واردات رسمی تجهیزات دیجیتالی کاهش یافت

مریم عسگری – دنیای اقتصاد : کاهش واردات کالاهای مختلف، از جمله کالاهای حوزه کامپیوتر، دیجیتال و لوازم صوتی و تصویری موضوعی است که در هفت تا هشت ماه اخیر(یعنی از زمان آغاز روند صعودی نرخ دلار) فعالان بازار و کارشناسان به آن اشاره کرده و بر پایه آن پیش‌بینی‌های ناخوشایندی از وضعیت بازار آینده کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی می‌کنند.

رشد بیشتر قیمت‌ها در ماه‌های آینده، کاهش شدیدتر موجودی کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ، کاهش قدرت انتخاب خریداران و… مشتی از خروار پیش‌بینی‌های ناخوشایند فعالان و کارشناسان این حوزه است که با مدنظر قرار دادن صحت خبر کاهش حجم واردات در سال ۱۳۹۰ به ویژه در شش ماهه دوم این سال صورت گرفته است.اما جالب است بدانید،آمار و ارقام ارائه شده توسط بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حاکی از این است که حجم واردات انواع کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری مانند لپ‌تاپ، انواع دوربین دیجیتال، گوشی موبایل و… نسبت به سال قبل، ولو در حد نه چندان چشمگیر، افزایش یافته است.
البته کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و انتظاری که ما از بازار داریم، چنین رقم رشدی در زمینه واردات کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی نه تنها در حکم رشد نیست، بلکه نشانه وخامت اوضاع بازار نیز هست؛ چرا که میزان رشدی که ما هر سال از بازار انتظار داریم حداقل ۳۰ درصد برای هر سال است.
فعالان و کارشناسان بازار همچنین می‌گویند، باید بیش از اینکه به آمار و ارقام توجه شود به حواشی این آمار و ارقام‌ها حساس بود و به عبارتی باید بتوان این آمار و ارقام را آنالیز کردتا بر اساس آنها وضعیت بازار را مشخص و آینده بازار را پیش‌بینی کرد.
کارشناسان بر این باورند که رشد حجم واردات کالاهای حوزه آی‌تی و دیجیتال، با توجه به شرایط سخت واردات کالا و رشد قیمت‌ها شاید در برهه‌های زمانی دیگری مانند شش ماهه نخست سال صورت گرفته باشد.
در این گزارش ما به بررسی میزان واردات برخی از کالاهای حوزه کامپیوتر، دیجیتال و لوازم صوتی و تصویری می‌پردازیم:

رشد ۲۵۰ هزار عددی حجم واردات لپ‌تاپ
با وجودی که لپ‌تاپ کالای پرمخاطبی در بازار کامپیوتر ما است، اما آمار و ارقام گویای این امر است که شرایط سخت واردات این کالا تا حدود زیادی بر بازار این کالا تاثیر گذاشته است و از میزان تقاضا و واردات این کالا به بازار کاسته است.
بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات لپ‌تاپ در ۱۲ ماهه سال ۹۰ در حدود یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۳۷ دستگاه بوده است که در مقایسه با ۱۲ ماهه سال قبل که میزان واردات انواع لپ‌تاپ ۸۹۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه بوده است در حدود ۲۵۱ هزار و ۵۷۱ دستگاه افزایش یافته است.
بر اساس بررسی‌های به دست آمده از این تعداد، ۵۶۴ هزار و ۷۶۹ دستگاه لپ‌تاپ در شش ماهه نخست سال ۹۰ وارد بازار شده است که این موضوع گویای این امر است که در شش ماهه دوم سال ۹۰ حدود ۵۸۲ هزار و ۶۸ دستگاه لپ‌تاپ از مبادی رسمی وارد بازار داخلی شده است.
کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رشد حجم واردات و تساوی میزان واردات در دو نیمه سال گذشته به علت این موضوع است که در سه ماهه نخست نیمه دوم سال ۹۰ که زمان رشد نرخ دلار بود، گروهی با پیش‌بینی وضعیت بازار اقدام به واردات گسترده لپ تاپ کردند که این موضوع باعث شد میزان واردات در یک برهه زمانی سه ماهه،آن هم در نیمه دوم سال ۹۰ افزایش یابد. همچنین گروهی بر این اعتقادند که نیمه دوم سال همیشه زمان رونق بازار و رشد حجم واردات است و تساوی میزان واردات لپ‌تاپ بین دو نیمه چندان موضوع دلگرم‌کننده‌ای نیست.

واردات دوربین هم افزایش یافت
رشد تقاضا در ماه‌های پایانی سال منجر به افزایش حجم واردات دوربین‌های دیجیتال، ولو دوربین‌های ارزان قیمت شده است.
بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گویای این امر است.هر چند گروهی از کارشناسان می‌گویند، ارائه چنین آمار و ارقامی غیرمنطقی است.اما گروهی با توجه به رشد تقاضا برای دوربین‌های ارزان کامپکت در نیمه دوم سال و به ویژه ماه‌های ۱۰ تا ۱۲ این آمار را تایید می‌کنند.
در هر صورت، بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع دوربین دیجیتال در سال ۹۰ در حدود دو میلیون و ۷۵۵ هزار و ۶۷ دستگاه بوده است .این درحالی است که در ۱۲ ماه سال ۸۹ حدود دو میلیون و ۷۲۳ هزار و ۴۳۵دستگاه بوده است که مقایسه این آمار و ارقام، گویای رشد ۳۱ هزار و ۶۳۱عددی واردات دوربین در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ است.
یک کارشناس فروش مرکز تجهیزات حرفه‌ای در این باره می‌گوید، رشد حجم واردات منطقی به نظر می‌رسد، چرا که در ماه‌های مهر ماه تا اواسط آذر با مشکل چندانی در زمینه واردات دوربین مواجه نبوده‌ایم و به نظر می‌رسد طی این دوماه واردکنندگان حجم زیادی از دوربین به ویژه دوربین‌های کامپکت سبک وزن ۲۰۰ گرمی را وارد بازار کرده‌اند. همچنین در دو ماه پایانی سال ۹۰ هم میزان تقاضا برای دوربین‌های کامپکت افزایش چشمگیری یافته است.

رونق واردات گوشی در شش ماهه دوم سال ۹۰
با وجودی که در بازار گوشی تلفن همراه شاهد کاهش موجودی در مورد مدل‌هایی از گوشی هستیم و فعالان بازار اعلام می‌کنند که موجودی گوشی تلفن همراه به شدت کاهش یافته است، اما آمار و ارقام گمرک حاکی از یک جهش بزرگ در زمینه واردات گوشی تلفن همراه طی یکسال اخیر هستیم.
کارشناسان و فعالان بازار گوشی تلفن همراه می‌گویند، کاهش تعرفه به ۱۴ درصد باعث شده است که تمایل واردکنندگان به واردات از مبادی رسمی افزایش یابد، زیرا سودی که از بابت واردات گوشی عاید قاچاقچیان می‌شد کاهش و به این ترتیب واردات رسمی افزایش یافته است. کارشناسان همچنین می‌گویند، به نظر می‌رسد اجرای این طرح در کنار کاهش نرخ تعرفه به ۱۴ درصد توانسته است منجر به رشد حجم واردات از مبادی رسمی کند.
به هر حال در ۱۲ ماه سال گذشته یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۴۵ دستگاه گوشی موبایل از مبادی رسمی وارد کشور شده است که در مقایسه با سال ۸۹ که حجم واردات گوشی موبایل ۷۲۹ هزار و ۳۲۰ دستگاه بوده است شاهد یک رشد ۷۳۴هزار و ۶۲۵ دستگاهی بوده‌ایم.
جالب اینجا است که بخش بزرگی از این حجم واردات مربوط به نیمه دوم سال ۹۰ است، چرا که بر اساس اعلام گمرک، تنها ۳۹۲ هزار و ۵۱۵ دستگاه گوشی تلفن همراه، طی شش ماه نخست سال ۹۰ از مبادی رسمی وارد بازار کشور شده است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.