اوضاع الان نسبتاً تحت کنترل است اما به هرحال حمله ای روی داده است.

وی
افزود: الان جایی تحت کنترل کودتاچیان قرار ندارد. بسیاری از کودتاچیان
دستگیر شده اند. صد و سیزده سرباز دستگیر شده اند. اما هنوز هواپیمای
کودتاچیان در آسمان آنکاراست و به ساختمان پارلمان شلیک کرده است. دستور
سرنگونی این هواپیما صادر شده است. الان اکثر فرماندهان زمینی و واحدهای
ارتش به حمایت از دولت برخاسته اند. میلیونها نفر از مردم نیز به خیابانها
آمده اند.

بروزرسانی در ساعت ۷:۴۵- رئیس پارلمان ترکیه خواستار حفظ وحدت مردم برای دفاع از دموکراسی در این کشور شد.

بروزرسانی در ساعت ۷:۴۹- ۶۰۰ نفر در ارتش ترکیه به دلیل دخالت در کودتای ترکیه، تحت تعقیب قرار گرفتند.

 

بروزرسانی در ساعت ۷:۵۰- دود ناشی از حملات موشکی جنگنده های کودتا به مقر ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا پایتخت ترکیه است.
بروزرسانی در ساعت
۷:۵۳-
نخست‌وزیر ترکیه خواهان نشست فوری مجلس این کشور شده است.

بروزرسانی در ساعت ۷:۵۸- رجب طیب اردوغان در جمع هوادارانش سخنرانی کرد و گفت: شما محبت خود را نسبت به من نشان دادید. در این حادثه نشان دادید ما یک دست واحد هستیم. در این کشور، فقط ملت حرف می زند. نظامیانی که کودتا کردند را رها نمی کنیم. شما اینجا هستید که ثابت کنید ریاست جمهوری حاکم است. آنچه این گروه انجام داد اهانتی به دموکراسی بود و انتقام گیری از شما بود که حامی دولت هستید.

رییس جمهور ترکیه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تلاش برای کودتا، اقدامی فاشیستی ضد دموکراسی در ترکیه بود. همه کسانی را که در این کودتا دست داشتند، بازخواست خواهیم کرد. پس از آنچه شب گذشته رخ داد، گروه فتح الله گولن خود را رسوا کردند. ستاد مشترک باید ارتش را از نفوذی ها پاکسازی کند. در آنکارا مشکلات کوچک امنیتی وجود دارد و به زودی حل خواهد شد. مردم همچنان در خیابان‌ها باشند و تظاهرات کنند. ترکیه این خیانتکاران را تحمل نخواهد کرد.

بروزرسانی در ساعت ۸:۰۱- وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تلاش برای کودتا توسط محفلی در ارتش این کشور صورت گرفته و شکست خورده است. بر اساس این بیانیه رئیس‌جمهوری و دولت بر اوضاع تسلط دارند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۱۲- جنبش گولن که از سوی رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه به عنوان مغز متفکر کودتا معرفی شده‌اند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ا هرگونه مداخله نظامی در امور داخلی ترکیه را رد می‌کنیم. حامیان این گروه همواره پایبندی خودشان را به حفظ صلح و دموکراسی اعلام کرده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۱۵- خبرگزاری آناتولی ترکیه از سرنگونی یک بالگرد کودتاچیان در اطراف آنکارا خبر داد. این بالگرد نظامی در حال حمله هوایی به ساختمان شرکت اداره ماهواره های دولتی ترکیه بود.

بروزرسانی در ساعت ۸:۱۶- جنگنده‌های حامی دولت در حال حمله به تانک‌های کودتاچیان در اطراف کاخ ریاست جمهوری ترکیه هستند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۲۳- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دریاسالار نجات آتیلا دمیرخان از رهبران کودتا در مرسین بازداشت شده است.
بروزرسانی در ساعت
۸:۳۰-
بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه فرمانده جدیدی را به طور موقت برای نیروهای مسلح انتخاب کرد. امید دوندار فرمانده سپاه یکم ترکیه به عنوان سرپرست ستاد ارتش این کشور تعیین شد.

وقوع کودتا در ترکیه؛ درگیری شدید کودتاچیان و طرفداران دولت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۸:۳۲- در بمباران محدوده کاخ ریاست جمهوری که ساعتی پیش انجام شد ۵ نفر کشته شدند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۳۵- بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد نیروهای طرفدار دولت کنترل آسمان این کشور را در دست دارند.

بروزرسانی در ساعت

بروزرسانی در ساعت ۸:۳۸- منتقدان اردوغان با انتشار این تصاویری نظیر تصویر ذیل، کودتای ترکیه را نمایشی خوانده‌اند.

وقوع کودتا در ترکیه؛ درگیری شدید کودتاچیان و طرفداران دولت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۸:۴۰- به گفته مقامات ترکیه ٣٣۶ نفر تا کنون بازداشت شدند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۴۲- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نخستین پرواز از فرودگاه آتاتورک استانبول دقایقی قبل به مقصد تبریز حرکت کرد. این در حالی است که مسئولان کشورمان اعلام کرده بودند تا زمان نامشخصی، کلیه پروازها لغو شده است.

بروزرسانی در ساعت ۸:۴۵- گزارش‌های تازه‌ای منتشر شده مبنی بر اینکه، یک فروند بالگرد نظامی به طرف تظاهرکنندگان در اطراف فرودگاه شهر استانبول ترکیه تیراندازی کرد.

بروزرسانی در ساعت ۸:۴۷- کودتاچیان در بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان برای ادامه مبارزه مصمم هستند و از مردم خواستند در منازل خود بمانند.

بروزرسانی در ساعت ۸:۴۹- صفحه نخست روزنامه های ترکیه با واکنش‌های متفاوتی درباره کودتا همراه شده است:
صباح: سیلی اراده ملی به کودتای فتح الله گولن
جمهوریت: دموکراسی تنها راه حل است
وطن: آخرین خیانت

وقوع کودتا در ترکیه؛ درگیری شدید کودتاچیان و طرفداران دولت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۹:۰۰- یک مقام ارشد ترکیه امروز اعلام کرد درطول یک شب کودتا و درگیری و خشونت در سراسر این کشور دست کم شصت نفر کشته شده اند که اکثریت آنها غیر نظامی بوده اند.

بروزرسانی در ساعت ۹:۰۵- شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده سپاه سوم ارتش ترکیه بازداشت شد.

بروزرسانی در ساعت ۹:۰۸- ‏رسانه‌ها از درگیری نیروهای پلیس و نظامیان حامی کودتا روبروی ساختمان شهرداری ⁧ استانبول ⁩ خبر می‌دهند.

بروزرسانی در ساعت ۹:۱۰- وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد شمار بازداشت شدگان در پی کودتای نافرجام در این کشور به هفتصد و پنجاه و چهار نفر افزایش یافت.

بروزرسانی در ساعت ۹:۱۵- آمریکا پنجاه بمب هسته ای در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه دارد، به همین علت اوضاع این کشور برای واشنگتن اهمیت فوق العاده ای دارد.

بروزرسانی در ساعت ۹:۱۷- شمار تصاویر و کاریکاتورهایی که این کودتا را یک بازی و نمایش به تصویر کشیده، در شبکه‌های اجتماعی رو به فزونی گذاشته است. آیا آنچه رخ داد، یک کودتای واقعی بود و اگر چنین بود، چرا کودتاچیان به این سادگی تسلیم شدند؟

وقوع کودتا در ترکیه؛ درگیری شدید کودتاچیان و طرفداران دولت + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۹:۲۰- چین خواهان برقراری هر چه سریع‌تر ثبات و نظم در ترکیه شده است.

بروزرسانی در ساعت ۹:۲۵- رویترز گزارش داد، مقام‌های ترکیه می‌گویند ۲۹ سرهنگ و ۵ ژنرال ارتش ترکیه برکنار شده‌اند و توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شده‌اند.

وقوع کودتا در ترکیه؛ درگیری شدید کودتاچیان و طرفداران دولت + ویدیو
ژنرال دمیرهان فرمانده نیروهای ارتش در مدیترانه در میان بازداشت شدگان است

بروزرسانی در ساعت ۹:۲۶- هنوز از سرنوشت رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده نیروی زمینی و نیروی هوایی ترکیه اطلاعی در دست نیست.

بروزرسانی در ساعت ۹:۲۷- شرایط بی‌ثبات ترکیه باعث شده تا صبح امروز برخی از ایرانی‌هایی که قصد سفر به ترکیه را داشتند، سفرشان را کنسل کنند. به همین دلیل برخی تورهای مسافرتی قیمت تور استانبول را برای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه تا ۵۵۰ هزار تومان کاهش داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده این تورها باز هم کاهش قیمت داشته باشند. حملات تروریستی که احتمال می‌رود با توجه به هرج و مرج در ترکیه تکرار شود و کودتای نظامی، ضربات بسیار مهلکی به امنیت و توریسم ترکیه وارد ساخته است.

بروزرسانی در ساعت ۹:۳۰- صلیب سرخ ترکیه خبر داده، بیش از هزار نفر تاکنون زخمی شده و احتمال افزایش مجروحین نیز وجود دارد.
بروزرسانی در ساعت
۹:۳۳-
موگرینی در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه، حمایت اتحادیه اروپا از نهادهای قانونی و دموکراتیک در ترکیه را اعلام کرد.
بروزرسانی در ساعت
۹:۳۵-
یک مقام ترکیه گفته است که عاملان کودتا دیگر جنگنده‌ای در اختیار ندارند و تنها چند هلیکوپتر دارند.

بروزرسانی در ساعت ۹:۴۳- نیروهای پلیس ترکیه به ساختمان دانشکده نظامی استانبول که شماری از نیروهای طرفدار کودتا در آن حضور دارند یورش بردند.

بروزرسانی در ساعت ۹:۵۰- یک مقام ترکیه ای اعلام کرد نیروهای طرفدار دولت سرانجام توانستند کنترل ساختمان ریاست ستاد ارتش این کشور در آنکارا را در دست بگیرند.

بروزرسانی در ساعت ۹:۵۴- الجزیره گزارش داد، عبور و مرور خودروها روی پل های بسفور و سلطان محمد در استانبول از سر گرفته شد.

بروزرسانی در ساعت ۹:۵۵- حماس با صدور بیانیه‌ای، کنترل کودتای نظامی در ترکیه توسط دولت و ارتش این کشور را تبریک گفت.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۰۰- شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه لحظاتی پیش در خبری فوری از شنیده شدن صدای تیراندازی در داخل مقر سپاه دوم نیروی زمینی ارتش ترکیه در استان مالاطیه در جنوب این کشور خبر داد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۰۱- بعضی از رسانه های ترکیه از نجات رئیس ستاد ارتش این کشور که کودتاگران او را بازداشت کرده بودند، خبر دادند.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۰۲- پلیس ترکیه اعلام کرد شانزده نفر از طراحان کودتا در این کشور کشته و دویست و پنجاه نفر از نیروهای شرکت کننده در کودتا بازداشت شدند.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۰۹- سازمان هواپیمایی کشور: با توجه به شرایط پیش آمده در ترکیه، همه پروازها از ایران به این کشور تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده‌ است.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۱۰- خبرگزاری آناتولی از بازداشت ژنرال ممدوح حق بیلان فرمانده سپاه منطقه اژه ارتش ترکیه در شهر ازمیر این کشور خبر داد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۱۵- رویترز گزارش داد، یک مقام ارشد ترکیه گفته است چند هلیکوپتری که همچنان در دست عوامل کودتا قرار دارد سرنگون خواهند شد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۱۹- گلنور آیبت رئیس دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه باغچه‌شهیر استانبول در مورد  شکست کودتا این دلایل را در مصاحبه با بی‌بی‌سی مطرح کرده است:

– تعداد کمی از سربازان در این عملیات شرکت داشتند
– فرماندهان ارتش به صراحت از آن انتقاد کردند
– مردم برای مخالفت با آن به خیابان‌ها ریختند

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۲۰- ‏‏فخری کاسیرگا دبیر کل نهاد ریاست جمهوری ترکیه بعد از ربوده شدن توسط کودتاچیان، نجات پیدا کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۲۱- کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: پیش از ظهر امروز جلسه شورای عالی امنیت ملی با هدف بررسی آخرین تحولات ترکیه تشکیل خواهد شد.  از اولین لحظات انتشار اخبار کودتا در ترکیه، اقدامات لازم از سوی دبیرخانه شورا به منظور بررسی دقیق رخداد فوق  و مواجهه با تبعات احتمالی آن معمول گردید.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تماسهای وزیر امورخارجه کشورمان با آقای چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه بر پیگیری لحظه به لحظه وقایع این کشور و اتخاذ تدابیر لازم سیاسی و امنیتی در این خصوص خبر داد. خسروی با تقدیر از نقش ارزنده مردم ترکیه در پشتیبانی از دموکراسی و ثبات در این کشور بر موضع اصولی کشورمان در محکوم سازی کودتا در ترکیه تاکید کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۲۵- تلویزیون تی آر تی ترکیه از بیرون رانده شدن عوامل کودتا از ساختمان تی آر تی خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، سلیمان سویلو وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه به همراه مردم وارد ساختمان مرکزی تی آر تی در آنکارا شد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۳۰- کتی ویلسون خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید اگرچه مقررات منع آمد و شد در ترکیه برقرار است اما چندان رعایت نمی‌شود. او می‌گوید مردم به تدریج در حال آمدن به خیابان‌ها هستند و مغازه‌ها هم در حال باز شدن هستند.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۳۷- کوروش فتاحی مدیر امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعلام خبر ‌لغو ۹ پرواز به مقصد ترکیه از شب گذشته تا صبح امروز، گفت: احتمال از سرگیری پروازها از عصر امروز وجود دارد. از ساعت ۷:۳۰ صبح امروز تا ساعت ۲:۳۰  هم هیچ پروازی به مقصد استانبول نداریم. برای پروازهای بعد از این ساعت هم منتظر اعلام دولت ترکیه هستیم و بعد از دریافت آخرین اطلاعات، تصمیم‌گیری خواهد شد. هیچ یک از مسافران پروازهای تهران – استانبول در فرودگاه نمانده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۳۸- کره جنوبی از شهروندان خود خواسته تا از سفر به ترکیه خودداری کنند و سفرهای از قبل رزرو شده را لغو کنند.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۴۲- مایکل استیونس مدیر موسسه مطالعاتی رویال یونایتد به بی‌بی‌سی گفته است تلاش برای کودتا به شدت برای اردوغان مضر است.او در مقطعی از این طرح، معلوم نبود کجاست و این ذهنیت را پیش می‌آورد که کنترل کامل کشور را در دست ندارد.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۵۰- معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تمامی اخبار مربوط به پرواز جنگنده‌هایی از سایر استان های کشور به تبریز برای مقابله با هرگونه خطر و تهدیدات احتمالی را تکذیب می‌کنم. خوشبختانه مشکلی وجود ندارد. تمامی اوضاع و احوال منطقه در حوزه‌های مختلف، رصد می‌شود و پیش بینی می‌کنیم مشکل خاصی را شاهد نباشیم.

بروزرسانی در ساعت ۱۰:۵۵- رئیس پارلمان ترکیه که در ساختمان پارلمان این کشور حاضر شده بود، گفت: ملت حمایت خود را از دولت قانونی و دموکراسی در کشور ثابت کرد. دوره کودتا در ترکیه گذشته است. سران فراکسیون های احزاب مختلف، موضوع خود را در حمایت از دموکراسی و مخالفت با کودتا اعلام کردند.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۰۰- شمار بازداشت شدگان در پی کودتای نافرجام در ترکیه به ۱۳۴۷ نفر رسید.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۰۵- خبرگزاری فرانسه از آنکارا، پارلمان ترکیه پس از تلاش برای کودتای نظامی، نشست فوق العاده برگزار می کند.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۲۵- خبرگزاری آناتولی اعلام کرد شمار کشته‌های تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه به ۹۰ تن و شمار زخمی‌ها به ۱۱۵۴ تن  رسیده است.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۳۱- مقامات آمریکایی خبر دادند که بنا بوده مقامات ترکیه‌ای ماه آینده فرماندهی ارتش در این کشور را عوض کنند

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۳۳- محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان با همتای ترک خود تلفنی گفتگو کرد و در جریان آخرین شرایط ترکیه قرار گرفت.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۳۷- در پی انتشار اخباری مبنی بر کودتای نظامی در ترکیه، گروهی از مسافران هواپیمایی در فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک که قرار بود به مقصد استانبول پرواز کند، از سوار شدن به این هواپیما خودداری کردند. الژاندر نیکولاس یکی از مسافران هواپیمای مذکور گفت: ما برای سوار شدن به هواپیما آماده می شدیم که یکی از دوستانم به من پیام داد که در استانبول حمله ای انجام شده است و فرودگاه استانبول مملو از تانک و خودروهای نظامی است. بعد از آن هم اخبار کودتا در رسانه های مختلف منتشر شد و ما متقاعد شدیم که از سفر به ترکیه خودداری کنیم، در نهایت هم برنامه سفر به ترکیه را لغو کردیم.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۴۰- خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ترکیه می‌گوید که ۱۵۶۳ نظامی در سراسر ترکیه بازداشت شده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۵۲- براساس اعلام سازمان هواپیمایی مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند. مدیر روابط عمومی این  سازمان  اعلام کرده به محض عملیاتی شدن دوباره فرودگاه‌های ترکیه پروازهای ایران از سر گرفته خواهد شد و در این میان نخستین اولویت بازگرداندن مسافران ایرانی باقی‌مانده در خاک ترکیه است.

بروزرسانی در ساعت ۱۱:۵۸- با وجود شکست کودتا همچنان صدای تیراندازی در شهر آنکارا به گوش می رسد.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۰۰- نماینده خوی و چایپاره گفت: شهرستان خوی با ترکیه هم مرز است که در حال حاضر به لحاظ مناسبات سیاسی و امنیتی مرز بسته شده و تردد مرز وجود ندارد ولی در عین حال مرز در امنیت کامل است و مشکلی نیست. نیروهای امنیتی و نظامی در حالت آماده باش برای کنترل وضعیت هستند.

دستگیری 5 ژنرال و 29 سرهنگ پس از کودتای ناکام در ترکیه + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۰۴- مدیر امنیت عمومی ترکیه اعلام کرد که برای عملیات علیه کودتاچیانی که در مقر ستاد مشترک ارتش حضور دارند آماده می‌شود.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۰۶- وزیر اقتصاد ترکیه در سخنرانی خود در جلسه فوق العاده پارلمان این کشور گفت: روز گذشته روزی تاریخی در ترکیه بود که همه در آن بر حمایت خود از دولت قانونی تاکید کردند. با وجود ادامه تیراندازی به طرف ساختمان پارلمان ترکیه، بر باقی ماندن در داخل این ساختمان تاکید داشتیم. از موضع احزاب سیاسی که بر حمایت از دموکراسی و مخالفت با کودتا در کشور تاکید کردند، تقدیر می کنیم. ملت ترکیه ثابت کرد توانایی خلق حماسه ای برای دموکراسی را دارد.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۰۹- ژنرال آکین اوزترک فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه به اتهام خیانت به میهن تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.ژنرال متین اِیی دیل فرمانده سابق مرکز مخابرات و پشتیبانی آموزشی نیروی زمینی نیز به همراه ژنرال آکین اوزترک به اتهام خیانت به میهن تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. دستگیری 5 ژنرال و 29 سرهنگ پس از کودتای ناکام در ترکیه + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۱۷- بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا: روز شنبه در گفت‌وگو با همتای ترک خود بر پشتیبانی بریتانیا از دولت اردوغان که به صورت دموکراتیک انتخاب شده تأکید کردم.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۲۰- باراک اوباما از تمامی طرف‌ها خواست از دولت رجب طیب اردوغان که به صورت دموکراتیک بر سر کار آمده حمایت کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از همه طرف‌ها خواست که از خود خویشتن‌داری نشان داده و از خشونت و خونریزی بپرهیزند.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۳۹- رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است که دولت این کشور اجرای مجدد حکم اعدام در مورد کودتاچیان را بررسی می‌کند.
بروزرسانی در ساعت
۱۲:۴۰-
طراحان کودتا، تعداد زیادی از فرماندهان ارتش را به مکانی نامعلوم انتقال داده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۱۲:۵۵- امید دُندار، فرمانده موقت کل ارتش ترکیه، در پیام تلویزیونی خبر داد که بیشتر کودتاگران از نیروی هوایی و ژاندارمری بودند و برخی نیز از یگان‌های زرهی ارتش. به گفته امید دندار، در حدود ۱۰۴ نفر از کسانی که در کودتا دست داشته‌اند کشته شده‌اند. به‌جز این تعداد، ۹۰ نفر دیگر نیز کشته شده‌اند که ۴۱ نفرشان از نیروهای پلیس و ۴۷ نفر دیگر غیرنظامی بودند. وی از این ۹۰ نفر به عنوان «شهید» یاد کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۰۳- گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه با ترکیه که در خاک «ادلب – هاتای» است، تا اطلاع ثانوی بسته شد.ترکیه به دلایل امنیتی این گذرگاه مرزی را که عمده گروه‌های مسلح فعال در ادلب از آن تردد دارند، بسته است

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۲۸- فرانک-والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان، هرگونه «تلاش و توسل به زور برای بر هم زدن نظم دموکراتیک در ترکیه» را محکوم کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۳۱- یک منبع آگاه اعلام کرد: هموطنان ایرانی که پاسپورت‌های‌شان در سفارتخانه سایر کشورها در ترکیه است تا روز دوشنبه و بازگشایی سفارت‌ها صبر کنند. درصورتی که پروازها برقرار شد و سفارت‌ها آغاز به کار نکردند هموطنان به سفارت و سرکنسولگری ایران برای دریافت برگ عبور مراجعه کنند.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۳۲- وزارت خارجه روسیه از مقام‌های ترکیه و مردم آن کشور خواست تا مسائل خود را بدون توسل به زور و با رعایت نظم و قانون حل و فصل کنند.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۳۸- «ائتلاف ملی سوریه»، از گروه‌های معارض دولت سوریه که مقر آن در ترکیه است «توقف» کودتا را «به مردم ترکیه» تبریک گفت.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۴۲- خبرگزاری آناتولی گزارش می‌دهد سربازانی که مقر فرماندهی ستاد کل ارتش را به تصرف درآورده‌اند برای «تسلیم شدن» درخواست مذاکره کرده‌اند. یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه به این خبرگزاری گفت که این مقر، آخرین پایگاهی است که هنوز در دست کودتاگران است.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۵۵- حریم هوایی استان مرمره، در شمال غرب ترکیه به روی پروازهای غیرنظامی بسته شد.

بروزرسانی در ساعت ۱۳:۵۷- بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، عنوان کرد: ملت بهترین جواب را به تروریست‌ها داد. اعضای این دار و دسته موازی در ارتش الان در دست نیروهای عزتمند ارتش هستند.

نخست وزیر ترکیه گفت: پانزدهم ژوئیه عید دموکراسی در ترکیه است. نیروهای امنیتی ترکیه با یک حماسه قهرمانانه، کشور و ملت را از یک
مصیبت بزرگ نجات دادند. فتح الله گولن رئیس یک گروه تروریستی است. ما از
آمریکا خواستیم تا فتح الله گولن را به ما تحویل دهد.

او از کودتاگران با عنوان «دار و دسته» یاد کرد و گفت که آنها از «پ‌کاکا» هم خطرناک‌ترند. ییلدیریم تعداد کشته‌شده‌های تلاش کودتا را ۱۶۱ نفر و تعداد بازداشت‌شده‌ها در ارتش را ۲۸۳۹ نفر ذکر کرد. به گفته او دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۰۰- سفیر ایران درترکیه گفت: شهروندان ایرانی آسیب ندیده اند. برخی شهروندان در فرودگاه ها و هتل ها هستندکه با آرام شدن اوضاع و فعالیت فرودگاهها به کشور خواهند گشت. دربالاترین سطح با مقامات ترک درتماس هستیم. مرزها از طرف ترکیه بسته است. توصیه می‌شود مردم زمینی به ترکیه سفر نکنند.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۰۹- گزارش‌های متعدد از خشونت‌های شدید علیه سربازان ارتش در شهرهای مختلف ترکیه مخابره می‌شود.


بروزرسانی در ساعت ۱۴:۱۰- درگیری‌ها و تیراندازی در نزدیکی ستاد فرماندهی ارتش ترکیه از سرگرفته شد.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۱۲- رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: هر لحظه امکان وقوع شورش دیگری وجود دارد و از مردم می خواهم که امشب هم در خیابان‌ها باقی بمانند.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۱۵- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سومین تماس تلفنی بعد از آغاز بحران ترکیه با مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگو کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۱۶- علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران گفت: خواست و اراده مردم ترکیه فرجام تحولات اخیر را رقم زد. هرگونه اقدام نظامی برای تحمیل اراده سیاسی تقبیح می شود.انجام هرگونه کودتا با خواست واقعی مردم درتضاد است. ما از دولت قانونی ترکیه حمایت می کنیم و با هر نوع کودتا چه داخلی و چه با پشتیبانی طرف های خارجی مخالف هستیم.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۲۰- وزیر امور خارجه کشورمان در سومین تماس تلفنی بعد از آغاز بحران ترکیه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگو کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۲۳- سازمان میراث فرهنگی در اطلاعیه‌ای، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را ملزم کرد تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری مجدد امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری ترکیه اکیداً خودداری کنند.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۲۵- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور داد تا تمامی پروازهای مسافرتی روسیه به ترکیه تا اطلاع ثانوی متوقف شوند.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۲۹- فرمانده موقت ارتش از کشته شدن ۱۹۴ نفر در کودتا شامل ۱۰۴ نظامی کودتا و ۹۰ نفر از مخالفان کودتا (۴۱ پلیس و ۴۷ غیرنظامی) خبر داد.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۳۰- هشت مقام عالیرتبه ارتشی که با هلی کوپتر به یونان رفته‌اند، از دست اندرکاران کودتای دیشب بودند. این گروه ساعت ۱۱٫۴۵ به وقت محلی آنکارا به دادن علائم اضطراری وارد فرودگاه الکساندر پلیس واقع در جزیره دده آغاچ یونان شده و تمامی سرنشینان این بالکرد درخواست پناهندگی سیاسی کرده اند.

دستگیری 5 ژنرال و 29 سرهنگ پس از کودتای ناکام در ترکیه + ویدیو

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۴۳- یک سرباز اسیر شده در مصاحبه با تلویزیون دولتی گفت: ما هیچ اطلاعی از کودتا نداشتیم. صرفا به دستور فرماندهان برای یک “تمرین نظامی” به شهر برده شدیم.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۴۵- رسانه های ترکیه گزارش کردند، به فرودگاه ها و مناطق مرزی این کشور در خصوص احتمال اقدام اعضای جنبش گولن برای فرار به خارج هشدار داده شده است.

بروزرسانی در ساعت ۱۴:۴۹- ‏عابدین اونال فرمانده نیروی هوایی ترکیه دیشب در عروسی دختر یکی از ژنرال گروگان گرفته شده. کودتاچی ها با ۵ هلیکوپتر به باشگاه عروسی رفته بودند.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۰۰- شماری از نیروهای طرفدار کودتا در ترکیه، کنترل یک فروند ناوچه نیروی دریایی ارتش این کشور را در دست گرفتند.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۰۲- وزیر امور خارجه ترکیه از مقامات یونانی خواست، ۸ نظامی ترکیه را که با هلی کوپتر به یونان گریخته اند را به ترکیه تحویل دهند.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۰۵- جلسه شورای عالی امنیت ملی امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری با موضوع کودتا در ترکیه برگزار شد.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۰۸- بعد از تحولات نیمه شب گذشته ترکیه، ارزش لیر ۴٫۶ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به ۳٫۰۱۵۷ در برابر هر دلار رسید که بیشترین کاهش از سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۱۰- نخست وزیر ترکیه اعلام کرد تعداد تلفات در درگیری های ترکیه به دست کم دویست و شصت و پنج نفر افزایش یافت.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۱۲- هواپیمایی امارات متحده عربی اعلام کرد که پروازهای خود را به ترکیه را به دلیل اوضاع داخلی ترکیه و کودتا در این کشور لغو کرده است.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۱۵- ‏عربستان از بازگشت ثبات به ترکیه تحت رهبری اردوغان استقبال کرد.
بروزرسانی در ساعت
۱۵:۱۶-
برخی کاربران ایران این بار کامنت‌گذاری در صفحه مجازی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را آغاز کرده‌اند.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۳۰-  دولت ترکیه تنگه بسفر را به روی کشتی ها بازگشایی کرد. این تنگه به علل امنیتی به روی کشتی ها بسته شده بود.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۴۵- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه پیام مکتوبی را برای تلفن های همراه مردم ترکیه ارسال کرد که در آن از آنها خواسته است در دفاع از دموکراسی و صلح «بپا خیزند» .  این پیام که امضای رجب طیب اردوغان در پای آن دیده می شود از مردم خواست به خیابان ها بیایند و در برابر یک عده نیروی «کادر محدود» بایستند.

بروزرسانی در ساعت ۱۵:۵۱- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، فرودگاه آتاتورک استانبول را ترک کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۵-۵۵-  ترکیه گذرگاه مرزی خود  با بلغارستان را بازگشایی کرد.

بروزرسانی در ساعت ۱۶:۱۰- مشاور نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت این کشور از محل حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور پس از خروج از فرودگاه آتاتورک استانبول اطلاع ندارد. مشاور نخست وزیر ترکیه با انتقاد از موضع کشورهای غربی در برابر کودتای نافرجام در این کشور گفت: کشورهای غربی  با تاخیر این کودتا را محکوم کردند.

 

 


دانلود فیلم

این خبر و ویدیوی حاوی این خبر، لحظه به لحظه به روز می‌شود

آخرین بروز رسانی: ۲۶/۰۴/۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۳

تا این لحظه ۴۱نظر ثبت شده
  1. نام شما...:

    سلام ایران ازری زبان دارد نه ترگ زبان ترگها عثمانین ولای ازری ها اریایی و ماد گوچگ و گردها ماد بزرگ و بنده به عنوان یگ گرد به ازریهای هم نزادم افتخار میگنم

  2. سحر:

    سلام انسانیت بزرگتر و برترین ارزش تو این دنیاست.من یک کردم به این افتخار میکنم و همه ی ادم های دنیا با زبان هاو رنگ پوستای مختلف رو دوست دارم . ادم یا سیاست بد مختص به یک گروه خاص وکمه حالا اگه حتی برای یک کشورباشه این به این معنی نیست که همه ی مردم اون کشور بدن. از بلا های که تو ترکیه و سوریه و عراق حتی ایران سر کرد ها میاد ناراحتم ولی این به این معنی نیست که ملتی یا قومی میخواد این ظلم رو در حق ما انجام بده و یا در مورد هر اقوام دیگه ی.وهمینطور به نظرم روستا زاده بودن هیچ اشکالی نداره این تفکر که روستای ها از شعور و فرهنگ برخوردار نیستند اشتباه. به امید روزی که افکار اشتباهمون رو تصحیح کنیم و همه همونی شیم که پرودگار ، فرمانروای این قلمروی بزرگ و باعظمت می خواد.

  3. mohamad:

    اونهاییکه توتهراان نشسته وبنام فارس بودن دور و برش راگاز میگیره یابیسواده یانفهم فارسها تو شیراز هستند وقتیکه تهران یک روستا ی خوش اب وهوا بود درزمان قاجارها پایتخت ایران شدخیلی ازمردم ایران ازهمه جای کشور به تهران کوچ کردند زمان امیرکبیر ورضاشاه را ببینیدکم کم تهران در صدو اندی سال از یک ده کوچک به یک شهرتبدیل شدبیشتر هم روستاییان شهرهای ایران به علت بیکاری ویاازدست اربابانشان به تهران کوچ کرده وساکن شدندتهرانیهابیشترشان روستاییها ویا روستازادگان سایر شهرهای ایران هستند ودرضمن ترکهای ترکیه ترکهای عثمانی هستندولی اذربایجانیهاازنزاد مادکوچک هستندوهمدانیهاازنزادمادبزرگ تاریخ ایران باستان رابخوانید

  4. سیروان:

    کردها هر جا که باشن به ایرانی بودن خودشون افتخار میکنند.هرچند مثل بعضی از اقوام که در ایران بسیار امکاناتشون از کردها یشتره ولی بازم به کشورهای بیگانه افتخار میکنند.نمک میخورند و نمکدون میشکنند.کردها با صفت هستند بی صفت نیستند.باسپاس فراوان

  5. جهان شیشم!:

    مطلب چیه و نظرات چی! یاد دبستان افتادم! کسانی که چیزی ندارن همیشه “ادعا”ی برتری بر دیگران دارن تا جبران کنن کمبود ذات بشری رو! کمی بزرگ بشیم

  6. متین:

    قابل توجه همه ایرانی ها. ۱٫ فارسها تاریخ خوبی دارید لااقل نمادتون گرگ نیست و ادبیات. (حالا این به کنار که قضیه گرگ و آلت و این مفصله)۲٫لرها تاریخ درخشانی دارید لااقل زورگو و متجاوز نبودید. ۳٫کردها افتخارکنید به حفظ انسانیت، گول نخوردن و شجاعتتون(نمودن در عراق و ترکیه و سوریه هویداست)۴٫ آذری ها افتخار کنید به ایرانی بودنتون نه ترک بودن شماها ترک نیستید. قدمت بالایی دارید فقط یک ذره به خودتان بیاید میبینید که اصالتا ایرانی اید.و کشور ترکیه که با پول توریستی اکثریت شما سر پاست همه ماها مثل خود شما (البته بعد اینکه به خودتون بیایید)متاسفیم.
    درود بر اقوام ایران

    • رضا:

      مادر جنننننده ایر به معنی الت تنالی تا قبل رضا شاه به کیییر میگفتن ایر…ایران =کیییران سرزمین فارسهای مادرجننننده لواط کار

  7. آریا هخامنش زاده:

    من خودم یه فارسم ولی خودمونیم ها اسم خودمونو گذاشتیم رو ترکها یعنی بجای اینکه فارس خر بگیم میگیم ترک خر همه مون میدونیم که بزرگترین شعرا و ادیبان و دانشمندان و جنگجویان و … ترک هستند و ما فقط یه طبل توخالی هستیم که فقط بلدیم پارس کنیم و همه را گاز بگیریم و بلدیم با کردهای پشت کوهی کنار بیاییم

  8. پروانههههههه:

    سگ ترک های ترکیه و کردها شرف داره به ترک های خر و خایه مال آذربایجان که فقط بلدن عر عر کنن و خودشون رو به ترک های ترکیه بچسبونن. حرومزاده ها تو ایران زندگی میکنن و به فارس ها توهین میکنن گورتونو گم کنین از ایران اگه خیلی دلتون پره مرگ بر آذربایجان

    • شاهین:

      همین حیوانات انسان نمایی مثل شما باعث می شه که برخی آذربایجانیها حتی سگهای خانگی ترکیه را به فارسهای بی اصل و نسبی مثل تو ترجیح دهند.

    • حامد:

      یک فارس زمانی که پارس می کند!ترکیه سگش به فارسهای مثل شما می ارزه.

  9. عرب:

    درورد بر ایران لعنت بر خائن

  10. khodakhahe@gmail.com:

    برادران.اساس هستی برپایه حقیقت بنیاد شده.بزرگان هم گفتن. به جهان خرم ازآنم که جهان خرم ازوست.عاشقم برهمه عالم که همه عالم ازوست.اگرمیخواهید شادوخندان باشیدوشادی را درجامعه ارزانی دارید.شیطان گونه خودرا برتروحتی خوارتر ندانید.مساوی بدانید واعمالش را به خدای قهارومهربان بسپارید.آنوقت است دنیا بهشت میشود.درغیر اینصرت همانگونه به ابایس لعنت شد.به شماهم لعنت میشه.چون خودرابرترازقوم ونژاددیگرمیدانید.وشیطان دردرونتان مسکن گذیده.ودوست او هستید.وبااوآتش خواهیدگرفت.شماازاندیشه بد بد بگیدونابودش کنید.نه شخص را ی

  11. khodakhahe@gmail.com:

    حقیقت

  12. نام شما.حبیب..:

    سلام ،ای روبه سرزمین شیران در مهظر ترک ادب نگه دار م
    ابا ادبیم ادب نگه دار.منم میدونم ترکیه آدمهای درست کم داره اما همین مردم ترک کشورت اعلان ……………….

  13. مهدی:

    همه انسانند اگر قدر هم را بدانند میتوانند در صلح و آرامش باهم زندگی کنند. مثل هندوستان که ۱۰۰۰ مذهب در کنار هم با رعایت حقوق شهروندی با هم طندگی میکنند مثل امریکا و مثل اروپا . بدانید از اختلا چیزی جز جنگ در نمیاید. اختلافات را کنار بگذار با مشترکات هم زندگی کنید.

  14. من ایرانی ام:

    من عربم من کردم من لرم من بلوچم من پارسم من اذری ام من ترکمنی ام من گیلکی ام من طالشی ام من ترک قشقای ام من عاشق همه قوم های ایرانی ام لعنت بر کسی که بخواد تفرقه بنذازه بین تمام اقوام ایرانی
    همه ما یکی هستیم هیچ کس برتر نیست

  15. ساره حم:

    دمت گرم شاه کرد ساسانی

  16. سید ع:

    اردوغان یه آدم پست اشغاله و نوچه شاه عربستان و اسرائیل ملعونه

  17. سید ع:

    درود بر کرد ایران کرد ترکیه سوریه و عراق درود بر مرودشت تهران تبریز سیستان اصفهان خلیج همیشه فارس و گیلان و همه جای ایران زنده باد

  18. الناز:

    بر پدر و مادر اردوغان و شاه عربستان لعنت که خیلی از ایران متنفر هستند

  19. محمد مهدی:

    من ترک زنجانم و از ترکیه متنفرم،ترک های ایرانی که ترکیه رفتن میدونن منظورم چیه

  20. رامان از ارومیه:

    فریاد اوجالان رهبر پ ک ک و از اصول اولیه در مرامنامه حزبش حرف از انسانیت و خقوق برابر ملتهاست کردی که با مکتب اپو اشناست صدای رسا گام روان هدف پویا وباور عمیق دارد برای رسیدن به هدف.
    کردهای ترکیه از سی سال پیش تا حالا دنیایی نو در مکان اجدادیشون پیدا کردند باید باید وباز باید اردوغان دست از خیانت به مردم کرد و ترک دست برداره و از هشدارهای معنا دار اکراد بترسه

  21. یک ترک:

    آقای امیر حسین متاسفم که انسانها رو با ترک و کرد بودنشون میسنجی آدمهای مثله شما باعث میشین که من ترک از شما که فارس هستین تنفر داشته باشم

  22. محمد:

    با سلام من ی کوردم و به کورد بودنم افتخار میکنم

  23. hamed:

    ۲۰تا ۲۵ درصد ترکیه کرد هستن که میشه ۲۰تا ۲۵ میلیون کرد که خیلیاشون به استانبول مهاجرت کردن به همین دلیل این شهر بزرگترین شهر کردنشین به شمار میاد پس اونقدری هستن که حقشونو بخوان حقی که همیشه کردها نداشتن اینم بگم که کردها از ایرانی های اصیلن و همیشه هستن دم همشون گرم زنده باد کردستان

  24. امیر:

    من لرم ولی کردها رو واقعا خیلی دوس دارم.

  25. امیرحسین:

    من تهرانی هستم و یک ایرانی اصیل هستم، خدایی حیفه کردهای آریایی از نژاد خودمه ک با ترک تو ی کشور زندگی کنند، کردها هرچی باشند سگشون می ارزه ب ترک.

    • امیر:

      احسن به تو….

    • حسن:

      تهران هم ۷۰ درصدش ترکه دوست عزیزم. این جوری حرف نزن. در ایران هم ترک ها بودن که حافظ ایرن و حتی زبان نیم بند فارسی شما هستند.در مقابل کردها اسلحه به دست دنبال تجزیه هستند…حواست باشه

    • شاهین:

      امیر حسین:فعلا”که صدای سگ از تهران میاد.حداقل خجالت بکش و به خاطر هموطنانت به ترکها توهین نکن.واقعا”فرهنگ آریاییت را نشان دادی!

  26. رضا:

    من عربم ولی حق رو به دولت ترکیه میدم.حق هر کشوری هست که در برابر تروریست ها بخصوص تروریستهای کرد پ ک ک بجنگد .کردها ۲۰ میلیون نیستن در ترکیه .حداکثر ۱۳ میلیون جمعیت دارد که در سه استان جنوب و جنوب شرقی ترکیه اکثریت هستند.

  27. یه ایرانی:

    سلام
    الان که دعوای لفظی و توهین شما دوستان رو به اقوام کشور عزیزمون رو اینجا میبینم ، دیگه باورم شد که نقشه دشمنان ایران نتیجه بخش بوده که اختلاف انداختن و حکومت کردن ، آفرین ، احسنت به شما …
    بنظرم نژاد مهم نیست ، انسان بودن خوبه
    خدایا انسانم آرزوست
    فدای همه دوستان با هر نژادتون

  28. امیر:

    واقعأ خنده دار،تاحالا فکر کردین چرا این مسائل نژادپرستانه و جدایی طلبانه تو کشوریای پیشرفته اتفاق نمی افته،،،خیلی ساده آخه مخترعش خودشونن،البته ما با مستعمرات کاری نداریم،چون چیز دیگه ای هست،یعنی بزور اشغال شدن و خداییش حق دارن استقلال داشته باشن،مثلا ولز….
    ترک و لر و فارس و کرد و بلوچ همه ایرانی هستیم،این بدونین که اگر خدایی نکرده به یه گوشه ای از ایران چه از طرف داعش چه …تجاوزی بشه فقط و فقط باید رو غیرت همین طوایف خودمون حساب کنیم،
    نه اردوغان ترک واسه آذریای ایران اچک میریزه نه آقایه مبارزانی و …. تو کردستان عراق
    اینا اسمش سیاست ،

  29. الی:

    دعوا نکنید

  30. الی:

    من بختیاریم عاشق کردهام

  31. محمد:

    ما شیعه مولا علی هستیم

    • حسین:

      کفتیم یا علی یا علی

  32. Mohammad:

    لعنت به اردوغان جنایتکار ابر بی شعور تاریخ دورد به مدافعان کرد

  33. el:

    کسانی که از تروریسم حمایت میکنن تروریستن در هر شکلی در مورد کردها سیاست مشت اهنین بیشتر جواب میدده تا مصالحه اردوغانمصالحه کرد ونتیجشو الان داره میبینه اما ایران سیاست مشت اهنین در پیش گرفت و همه انگل هایی که عامل بی ثباتی هستندو نابود کرد

  34. بی نام:

    ۱۱ ملیون کرد تو ترکیه زندگی میکنه که بیش از ۶۰ در صد اونا ترکی حرف میزنن آمار منتشر شده توسط اقلیم کردستان عراق لطفا واقعیت ها رو بنویسید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.