گالری هیلتاوسکی برلین میزبان عکسهای ˝لی میلر˝
گالری هیلتاوسکی برلین میزبان مجموعه عکسهای ˝لی میلر˝ درباره آزادسازی آلمان است که پس از مرگ او کشف و منتشر شدند.
به گزارش سرویس بینالملل هنرآنلاین، “لی میلر”، یکی از نادر زنان هنرمندی است که پس از جنگ جهانی دوم موفق به عکسبرداری از قربانیان جنایات نازی در اردوگاههای مرگ شد، اما او از انتشار این آثار تکاندهنده تا پایان عمر سر باز زد.
“لی میلر”، عکاس پرآوازه آمریکایی، وقتی ۲۱ ساله بود از زادگاه خود نیویورک به پاریس رفت تا در مهد مُد اروپا به عنوان مدل عکاسی شهرتی کسب کند. چندی نگذشت که میلر با تلاش و کوشش به آرزوی خود جامه عمل پوشاند و چنان موفق شد که اغلب عکاسان مشهور آن دوره، از جمله “ادوارد اشتایشن” از او دعوت به همکاری میکردند.
معروفترین تصویری که از “لی میلر” به جای مانده اما از زمره عکسهایی نیست که از او در سالهای دهه۱۹۳۰ در مجله مد آمریکایی “وگ” منتشر شد، بلکه تصویری است که میلر را در وان حمام هیتلر نشان میدهد. این عکس را همکار آمریکایی او، “دیوید شرمن” در ماه مه سال ۱۹۴۵میلادی در مونیخ برداشته است. در این اثر “لی میلر”، با سر و رویی نه چندان آراسته، در وان کوچکی در حمامی که چندان بزرگ به نظر نمیرسد، نشسته است. روی لبه وان صابون و لیف و وسایل معمولی استحمام پخش است. عکس کوچکی از هیتلر در لباس نظامی، در گوشه چپ وان دیده میشود. لبخند ملایم و پیروزمندانهای که میلر در این عکس بر لب دارد، نمایانگر تشفی خاطر ژرف اوست. او از نادر هنرمندانی بود که پس از خودکشی این دیکتاتور بزرگ، به پنهانترین گوشه خلوت هیتلر راه یافت.
به نوشته دویچهووله، “لی میلر” در سال ۱۹۳۰میلادی در پاریس جای خود را از روبروی دوربین به پشت آن منتقل کرد و پس از آن که دو سال بعد به نیویورک بازگشت، با دایر کردن یک استودیوی عکاسی در خیابان برادوی، به عنوان عکاس مشغول به کار شد.
آثار این دوره از فعالیتهای هنری “لی میلر” در بحبوحه نخستین بحران اقتصادی آمریکا، اکنون در گالری هیلتاوسکی در شهر برلین به نمایش گذاشته شده است. او در این دوره به عکاسی چهره روی آورد و از شخصیتهای بنام آن زمان، از جمله هنرمندانی که در تبعید بسر میبردند، به روش عکاسی مستقیم، عکس گرفت. از شناسههای بارز این شیوه، عکسبرداری ساده از چهره در حالتها و موقعیتهای معمولی است، که در آن زمان رواج چندانی نداشت. میلر با این شیوه، از هنرمندان برجستهی آن دوران، چون؛ “ایگور استراوینسکی”، “ماکس ارنست”، “سائول اشتاینبرگ”، “پابلو پیکاسو”، “دورا مآر” و… عکس گرفت.
آثار جنگی “لی میلر” درباره آزادسازی آلمان، تنها شرایط اسفبار قربانیان جنگ را به نمایش نمیگذارد. این هنرمند پرکار در چندین مجموعه، ترس و بیم و واکنشهای ناامیدانه جنایتکاران ناسیونالسوسیالیسم را نیز به تصویر کشیده است. “خودکشی گروهی”، یکی از این آثار است که خودکشی افسران زن و مرد نازی را در اتاق کار آنان در شهرداری لایپزیک نشان میدهد. یکی از این آثار با همین عنوان، چند جنایتکار نازی را نشان میدهد که روی مبلهای چرمی با لباس افسری و “هنگام انجام وظیفه” بیحرکت افتادهاند و وحشت، چهره بیجانشان را در هم کرده است.
“لی میلر” پس از جنگ در اروپا ماند و به زادگاه خود بازنگشت. او که دچار ناراحتیهای روانی شده بود، از عکاسی دست شست و به همراه خانوادهاش به روستایی در جنوب بریتانیا نقل مکان کرد. میلر که در این گوشهی دورافتاده به الکل پناه برده بود، سرانجام در اثر افراط در مصرف آن در سال۱۹۷۷ میلادی از جهان رفت.
مجموعه عکسهای “لی میلر” درباره “آزادسازی آلمان”، ابتدا پس از مرگ او “کشف” و منتشر شد. این هنرمند پرآوازه که در اوج موفقیت برای شرکت فعال در پیروزی علیه هیتلر عازم اروپا شده بود، در زمان حیات خود از انتشار آنان سرباز میزد.
گفتنی است، نمایش آثار “لی میلر” در گالری هیلتاوسکی برلین تا ۲۶ اکتبر (۲۵مهرماه) ادامه دارد.
آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین