همه چیز دربارهٔ ی بارداری خارج از رحم

۰۲خردادماه،
ممتاز نیوز: حاملگی خارج از رحم، از موضوع‌های مهم مبحث بارداری است و بسیاری از زنان به آن مبتلا‌ می‌شوند. شیوع حاملگی خارج از رحم در چند سال اخیر افزایش یافته است اما خوشبختانه به سبب تشخیص زود هنگام این عارضه، احتمال مرگ ناشی از این عارضه کاهش یافته است.

امروزه به سبب استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری مانند آی.یو.دی، احتمال بروز حاملگی خارج از رحم بسیار است و زنانی که از این روش کنترل یا پیشگیری از بارداری بهره می‌برند باید بیشتر مراقبت خود باشند و در صورت وجود هرگونه علا‌مت خطری به پزشک مراجعه کنند. اگر با استفاده از آی.‌یو.دی علایم دال بر حاملگی ملاحظه شد برای رد احتمال بارداری خارج از رحم، باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

بارداری نابجا یا خارج از رحم یا در اصطلاح پزشکی E.P، از فوریت‌های طب زنان است. همان‌طور که همه اشخاص به‌ ویژه خانم‌ها می‌دانند، رحم محیط مناسبی برای رشد جنین است و در تمام ۹ ماه بارداری شرایط لازم را برای پرورش جنین در خود دارد.

اگر حاملگی در لوله‌های رحم یا داخل دهانه رحم و یا آن قسمت از لوله‌ها که داخل جسم رحم است و هنوز وارد فضای خود رحم نشده است رخ بدهد و یا در داخل خود شکم اتفاق بیفتد، طبیعتا آن محیط مذکور آغاز به خونریزی می‌کند و اگر تخم بارور شده در آنجا جایگزین شود، عوارض و اعلام خطر را بیان می‌کند و می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد و زندگی مادر را تهدید کند.

عاقبت جنینی که در محل نامناسب قرار گرفته این است که این جنین رشد نخواهد کرد و سقط خواهد شد. او محکوم به مرگ است و تازه زندگی مادر را هم به طور جدی تهدید می‌کند.

در به وجود ‌آمدن حاملگی خارج از رحمی دو عامل مهم است. یکی اینکه مسیر عبور تخم مناسب نباشد و به صورت نسبی، انسداد داشته باشد.
دوم اینکه خود تخم بارور شده مشکل داشته باشد، یعنی جنین به وجود آمده بسیار خوب و با کفایت نبوه و یا حرکت مناسبی نداشته و کند پیش رفته است.

یک توضیح اینجا ضروری است. از لحظه به وجود آمدن، تخم به طور دایم در حال تقسیم شدن و بزرگ شدن است، اگر به موقع از مسیر لوله رحمی رد نشود به سبب بزرگ شدن سایزش در آنجا که شایعترین محل حاملگی خارج از رحم است (لوله رحمی)، گیر می‌کند و یا اگر لوله‌ها بسته باشد، تخم به جای طی کردن محل لوله‌ها، به داخل حفره شکمی می‌افتد و آنجا رشد می‌کند یا روی خود تخمدان رشد می‌کند یا در جدار رحم گیر می‌کند که این مورد آخری از همه خطرناک‌تر است.

اگر به سبب رشد جنین در این جدار که از یک طرف به لوله رحم وصل است پارگی رخ بدهد، هم رحم پاره می‌شود و هم لوله و خونریزی بسیار شدید و خطرناکی روی می‌دهد.

شیوع حاملگی خارج از رحم در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است چون یکی از عوامل بروز آن سن بالای بارداری است. جوانان امروزه دیر ازدواج می‌کنند و سن باروری آنها بالا رفته است. سن بالا یعنی بالای ۳۵ سال برای اولین بارداری.

علت دیگر شیوع حاملگی خارج‌ از رحمی، ازدیاد عفونت‌های دستگاه تناسلی است. متاسفانه داشتن رفتارهای پرخطر جنسی و علل دیگر اجتماعی، فرهنگی و عفونت‌های لگن به این قضیه دامن می‌زنند.

کسانیکه از بعضی روش‌های جلوگیری از بارداری مثل آی.‌یو.دی و یا قرص‌های پروژسترونی به تنهایی استفاده می‌کنند، کسانیکه جراحی روی ناحیه لگن داشته‌‌اند مثل آپاندیسیت، کیست‌های تخمدانی یا سابقه سزارین، نسبت به جمعیت عادی در معرض شیوع بیشتری می باشند. در کسانیکه یک بار سابقه حاملگی نابجا داشتند، خطر تکرار آن ۱۰ تا ۲۵ برابر دیگران است.

از عوارض حاملگی خارج از رحم، خونریزی شدید است که به طور معمول‌ در روند حاملگی رخ می‌دهد. اولین علامت، ممکن است لکه‌بینی باشد که اغلب‌ همراه با درد زیر شکم است. هنگامی که حاملگی پیشرفت می‌کند و جنین بزرگ‌تر می‌شود، احتمال لکه‌بینی یا تبدیل آن به خونریزی و به‌ویژه خونریزی شدید بیشتر می‌شود.

مشخصه حاملگی خارج از رحم، وجود درد است که به‌ طور ناگهانی آغاز می‌شود. اشخاصی که مشخصات آنها در چند سطر قبل نوشته شد، در معرض خطر ابتلا‌ به این عارضه‌اند و در صورت به وجود آمدن علا‌یم خونریزی و درد باید بلا‌فاصله به پزشک خانواده و بعد پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

منبع: دکتر اعظم السادات موسوی ، روزنامه سلامت

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.