هله هله ی، مردم استان مرکزی برای آغاز سال نو

۱فروردین ۱۳،

جوانان استان مرکزی کیسه بر دوش ۵۰ روز قبل از آغاز سال نو “هله هله” بر پا می کنند و این یکی از آداب قبل مردم استان مرکزی در ایام نوروز است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگارانَ، مردم استان مرکزی در ایام نوروز همانند مردم سراسر کشورمان با شور و هیجان بسیار، جشن می گیرند و همه سعی در هر چه باشکوهتر برگزار کردن آن دارند.
یکی از رسوم قبل در منطقه “هله هله” بود و به این صورت اجرا می شود که پنجاه روز به عید نوروز مانده، عده ای از جوانان در حالی که کیسه ای روی دوش خود دارند، جمع شده و یکی از آن ها لباس زنانه پوشیده و دیگری به نقش تکه (بزند) در می آید و زنگوله های زیادی به کمر خود می بندد سپس در شهر به راه می افتند و با سروصدای و شادی چنین می خوانند: “هله هله” یعنی صد روز به جمع آوری غله (گندم و جو) مانده است و اهالی شهر از خانه بیرون می آیند و هر چیزی در خانه دارند از قبیل کشک، روغن، آرد، کشمش، نخود، پول در کیسه آنها می ریزند.
از ده تا بیست روز قبل از فرا رسیدن عید زنان به نظافت خانه و اثاثیه منزل می پردازند، تا غبار یک ساله را از سر روی خانه بزدایند.
در برخی از مناطق شهرستان زنان خاک سفیدی را که از دامنه کوه ها و دشت های اطراف می آورند با آب مخلوط کرده و با ملاقه به دیوارها و سقف خانه می پاشند تا سفید شود.
برای خرید عید در قبل پدر خانواده و یا پدر و مادر به اتفاق هم با شتر یا الاغ یا اسب و قاطر از یک تا دو هفته قبل از فرا رسیدن عید، شهرهای قم و کاشان سفر می کردند و برای تک تک اعضای خانواده لباس نو می خریدند اکنون هم همچنان این موضوع مرسوم است.
سفره هفت سین همانند همه نقاط کشور با انواع میوه ها چیده می شود پس از گذشت چند ساعت از تحویل سال، عید دیدنی را آغاز کرده و ابتدا برای عید دیدنی نزد پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ و بزرگان فامیل خود و سپس به منزل همسایگان و فامیل می رفتند.
در روز سوم نوروز زنان خانه دار اقدام به پخت آش اسفندی می کردند که در تهیه این آش بیش از ۴۰ نوع مواد استفاده می شد که از جمله آن استفاده از کلیه حبوبات است که بسیار پرطرفدار بوده و خواهان زیادی برای صرف و خوردن داشته است که اکنون متأسفانه فقط اندکی از زنان روش پختن آن را در نزد خود دارند.
اعتقادات مردم استان مرکزی بعد از آغاز سال جدید چنین بوده که اگر در آغاز سال جدید چیزی از همسایه بگیرند تا آخر سال به آن چیز محتاج خواهند بود یا برای شب عید نان زیاد می پختند به این نیت که تا پایان سال نان برایشان مهیا باشد./ص

گزارش از : مرضیه امیری


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.