وقتی تورم خزنده، تازنده می‌شود

بینا- چرا در اکثر سال‌ها طی سه دهه گذشته نرخ تورم ایران دو رقمی بوده و پیامد تداوم این روند چه خواهد بود؟

بانک مرکزی تا چه‌میزان از ابزارهای لازم برای کنترل تورم برخوردار است؟ اختلاف بر سر تورم اعلامی و گرانی واقعی ناشی از تورم چیست؟ کارشناسان برای مهار تورم چه پیشنهادی دارند؟ تأثیر نرخ ارز بر تورم چیست و دیگر کشورها برای مهار تورم چه کرده‌اند؟ در این پرونده درصدد پاسخ دادن به این سؤال‌ها بوده‌ایم.

حتما تا به حال به این فکر افتاده‌اید که وقتی قیمت برخی کالاها افزایش مثلا ۳۰درصدی پیدا می‌کند چگونه است که بانک مرکزی اعلام می‌کند نرخ تورم در حد ۲۰درصد است؟ آیا بانک مرکزی عمدا نرخ تورم واقعی را اعلام نمی‌کند یا تعریف تورم با آنچه در ذهن ماست، تفاوت دارد؟ به زبان ساده باید گفت آنچه بانک مرکزی هرماه به‌عنوان نرخ تورم اعلام می‌کند، در واقع میانگین رشد قیمت ۳۱۰قلم کالا در مناطق شهری است که البته در این محاسبه وزن هر کالا و ضریب اهمیت آن در تورم متفاوت است. به همین دلیل ممکن است که قیمت لبنیات در یک سال ۴۰درصد گران شود اما باید دقت کرد که قیمت سایر کالاهایی که در نرخ تورم ملاک محاسبه قرار می‌گیرند، برای برابری با این افزایش، باید به‌طور متوسط ۱۰درصد افزایش یافته باشد.

از سوی دیگر وقتی بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام می‌کند، میانگین رشد قیمت ۳۱۰قلم کالا در ۱۲ ماه را ملاک عمل قرار می‌دهد و نه یک‌ماه گذشته؛ به این معنا که وقتی نرخ تورم مرداد‌ماه امسال ۲/۲۵درصد اعلام شده باید دقت کرد که منظور میانگین افزایش قیمت ۳۱۰ قلم کالا و خدمات از مرداد ۹۰ تا مرداد ۹۱ است، اما بدیهی است که قیمت برخی کالاها در یک‌ماه افزایش یابد و در ماه‌های بعد افت کند؛ نظیر قیمت گوشت مرغ در سه ‌ماه اخیر که به آن گرانی می‌گویند و البته اثر واقعی گرانی‌ها درنهایت در نرخ تورم واقعی مشخص خواهد شد و برای اینکه اثر واقعی گرانی‌های اخیر و نوسان نرخ ارز روی تورم را مشاهده کنیم باید صبر کرد و به انتظار افزایشی‌شدن نرخ تورم نشست.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.