همزمانی انتخابات سوریه با روی کار آمدن پوتین، به نفع اسد است

زهرا خدایی : 

انتخابات پارلمانی سوریه روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت در شهرهای مختلف سوریه برگزار خواهد شد. خبرگزاری رسمی سوریه ” سانا ” از آماده شدن استان های مختلف سوریه برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور در ۷ ماه می جاری خبر داد و گفته می شود که وزارت کشور سوریه تمامی مقدمات و تجهیزات لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم کرده است. برخی از کمیته های انتخاباتی فرعی نیز خواستار افزایش تعداد مراکز رای گیری در استان های مختلف شده اند که در همین راستا، ۳ مرکز رای گیری جدید به حوزه های رای گیری در پایتخت افزوده خواهند شد.
سیدمرتضی نعمت زاده، رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه دربارۀ این انتخابات می گوید: انجام چنین برنامه ای هرچند با موانع و مشکلات زیادی مواجه خواهد بود اما به رغم شرایط بحرانی به نظر می رسد این اقدام برای نظام سوریه، موفقیت قابل توجهی باشد چرا که می تواند حکایت از وضعیت مستقری باشد که به رغم نقض های جسته و گریختۀ آتش بس، همچنان تداوم دارد و نشان دهندۀ عزم دولت سوریه برای انجام اصلاحات است.
نعمت زاده می افزاید: ظاهرا رییس جمهوری سوریه اصرار داشته که این انتخابات انجام گیرد تا گامی در جهت اصلاحات و تثبیت اوضاع سیاسی کشور باشد. این کارشناس خاورمیانه می افزاید: “۱۵ میلیون شهروند سوریه دارای حق رأی هستند و در این دور از انتخابات ۷ هزار کاندیدا برای کسب ۲۵۰ کرسی نمایندگی مجلس با یکدیگر رقابت می کنند. حضور ۷ هزار کاندیدا در انتخابات پارلمانی برای جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه، رقم قابل توجه و بالایی است.”
نعمت زاده در خصوص طیف ها و جریانهای حاضر در انتخابات می گوید: گروههای اجتماعی مختلف اعم از موافق و مخالف در این دور از انتخابات حضور دارند که باید جریانهای جدیدی که در طی بحران مجوز فعالیت گرفته اند را به آنها افزود. این کارشناس مسائل سیاسی می افزاید: با توجه به نقطه نظرات بشار اسد در خصوص مشارکت احزاب، حزب بعث سوریه نیز در آن شرکت خواهد کرد اما بشار اسد اعلام کرده است دولتی که بعد از انتخابات روی کار بیاید، دولتی انتقالی است و حزب بعث در آن مشارکت نخواهد داشت.
به اعتقاد نعمت زاده نگاهها و مواضع بین المللی به طور طبیعی نسبت به برگزاری این انتخابات خصمانه است و قطعاً آنها پوشش مناسبی برای آن ایجاد نخواهند کرد. اما نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که این انتخابات به رغم فضای موجود تأثیر خود را بر مسیر بحران خواهد داشت.
رایزن اسبق فرهنگی ایران در سوریه می گوید: پارلمانی که بعد از انتخابات تشکیل خواهد شد قطعاً گروههای مخالف را نیز در خود داشته و پارلمان جدید بدون شک تأثیر خود را بر عرصۀ سیاسی سوریه خواهد داشت. به اعتقاد این کارشناس خاورمیانه نکتۀ قابل توجه انتخابات پارلمانی سوریه، همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، روی کارآمدن دولت پوتین و تبلیغات انتخاباتی آمریکاست. بعد از روی کار آمدن پوتین برخی از کارشناسان بر اعتقادند که همزمانی این انتخابات با این دو رویداد به لحاظ بین الملی به نفع سوریه خواهد بود. دورۀ پوتین قطعاً عصر جدیدی در روابط بین الملل خواهد بود و با توجه به ملاحظات سوریه شکل تازه ای به بحران سوریه می دهد.
به خصوص آنکه اگر انتخابات فرانسه منجر به خروج سارکوزی از الیزه و روی کارآمدن سوسیالیست ها باشد، قاعدتاً بخشی از فشارهایی که از سوی برخی از کشورها بر سوریه گذاشته می شود کاهش خواهد یافت. از همه مهمتر اینکه آمریکا در حال حاضر درگیر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و قدرت لازم برای فشار آوردن بر سوریه را به لحاظ بین المللی نخواهد داشت .

۴۹۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.