هیأت نظارت بر قانون اساسی در آستانه انحلال

ایران > سیاست – گروه سیاسی – آرش کارآزما:
الهام امین‌زاده دیروز با حکم رئیس‌جمهور با حفظ سمت سرپرست معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی شد.

با این حکم معاونت نظارت بر قانون اساسی در یک قدمی ادغام با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قرار گرفت و احتمالا هیأت نظارت بر قانون اساسی نیز که تشکیل آن در سال‌های قبل همواره محل نزاع میان دولت و شورای نگهبان بود به‌زودی منحل خواهد شد.

با این حال همچنان روایت‌های مختلفی از ساختمان ۵طبقه نهاد ریاست‌جمهوری به گوش می‌رسد. محمدرضا میرتاج الدینی که تا دیروز در محل دفتر این معاونت حاضر بود به خبرنگار همشهری می‌گوید: دولت هنوز درخصوص آینده این معاونت تصمیمی نگرفته و قرار شده تا تعیین تکلیف این معاونت خانم امین‌زاده با حفظ سمت سرپرستی آن را برعهده گیرد تا پس از بررسی‌ها مشخص شود که آیا این معاونت در دولت تازه هم باقی می‌ماند یا خیر؟ با این حال میرتاج الدینی تأیید می‌کند که احتمال ادغام معاونت نظارت بر قانون اساسی با معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و هیأت نظارت بر قانون اساسی و ایجاد ساختاری تازه درحال حاضر جدی‌ترین گزینه پیش روی دولت است.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که هیأت نظارت بر قانون اساسی هم وضعیتی بهتر از معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی ندارد و باید دید آیا دولت یازدهم اساسا اعتقادی به وجود این هیأت دارد یا نه؟ هیأت نظارت بر قانون اساسی که خاستگاه آن از دولت اصلاحات بود، با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴یکباره به محاق رفت و بساط آن پس از ۸سال برچیده شد.

با این حال محمود احمدی‌نژاد هم در اواخر دولت دوم خود به این نتیجه رسیده بود که با توجه به اینکه اغلب دعواهای دولت با سایر قوا مبنا و منشا حقوقی دارد وجود این هیأت می‌تواند در چنین مواردی به کمک دولت بیاید و از این رو در اسفند ۹۰دستور تشکیل مجدد آن را صادر کرد.

احمدی‌نژاد همان زمان دربارهٔ تشکیل مجدد هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی گفت: «زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به‌وجود این هیأت نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیأتی بسیار مورد نیاز و لازم است. طبق قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید بر تمام دستگاه‌ها نظارت داشته باشد و اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند که رئیس‌جمهور فقط در قوه مجریه ناظر بر حسن اجرای قانون اساسی است، تفسیر غلطی است».

اشاره احمدی‌نژاد به تفسیری بود که شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ارائه کرده بود و اختیارات رئیس‌جمهور در نظارت بر اجرای قانون اساسی را در محدوده قوه مجریه تعریف می‌کرد. اما استناد دولت برای تشکیل این هیأت اصل ۱۱۳ قانون اساسی است که رئیس‌جمهور را پس از مقام رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند و همچنین سوگندی که رئیس‌جمهور برای پاسداری از قانون اساسی خورده است.

میرتاج الدینی درخصوص اهمیت این هیأت و معاونت نظارت بر قانون اساسی به خبرنگار ما می‌گوید: اصل ۱۱۳قانون اساسی که می‌گوید «پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد».

برای رئیس‌جمهور در قانون اساسی ۲وظیفه ضروری «ریاست بر قوه مجریه» و «اجرای قانون اساسی» به‌طور مجزا و با یک درجه اهمیت شناخته شده؛ ضمن آنکه رئیس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی و صیانت از حقوق و آزادی‌های مردم سوگند نیز می‌خورد. ما معتقدیم که رئیس‌جمهور برای ریاست بر قوه مجریه ۱۸وزیر و ۸معاون دارد اما آیا یک معاونت برای اجرای قانون اساسی بسیار است؟ بنابراین بنده همانطور که قبلا هم به آقای روحانی عرض کرده بودم با مدیریت هر فردی که صلاح می‌دانند این معاونت را در دولت حفظ کنند.

او البته پیشنهاد دیگری هم برای دولت دارد. براساس این پیشنهاد که ظاهرا به روحانی هم منتقل شده هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی در چارت تازه در زیرمجموعه معاونت نظارت قرار می‌گیرد و معاون نظارت بر اجرای قانون اساسی همزمان دبیر این هیأت نیز خواهد بود. این پیشنهاد علاوه بر اینکه از موازی کاری جلوگیری می‌کند و می‌تواند سببات بهبود کارکردهای این دو نهاد را فراهم کند، پرده از اختلافات احتمالی این دو نهاد در دولت دهم نیز برمی‌دارد؛ هرچند حضور میرتاج الدینی به‌عنوان معاون نظارت بر اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در این هیأت و نیز دبیری هیأت که برعهده محمدعلی حجازی همسر فاطمه بداغی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور قرار گرفته بود احتمالا مانع از بروز این اختلافات می‌شد.

با این حال به‌نظر می‌رسد حسن روحانی که به نقل از خودش حقوق خوانده و «حقوقدان» است نیازی به حضور این هیأت در دولت خویش احساس نمی‌کند. هرچند تا دیروز هیچ علامتی دال بر علاقه‌مندی به حفظ یا انحلال این هیأت از سوی دولت یازدهم صادر نشده بود اما یکباره حکم تازه رئیس دولت برای معاون حقوقی، سرنوشت این هیأت را وارد فاز تازهی کرد. الهام امین‌زاده دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ضمن تأیید صدور حکم سرپرستی معاونت نظارت بر قانون اساسی از سوی رئیس‌جمهور گفت که با این حکم عملا معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی با معاونت حقوقی ادغام شده است.

حالا با این ادغام پرحاشیه‌ترین هیأت ۱۶سال قبل کشور نیز در آستانه انحلال قرار گرفته. امین‌زاده با تأیید این مطلب به همشهری می‌گوید: «این هیأت در ساختار تازه زیرمجموعه معاونت حقوقی قرار می‌گیرد و حیات مستقلی نخواهد داشت». به‌نظر می‌رسد این اقدام دولت یازدهم پیام خاصی برای سایر قوا و نهادهای حاکمیتی دارد و آن اینکه دولت تازه بنایی بر تکرار چالش‌های پیشین ندارد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.