وقتی کبد چرب شود

جام جم آنلاین: مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز، دکتر لنکرانی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

اخیرا مطالعاتی بین جمعیت سالم یک شهر بزرگ کشور انجام شده است که براساس نتایج آن، شهروندان دچار درجات کبد چرب هستند. بر این اساس بار این بیماری در کشور بالاست. می‌توان گفت بیشتر کشورهای دنیا هم همین شرایط را دارند.

بیماری کبد چرب از بیماری‌هایی است که سلول‌های کبد انسان را درگیر می‌کند که اخیرا به علت افزایش میزان چاقی در جامعه افزایش یافته است.

به عبارت دیگر بیماری کبد چرب شامل طیفی از بیماری خفیف کبد به صورت تجمع چربی در سلول‌های کبدی است که در سیر خود ممکن است در گروهی از بیماران التهاب سلول کبدی ایجاد کند و با تخریب سلول کبدی به بیماری مزمن و غیرقابل برگشت به نام «سیروز» منتهی شود.

مهم‌ترین علت شیوع کبد چرب، تغییر در عادات غذایی، مصرف غذاهای پرکالری و کم‌فیبر با میزان بالای چربی و قند است. غذاهای آماده (مانند ساندویچ و پیتزا) در ایجاد این بیماری نقش زیادی دارند.

مهم‌ترین فاکتور غذایی در ایجاد کبد چرب، مصرف نوشابه‌های گازدار است. قند این نوشابه‌ها، نوع خاصی است که در بدن به خوبی متابولیسم نمی‌شود و در کبد تجمع می‌کند بنابراین؛ مصرف غذاهای چرب و آماده و نداشتن تحرک کافی، نتیجه‌اش چاقی و اضافه وزن است که با بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات کبدی ارتباط مستقیم دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.