واردات کالاهای دیجیتال

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

در بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری، تجهیزات دیجیتالی و لوازم صوتی و تصویری ماه‌ها است که عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.

به گزارش تفسیری خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران این عدم توازن در عرضه و تقاضا که از نظر کارشناسان ریشه همه مشکلات بازار کالاهای مختلف و از جمله کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی است و منجر به رشد شدید قیمت‌ها، به هم خوردن تعادل و نظم و البته امنیت بازار و مشکلات دیگری شده است، از اوایل شهریور ماه و در پی تشدید روند صعودی نرخ دلار آزاد، محسوس تر از پیش بوده است.

به گفته فعالان و کارشناسان بازار و همچنین با بررسی‌های انجام شده توسط روزنامه «دنیای اقتصاد» روی آمار منعکس شده در سایت گمرک در زمینه میزان واردات کالاها،مشخص شده است که حجم واردات کالاهای مربوط به حوزه آی تی و دیجیتال در نیمه اول سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل کاهش چشمگیری یافته است که این موضوع برای بازار جوان و نوپای کامپیوتر ما بسیار خطرناک است. به نقل از آنها،اگر چه آمار ارائه شده گمرک کارشناسی نشده و خام است، اما با استناد بر این آمار و بررسی روند و میزان واردات برخی از کالاهای حوزه دیجیتال و کامپیوتر در نیمه اول سال ۹۱ و مقایسه آن با سال‌های پیش به خوبی متوجه می‌شویم که وضعیت و اوضاع و احوال بازار کامپیوتر ما به چه صورتی است.

در این گزارش تفسیری به بررسی آمار و ارقام ارائه شده گمرک در مورد حجم واردات برخی از کالاهای حوزه آی‌تی و دیجیتال پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش تفسیری را بخوانید:
کاهش بیش از نیم میلیون کیلوگرمی حجم واردات لپ‌تاپ
بنا به دلایلی چون کاهش نقدینگی واردکنندگان و فعالان بازار خرید و فروش لپ‌تاپ و همچنین عدم ارائه ارز مرجع و همچنین ارز مبادلاتی به واردکنندگان این کالای پرمخاطب، بازار این کالا بیش از سایر کالاهای حوزه آی تی و دیجیتال با کاهش موجودی و همچنین کاهش حجم واردات در مدت اخیر مواجه شده است.

مطالعه آمار منعکس شده از جانب گمرک گویای این است که طی نیمه اول سال ۹۱ حجم واردات انواع لپ‌تاپ در حدود یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۷۶ کیلوگرم،معادل ۴۰۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش که حجم واردات لپ‌تاپ ۵۶۴ هزار و ۷۶۹ دستگاه بوده است در حدود ۱۶۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه کاهش یافته است. کارشناسان می‌گویند، چنین کاهشی در زمینه حجم واردات لپ‌تاپ نشانه بسیار بدی است. چرا که ما در زمینه واردات و افزایش تقاضا در بازار هر سال انتظار یک رشد ۳۰ درصدی از بازار را داریم. اما اینک علاوه بر اینکه شاهد چنین رشدی نیستیم، بلکه با کاهش حجم واردات نیز مواجه شده‌ایم. مطالعه آمار و ارقام گمرک همچنین گویای این امر است که حدود ۲۴۵ هزار و ۷۹۱ دستگاه از این حجم واردات در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال ۹۱ وارد بازار ایران شده‌اند و مابقی یعنی حدود ۱۵۸ هزار و ۲۸ دستگاه در دو ماه مرداد و شهریور وارد بازار شده‌اند.

ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.