هنریک مجنونیان درگذشت – ایسنا

هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط‌زیست در سن ۶۹سالگی درگذشت.

حمیدرضا میرزاده، روزنامه‌نگار و فعال محیط‌زیست با تایید این خبر به ایسنا گفت: تا آن‌جا که من شنیده‌ام ایشان دیروز (سه‌شنبه، ۱۴ مرداد) فوت شده‌اند. اما علت فوت‌شان را نمی‌دانم. می‌دانم که سال‌های سال بیماری کلیوی داشتند، اما این را ‌که علت فوت‌شان چه بوده چون هنوز نتوانسته‌ام با خانواده‌شان ارتباطی برقرار کنم نمی‌دانم.

او درباره فعالیت‌ها و آثار هنریک مجنونیان بیان کرد: مهم‌ترین شاخه آقای مجنونیان این بود که فقط به دنبال کار آکادمیک نرفت، یا این‌که فقط به دنبال تالیف و ترجمه یا کار اجرایی نبود. مهم‌ترین شاخصه ایشان این بود که هر سه این‌ها را با هم داشت یعنی هم استاد دانشگاه بودند و نسلی از دانشجویان، کارشناسان و محیط‌بانان را تربیت کردند، ایشان خودشان کار اجرایی هم می‌کردند و خیلی از برنامه‌ریزی حفاظت مناطق چهارگانه ما توسط ایشان انجام می‌شد و تاثیر خیلی عمیقی داشتند. آن بخشی هم که مربوط به مستند کردن بود، ایشان بالغ‌بر ۵۷ عنوان کتاب تالیف، ترجمه و یا به صورت مشترک که معمولا نویسنده یا مترجم اول بودند دارند. 

میرزاده افزود: مهم‌ترین شاخصه در آثار ایشان ادبیات فنی حفاظت از محیط‌زیست بود. خصوصا ترجمه‌هایی که از کتاب‌ها و دستورالعمل‌های اتحادیه جهانی حفاظت داشتند، ایشان ادبیات جهانی حفاظت را خیلی خوب ترجمه کردند و به دست ما رساندند. به جز یکی دو نفر که تلاش خوبی داشتند، آقای مجنونیان دیگر تکرار نشدند. به سختی می‌توان متن بسیار فنی و علمی را در حوزه محیط زیست و خصوصا حفاظت از طبیعت پیدا کرد که آقای مجنونیان مترجم یا نویسنده اول آن نبوده باشند. 

او درباره «دانشنامه محیط‌زیست» که توسط مجنونیان و تعدادی از نویسندگان دیگر تالیف شده است نیز گفت: تا آن‌جا که می‌دانم این دانشنامه به دلیل مسائل نشر فقط تا جلد دوم منتشر شد و ابتر ماند. 

هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط زیست ارمنی‌تبار در سال ۱۳۳۰ در ارومیه متولد شد. دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب‌های ترویجی شناسنامه مناطق حفاظت‌شده (مناطق گنو و حرا) در سال ۱۳۷۷ و ۱۳۷۶، دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب پارکداری به عنوان کتاب برگزیده درسی آموزشکده در سال ۱۳۷۷، دریافت تقدیرنامه از سوی انجمن ارزیابی محیط زیست ایران به خاطر تلاش‌های کم‌سابقه و مستمر در اشاعه دانش محیط زیست در کشور در سال ۱۳۸۷ و کاندیدای جایزه مهرگان برای کتاب‌های سه‌گانه جغرافیای جانوری جهان و ایران در سال ۱۳۸۵ بخشی از افتخارات او هستند. از آثار او می‌توان به «جغرافیای جانوری جهان»، «تالاب‌ها: طبقه‌بندی و حفاظت تالاب‌ها»، «طبیعت را حفظ کنیم (منابع زیستی استان هرمزگان)»، «طرح مدیریت پارک‌های ملی (پارکداری)» و … اشاره کرد. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.