وزرای خارجه ایران و آرژانتین درخصوص مسایل مورد نظر دو دولت مذاکره کردند

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین پنج شنبه شب در محل سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقات نموده و تصمیم گرفتند که در ماه اکتبر مذاکرات را از طریق نمایندگان حقوقی وزارتخانه های خود در مقر سازمان ملل متحد در ژنو ادامه دهند تا مکانیزمی بیابند که در تعارض با نظامهای حقوقی ایران و آرژانتین نباشد .

آنها همچنین تصمیم گرفتند ،روند مذاکرات تا دسترسی به یک راه حل مورد توافق در خصوص مسائل موجود میان دو دولت در مورد آمیا ادامه یابد.

در کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور خبرنگار رویترز در خصوص اظهارات رییس جمهور آرژانتین که گفته بود وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع با هم دیدار خواهند کرد، نظر آقای احمدی نژاد را جویا شد.

رییس جمهوری در پاسخ گفت : ما برای مردم و ملت ارژانتین احترام بسیاری قائلیم و مایلیم روابط خود را با این کشور گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ما خود را در کنار مردم ارژانیتن و در همان جبهه می بینیم، اظهار داشت مردم ایران و ارژانتین از ارزوها و ایده های مشترکی برخوردارند، ولی بدلیل دخالت های سایرین برخی سوء تفاهم ها بین ما بوجود امده است.

احمدی نژاد افزود : هرچند ما تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای از بین بردن این سوء تفاهم ها را پیشنهاد کرده ایم.

دولت آرژانتین با استقبال از پیشنهاد رییس جمهور کشورمان، اظهار امیدواری کرد مذاکرات بین وزرای خارجه دو کشور در این خصوص به تحقق هدف کمک کند.

در سال ۱۹۹۴ بر اثر یک انفجار در مرکز همیاری یهودیان در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین ۸۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مرکز همیاری یهودیان نام ساختمان هفت طبقه‌ای در شهر بوئنوس آیرس بود که مرکز همکاری‌های اسراییل و آرژانتین وابسته به کمیته یهودیان آمریکا، با نام اختصاری آمیا در آن قرار داشت.

در آن زمان نتیجه تحقیقات دادگاه به نتیجه نرسید اما تحت القای صهونیست ها این حادثه را به حزب الله لبنان با حمایت ایران ربط دادند که این مسئله باعث تیرگی در روابط دو کشور شد.

مسوولان کشورمان تاکید دارند که این یک اتهام از جانب صهیونیست‌هاست و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ارایه نشده است و این اتهامات را توطئه‌ای سیاسی می‌دانند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.