همسر خواهی، خط ویژه ی تقاطع مرد سالاری

۲۹م اسفند ،

به گفته ی یک جامعه شناس، هر چند همچنان شاهد ریشه های تفکر مرد سالاری در جامعه هستیم اما قدرت پنهان و نقش فعال اما غیر رسمی زنان مجرد به افزایش آمار انجمن افراطی همسر خواهی شده است.

جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ضمن اینکه ساختار اجتماعی جامعه را مرد سالارانه دانست گفت: با نگاهی کلان بر جمعیت کشور، در زوایای ذهنی و  قلبی اشخاص توجه ویژه ای نسبت به مردان قابل ملاحظه است.
وی در ادامه به مصادیق فراوان اجتماعی اشاره کرد و گفت: پسر خواهی ،‌به عنوان توفیق جنسیتی به هنگام تولد فرزند، قرب و منزلت بیشتر اولاد ذکور، کانون لطف و محبت واقع شدن آنها از سوی اطرافیان از جمعیت زنان پسر زا در جامعه روستائی از نشانه های تفکر مرد سالارانه ی جامعه ماست.
 بای همچنین تصریح کرد:  تلقی قدرتمندی برای فرزند پسر در جامعه، نگرانی والدین نسبت به آینده ی شغلی و تحصیلی آنها در خانواده های سنتی، اولویت توجه آقایان در صنوف و از منظر اجتماعی و نگاه عمومی، برخورداری از توانائی دفاع بالا از حقوق خویش،  مقاومت بیشتر در مقابل گروه های فشار اجتماع، برقرای تعامل بهتر مردان ، زمینه ی اشتغال وسیع تر، انجام تصمیم گیری های کلان ،‌همه نشان از ریشه های فرهنگ مرد سالاری در کشور است.
 وی در مقابل با بیان حساسیت های مختص به زنان در سطح جامع عنوان کرد: زنان در بسیاری از جرائم، سوژه ی جرم، هدف زورگیری، کیف قاپی و طعمه جرائم بزهکاری واقع می شوند لذا میزان نگرانی خانواده ها نسبت به دختران دو چندان است.
 وی با بیان اینکه مردها در مقابل وظایف خطیری بر عهده دارند، تصریح کرد: قبول تفاوت های ماهوی یا ذاتی بین زن و مرد و تقسیم بندی های صورت  گرفته بر اساس آن منجر به سازش و پذیرش بسیاری از زنان با این مهم شده است.
بای در خاتمه اظهار داشت:  با توجه به قدرت پنهان و نقش غیر رسمی و پشت پرده زنان ، طی دهه های اخیر توانسته اند ضمن ایجاد دگرگونی در حقوق خود و حضور بیشتر در عرصه های اجتماعی ،‌تغییر و تحولات چشم گیری را در هرم قدرت و تصمیم گیری ایجاد کنند./ز   


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.