وام مسکن به شرط داشتن همسر

جام جم آنلاین: اگر خبرنگار هستید همین حالا به انگشت حلقه‌تان نگاه کنید! خالی است؟! پاسخ‌تان اگر مثبت است برایتان متاسفیم! خبری از وام مسکن که رئیس‌جمهور وعده‌اش را از مرداد سال پیش داده بود، نیست، چون این وام، به شرط تاهل است، یعنی مجردها حق این را که کاشانه‌ای برای خودشان داشته باشند، ندارند.

مرداد سال پیش بود که رییس‌جمهور به خبرنگارها وعده داد بزودی کامشان را با هدیه‌ای بزرگ شیرین می‌کند و البته در آن زمان، هیچ شرطی را مطرح نکرد بنابراین خبرنگارها امیدوار شدند که احتمالا این وعده از آن دست وعده‌ها نیست که پس از مدتی آنقدر برایش پیش‌شرط بگذارند که هیچ‌کس مشمولش نشود! این شد که خبرنگارها در طول یک سالی که مسوولان دایم برای دادن هدیه، امروز و فردا می‌کردند و می‌گفتند مشغول بررسی جنبه‌های مختلف کار هستند، دست از طلب برنداشتند و در هر برنامه‌ای که مسوولان مرتبط با وعده رئیس‌جمهور را دیدند سر صحبت را درباره هدیه باز کردند و از چند و چون آن پرسیدند.

ماجرا در نوروز اتفاق افتاد، همان وقتی که بخشی از وعده رییس‌جمهور عملی شد و هدیه ۴۰۰ – ۳۰۰ هزار تومانی به برخی خبرنگاران اعطا شد و سر خیلی‌ها هم بی‌کلاه ماند و در کمال ناباوری، کسانی خبرنگار شناخته نشدند که هر روز مطالبشان در رسانه‌ها منتشر می‌شد! اینجا بود که خبرنگار‌ها با خودشان گفتند نکند اعطای بقیه هدیه هم با اما و اگر باشد، نکند به بهانه‌ای گروهی دیگر را حذف کنند، نکند این یک سال بیهوده در گوش مسئولان خوانده‌ایم و به آنها التماس کرده‌ایم.

پیشگویی‌شان درست بود و آنها صحتش را، همین چند روز پیش که شرایط اعطای وام مسکن به خبرنگارها مطرح‌شد فهمیدند؛ همان وقتی که باخبر شدند فقط خبرنگارهایی حق دارند از وام استفاده کنند که اولا هیچ خانه‌ای حتی ارثی به نامشان نباشد و ثانیا متاهل باشند.

شرط اول شاید تا حدی منطقی به نظر برسد و بشود آن‌را این طور توجیه کرد که به هر حال خبرنگاری که هیچ سرپناهی ندارد نسبت به کسی که خانه‌ای هرچند کوچک به نام خودش دارد، برای گرفتن وام مسکن در اولویت است، اما شرط دوم به اعتقاد بسیاری از خبرنگارهای مجرد، غیرمنصفانه است، چه این روزها داشتن مسکن، یکی از پیش‌شرط‌های ازدواج است و کمتر زوجی جرات می‌کنند بدون داشتن سرپناه با هم ازدواج کنند، بنابراین شرط فعلی برای اعطای وام باعث می‌شود خبرنگارهای مجرد نتوانند ازدواج کنند.

از سوی دیگر، وضع کردن شرط تاهل برای دریافت وام رییس‌جمهور ثابت می‌کند اعطاکنندگان وام، حق و حقوقی برای مجردها قائل نیستند، این در حالی است که شرایط اجتماعی، اقتصادی و عرفی باعث شده است شمار زیادی از جوان‌ها، میانگین سن ازدواج را با انگشت‌های خالی از حلقه ازدواج رد کنند بنابراین عادلانه نیست که اگر ازدواج کردن در طالع‌شان نباشد، خانه‌دار شدن هم از سرنوشت‌شان خط بخورد!

مریم یوشی‌زاده – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.